بخشی از مقاله

چکیده:

اهمال کاری با توجه به پیچیدگی و مؤلفه های شناختی، عاطفی و رفتاری آن ابعاد و تظاهرات گوناگونی دارد؛ نوع رایج تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان به تأخیر انداختن آغاز یک تکلیف واگذار شده و برنامه ریزی در شروع و عصبانیت در زمان اتمام آن است. این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی بوده و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی می باشد. برای گرد آوری اطلاعات در خصوص اهمال کاری تحصیلی از پرسشنامه استاندارد سولومون و راث بلوم در سال - 1989 - ، و پرسشنامه نگرش فرزند به والدین هودسن - 2003 - و برای دشواری های تنظیم هیجانی از پرسشنامه گراتز و رومر - - 2004 استفاده گردید . جامعه آماری در این تحقیق، شامل کلیه دانش آموزان راهنمایی مدارس دخترانه غیرانتفایی شهر ساوه در سال تحصیلی 94-95 به تعداد 338 نفر است.حجم نمونه نیز 181 نفر محاسبه گردید.برای تجزیه و تحلیل داده ها ، در سطح آمار استنباطی از آزمون پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است . با توجه به نتایج به دست آمده نتایج زیر حاصل می گردد:

-1بین نگرش دانش آموزان نسبت به والدین و دشواریهای هیجانی آنان رابطه معناداری وجود دارد.

-2بین نگرش دانش آموزان نسبت به والدین و اهمال کاری تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود دارد3

کلمات کلیدی : تنظیم هیجان ، رفتار والدین ، اهمال کاری دانش آموزان 

مقدمه:

از نظر روانشناسی ، اهمال کاری یعنی به آینده محول کردن کاری که تصمیم به اجرای آن گرفته ایم اما این واژه نزد افراد مختلف معانی متفاوتی دارد و وجوه مختلفی از آن برداشت می شود. به طور کلی به تعویق انداختن کار ، رفتاری ناپسند و ناراحت کننده است که پیامدهای ناخوشایندی در بر دارد و هرگز نمی توان از تأخیر در انجام کارها ، به تصور و گمان بهتر ارائه کردن آنها دفاع کرد . اهمال کاری به هر نحوی که باشد ،رفتاری نامطلوب و نکوهیده است که به تدریج در وجود انسان به صورت عادت در می آید پس با آن مبارزه کنید زیرا پیامدهای تأخیر در کار برای خود شخص نیز رنج آور است و احساسی که از این تأخیر در او ایجاد می شود علاوه بر زیانهای پیش بینی شده و نشده ، شرمساری و بی زاری از خویشتن را نیز در بردارد . ما عادت داریم برای خطاهای خود از جمله تأخیر در کارها ، به عذر و بهانه و منطقی جلوه دادن آن روی آوریم .

در نتیجه با این کار خود به تجدید و تقویت آنها کمک می کنیم. وقتی برای به تعویق انداختن کارهای خود عذر و بهانه می آورید در حقیقت آن را امری موجه جلوه می دهید و عواقب آن را از یاد می برید - سپهریان،. - 1390 گاهی به زشتی عادتی که پیدا کرده اید می اندیشید و از اینرو پیش وجدان خود شرمنده می شوید. این احساس خوبی است که می تواند شما را از ادامه روش قبلی باز دارد ولی این حالت کلیت ندارد چرا ؟.. در این حالت ، یعنی احساس شرمندگی و ناخوشایند که بر اثر سهل انگاری در شخص ایجاد می شود ، ممکن است به تدریج فرد را به دوری و پرهیز از ادامه این رفتار تشویق کند، در حالی که بی تفاوتی درباره آن ، قطعاً فرد را به ادامه این رفتار سوق می دهد.

ادبیات تحقیق:

اهمال کاری دانش آموزان:

اهمالکاری در انجام تکالیف تحصیلی یکی از مشکلاتی است که دانشآموزان با آن مواجه میشوند. بسیاری از دانشآموزان در انجام یک تکلیف تحصیلی تعلل میکنند و مرتب با خود قرار میگذارند که مثلاً فردا تکالیفشان را انجام خواهند داد. بسیاری از این دانشآموزان آرزو دارند که بتوانند تکالیف خود را به موقع انجام دهند اما به دلایلی که ذکر آن میرود، از انجام این کار عاجز و ناتوانند. برای ورود به این بحث ابتدا اهمالکاری یا تعلل در انجام کارها را تعریف کرده، و پیامدهای منفی آن را مرور مینماییم. در ادامه دلایل اهمالکاری را بیان کرده و در نهایت بر یک دیدگاه تمرکز نموده و پیشنهادات کاربردی را مطرح خواهیم نمود.اهمالکاری را به عنوان » تمایل به دوری از انجام یک فعالیت، وعده به انجام دادن آن در زمان دیگر و استفاده از بهانهها و عذرهای متفاوت برای توجیه این تأخیر و دوری از سرزنش ناشی از آن « تعریف کرده اند.در تعریف اهمالکاری تجربه ذهنی ناراحتی ناشی از این تأخیر را نیز اضافه نمودهاند و با در نظرگرفتن اینکه اهمالکاری در امور تحصیلی و به ویژه آماده شدن برای امتحانات پایان ترم، شیوع بیشتری دارد آن را به عنوان گرایش به:

الف - به تأخیر انداختن مداوم یا تقریبا مداوم تکالیف

ب - تجربه اضطراب مداوم یا تقریباً مداوم مرتبط با این تأخیر، تعریف کردهاند.

اهمالکاری در انجام وظایف تحصیلی بر یادگیری و موفقیت تأثیر منفی میگذارد - شیرزادی،. - 1389 چه تأخیر در شروع یادگیری و انجام دادن تکالیف باعث خواهد شد که فرصتهای مناسب یادگیری از دست رفته و مجبور شویم که تکالیف را در زمانی نامناسب و حتی محدود انجام دهیم و در روند فرآیند یادگیری خلل زیادی ایجاد شود و تکالیف به درستی و با دقت انجام نگیرد. بنابراین باعث میشود که کارهایمان را همراه با ارتکاب اشتباهات فراوان انجام داده و این اشتباهات شانس موفقیت ما را کاهش میدهند. اهمالکاری باعث میشود که نتوانیم خود را برای امتحان آماده کنیم چنانکه بسیاری از دانشآموزان و حتی دانشجویان مطالعه درسهای خود را به طور مکرر به تعویق میاندازند و در نتیجه مجبورند شب امتحان مطالب و موضوعات بسیار زیادی را در زمان محدودی مطالعه کنند و با آمادگی نه چندان مناسب در جلسه امتحان حاضر شوند.دلایل زیادی برای عدم موفقیت افراد در زندگی وجود داد. اهمالکاری میتواند مهمترین دلیل باشد. اهمالکاران فرصتهای خودشان را از دست میدهند، آنها در مسیر خود موانعی میگذارند و در واقع مسیرهایی را انتخاب میکنند که به عملکرد و موفقیتشان آسیب میرساند و به طور کلی آنها زندگی خودشان را تباه میکنند. اضطراب یکی دیگر از مشکلاتی است که در اثر تعلل در انجام کارها ایجاد میشود. نگرانی از انجام ندادن درست و به موقع کارها، نگرانی از نداشتن زمان کافی برای انجام تکالیف، نگرانی بر اثر تأخیر در شروع انجام کارها و تکالیف و . . . این نگرانی ها باعث میشود که فرد اضطراب زیادی را متحمل شود.

دیدگاه های مربوط به اهمال کاری:

-1 دیدگاه رفتارگرایی:

از دیدگاه رفتار گرایی اهمال کاری بر حسب نظریه تقویت تبیین می شود ، در این نظریه ، به تعویق انداختن کار ، اثر تقویتی بیشتری از انجام آن برای فرد به دنبال دارد. بر این اساس ، یک الگوی اهمال کاری ، زمانی به وجود می آید که یک موقعیت بیزار کننده ، پاسخی ناخوشایند را نسبت به یک محرک ختثی مرتبط با زمان ایجاد می کند و به مرور این محرک خنثی با محرک بیزار کننده جانشین می شود.در این دیدگاه هدف درمان ، کاهش نسبت یا درصد زمان اهمال کاری و افزایش نسبت مطالعه یا فعالیت است. برای کاهش اهمال کاری از روش هایی چون الگوسازی ، شرطی سازی ، مدیریت زمان و فنون برنامه ریزی استفاده می شود.

-2 دیدگاه روان تحلیل گری:

از بعد روان تحلیل گری ، اهمال کاری یک رفتار مسئله دار بوده که نشان دهنده نوعی هیجان روانی زیربنایی است.این دیدگاه بر وقایع ناهشیار - امیال و ترس ها - یا تجربیات آسیب زای دوره کودکی3 ، که موجب رفتارهای خود کم بینی می شود، تاکید می کند.با تحلیل این عوامل ، روان تحلیل گران تلاش می کنند علت اهمال کاری را کشف و راه کارهای درمانی برای آن ارائه نمایند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید