بخشی از مقاله

چکیده

تغییرات روزانه آرام ژئومغناطیسی دامنهای حدود 10 گاما دارند. این تغییرات در نتیجه جریانهای دیناموی ناحیه E یونسپهر بهوجود میآیند. تأثیر فعالیت خورشید روی میدان Sq با برآورد رابطه بین دامنه Sq با لکههای خورشیدی - - SSN، f10. 7 و رسانایی تجمعی ارتفاعی پدرسن و هال در سال 2008 مطالعه شده است. دادهها از رصدخانههای کانبرا، هوآنکایو، کانوزان، ممامبتسو و تاکسون اخذ شده است. رابطه بین رسانایی تجمعی ارتفاعی هال و پدرسن با تغییرات میدان Sq بهصورت معادله درجه دوم حاصل شده است. رابطه بین SSN یا f10.7 با میدان Sq نیز به همین صورت بهدست آمده است.

واژههای کلیدی: تغییرات روزهای آرام - - Sq، رسانایی الکتریکی، شار امواج رادیویی خورشید، لکههای خورشیدی، میدان ژئومغناطیسی، یونسپهر

1 مقدمه
منشأ تغییرات روزانه آرام میدان ژئومغناطیسی - Sq - 1، جریانهای یونسپهری است که این جریانها خود توس فعالیتهای دینامو تولید میشوند. تاکیدا و یاماها - 1987 - تغییرات میدان ژئومغناطیسی را بهوسیله دیناموی Sq یونسپهری تخمین زدند. تاکیدا - - 2002 رابطه بین تغییرات در رسانایی یونسپهری و میدان Sq را برای سه رصدخانه محاسبه کرد که در این مطالعه تغییرات مؤلفهY میدان ژئومغناطیسی بهعنوان میدان Sq در نظر گرفته شد. یامازاکی و همکاران - 2011 - مدلی تجربی برای تغییرات میدان ژئومغناطیسی ارائه دادند. در  این  مطالعه  ابتداسهم میدانهای خارجی برای 5 رصدخانهمحاسبه  شده است.سپس رابطه  بین تغییرات  میدان Sq بارساناییهای  الکتریکی  یونسپهر  درمختصات  جغرافیایی  مورد نظر،در یک سال آرام خورشیدی - سال - 2008، همچنین رابطه بین لکههای خورشیدی و شار امواج رادیویی خورشید با میدان Sq بررسی شده است.

2 روش تحقیق

بهمنظور محاسبه میدان محلی Sq، از دادههای ساعتی پنج رصدخانه در سال 2008 استفاده شده است - جدول . - 1با توجه به شاخص Kp، پنج روز آرام از هر ماه انتخاب و با استفاده از روش تحلیل هماهنگهای کروی 2 - SHA - سهم منشأ خارجی میدان محاسبه شده است. مقادیر رسانایی هال3و پدرسن4 بهعنوان دادههای یونسپهری مورد استفاده قرار گرفته است که رواب آنها بهصورت زیر است - تاکیدا و آراکی،: - 1985در رواب - 1 - و - 2 - ،   رسانایی هال،  رسانایی پدرسن،   و   بهترتیب بسامد برخورد برای یون و الکترون،   و   بهترتیب بسامد چرخش برای یون و الکترون،   و   بهترتیب جرم یون و الکترون،   چگالی الکترونها،   اندازه بار الکتریکی است و   چگالی شار میدان ژئومغناطیسی است.

دادههای یونسپهری از مدل IRI2012  استخراج شدهاند. ساعت 9 h LT  و h15  LT   بهترتیب  بیشینه  و  کمینه  جریانهای  میدان  Sq است ورساناییهای الکتریکی در این دو ساعت مشابه میباشد زیرا نزدیک تقارن ظهر محلی در ناحیه E یونسپهر است. رسانایی تجمعی ارتفاعی مربوط به رسانایی هال و پدرسن است که در ساعت 15 h LT هر روز، به ازای هر 5 کیلومتر و در محدوده ارتفاع 80 تا 400 کیلومتری میانگینگیری شده است.بیشینه مقدار جریان در ماههایMay، June، July و - Augustانقلاب تابستانی - و کمینه مقدار در ماههای November، December، January و - Februaryانقلاب زمستانی - است - شکل. - 1 مقدار بیشینه و کمینه جریان برای رصدخانه هوانکایو بیشتر از سایر رصدخانه ها است و نیز افتوخیز کمتری دارد که این تفاوت به وجود جریانهای الکتروجت استوایی در محل این رصدخانه مربوط است.

در اغلب موارد رسانایی پدرسن بزرگتر یا مساوی رسانایی هال است - شکل . - 2 نقاط بیشینه و کمینه در دو رصدخانه نیمکره جنوبی - شکل -2الف و ب - با رصدخانههای نیمکره شمالی به اندازه 6 ماه اختلاف نشان میدهد. در این شکل نیز مانند شکل 1 رصدخانه هوانکایو بازه تغییراتی متفاوتی از سایر رصدخانهها دارد. در رصدخانههای نیمکره شمالی - شکل-2پ، ت و ث - اختلاف مقدار رسانایی هال و پدرسن در انقلاب زمستانی نسبت به انقلاب تابستانی کمتر است. این روند در رصدخانههای نیمکره جنوبی معکوس است.در شکل 3 و 4 بهترتیب تغییرات چگالی جریان با توجه به تعدادلکههای خورشیدی و شاخص f10.7 برای 5 رصدخانه رسم شده است. بهترین منحنی برازیده برای توصیف ارتباط بین تغییرات چگالیجریان با دو شاخص مذکور از نوع معادله مرتبه دوم بهدست آمده است.در شکل 5 و 6 بهترتیب چگالی جریان خارجی با توجه به رسانایی هال و پدرسن در ماههای مختلف رسم شده است. بهترین منحنی برازیده برای توصیف ارتباط بین تغییرات چگالی جریان و رساناییهای یونسپهر در این مورد نیز از نوع معادله مرتبه دوم بهدست آمده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید