بخشی از مقاله

خلاصه

در این مطالعه ، مدل سازی الکترولیت آمونیم تیوسیانات در مخلوط حلالهای آب - الکل با درصدهای جرمی گوناگون در گستره غلظتی محلولهای رقیق تا نزدیک به اشباع براساس نظریه رسانایی الکتریکی فواس-سیا -چن -جاستین 1 - FHCJ - انجام گرفت .بدین ترتیب ، خواص گوناگون ترمودینامیکی و رسانایی این سیستم های الکترولیتی مانند رسانایی حدی ، درجه یونش ، ثابت تشکیل جفت یون ، غلظت جفت یونی ، حاصلضرب والدن و درجه تشکیل جفت یونی بر حسب غلظت مشخص شد .انطباق نتایج تحربی با مدل نظری در این مدل سازی از کیفیت مناسبی برخوردار است . قابل ذکر است که بررسی و مطالعه رسانایی این سیستم ها تا کنون گزارش نشده است.

.1 مقدمه

نظریه رسانایی یونی دبای - هوکل - انساگر در محلولها اثر جو یونی را در کاهش تحرک یونها و در نتیجه کاهش رسانایی این یونها با افزایش غلظت در نظر گرفتند . در محلولهای غیر آبی که ثابت دی الکتریک کمتر از 80 است اثر جاذبه های یونی خیلی بیشتر نسبت به این جاذبه ها در آب خواهد بود زیرا نیروی بین یونی با ثابت دی الکتریک نسبت عکس دارند .در نتیجه انحراف در محلولهای غیر آبی بیشتر خواهد بود اگر یونها را به صورت ذراتی با اندازه محدود در نظر گرفته شوند ، در نتیجه روابط در دامنه غلظتی بزرگتری صادق خواهند بود .

.2 نحوه محاسبات

با احتساب اثر الکتروفورتیک و آسایش و جدا از در نظر گرفتن اینکه یونها دارای ابعاد هستند می توان تجمع یونها را نیز در داخل محلول در نظر گرفت که مولکولهای یونی تجمع یافته یک دو قطبی هستند نه یک یون در نتیجه دیگر نمی توانند در رسانایی نقشی داشته باشند . این نکات منجر به معادله تجربی زیر می شود که به معادله فواس - سیا - چن - جاستیس - - FHCJ مشهور است :         در معادله ی فوق  و رسانایی مولار و c غلظت مولار می باشدکمیت های و تابع پیچیده ای از خواص حلال و پارامتر فاصله هستند و در مرجع شماره ی [ 1 ] ارایه شدند.

برازش خطی در اینجا سه پارامتری می باشد و پارامترهای و از روش تکرار بدست می آیند در روش سه پارامتری برای حلال های پروتیک فرض بر اینست که پارامتر فاصله برطبق رابطه زیر محاسبه گردد: که در آن a حاصلجمع شعاع های کریستالی آنیون و کاتیون هستند و s طول گروه OH میباشد که برای آب s=0.28 nm برای اتانول s=0.53 nm برای پروپانول s=0.63 nm می باشد و برای درصد های بینابین مخلوط حلال مقادیر متوسط منظور میگردد. بنابراین جهت اطمینان ، مقادیر مربوطه برای هر سری از سیتم های الکترولیتی محاسبه گردید و در جدول 1- ارائه شده است .[2,3]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید