بخشی از مقاله

چکیده

دست یابی به افق های برتر سازمانی تا حد زیادی بستگی به نحوه اعمال مدیریت و توانمندی مدیر در تعامل با کارکنان دارد. یک مدیر موفق باید استراتژی لازم برای اداره سازمان را در ابعاد گوناگون بشناسد و دانش تدوین، اجرا و ارزیابی راهبرد های هدفمند سازمان را بداند. به عبارت دیگر، دیدگاه استراتژیک در مدیریت داشته باشد. یکی از اهداف اصلی در مدیریت استراتژیک بهبود رفتار سازمانی است. رفتار سازمانی استراتژیک با نگاه کلان به توسعه، تحول و اهداف استراتژیک سازمان، به تعامل با کارکنان می پردازد و زمینه های رشد، توسعه و تولید و ارزش آفرینی فردی و سازمانی را فراهم می سازد. در این مقاله پس از بیان اهمیت رفتار سازمانی استراتژیک، انگیزش، مهارت های فردی، تعارض، مدیریت دانش، و عوامل محیطی به عنوان پایه ها و ابعاد تشکیل دهنده رفتار سازمانی استراتژیک بیان گردیده است.

کلید واژه ها : مدیریت استراتژیک، رفتار، رفتار سازمانی، رفتار سازمانی استراتژیک.

مقدمه

دستیابی به افق های برترسازمانی تاحد زیادی بستگی به نحوه اعمال مدیریت و توانمندی مدیر در تعامل با کارکنان دارد. یک مدیر موفق باید استراتژی های لازم برای اداره ی سازمان را در ابعاد گوناگون بشناسد و دانش تدوین، اجرا و ارزیابی راهبردهای هدفمند سازمان را بداند، که این نیازمند دیدگاه استراتژیک به مدیریت است.در تعریف استراتژی1 می توان گفت که استراتژی تعیین اهداف و مقاصد بلندمدت یک سازمان و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم و همچنین اختصاص منابع مورد نیاز می باشد. - Armstrong, 2000 - مدیران ترتیبی اتخاذ می کنند که کارها به وسیله دیگران انجام شود. آنان تصمیم می گیرند، منابع را تخصیص می دهند و کارهای دیگران را رهبری می کنند تا هدف های سازمانی تأمین گردد. در مدیریت توانایی استفاده و به کارگیری افراد دارای اهمیت فراوان می باشد.

مدیران سازمان ها همان مدیران استراتژیک سازمان ها می باشند. در تعریف مدیریت استراتژیک2 می توان گفت که عبارت است از علم و هنر تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چندگانه که سازمان را قادر می سازد به هدف های بلندمدت خود دست یابد. - دیوید، - 24 :1391 فرآیند تصمیم گیری استراتژیک شامل ارتباط برقرار کردن بین توانمندی های سازمان با تهدیدها، فرصت ها در زمینه های ماموریت سازمانی می باشد. - - Hunt et all, 1997:32 رفتار سازمانی3 یک رشته ی پژوهشی و علمی است که در آن اثراتی بررسی می شود که افراد، گروه ها و سیستم های سازمانی بر رفتار فرد در درون سازمان دارند، با این هدف که چنین دانشی در راه بهبود و اثربخشی سازمان مورد استفاده قرار گیرد. - رابینز، جلد اول، - 14 :1390

نحوه رفتار مناسب مدیر با کارکنان می تواند انگیزه کار بهتر را فراهم کند، از مشکلات و تعارضات بکاهد و در نهایت موجب راندمان بهتر شود. متقابلاً نوع رفتار کارکنان نیز به طور مستقیم در افزایش کیفیت کاری سازمان موثر است.مدیریت رفتار سازمانی به شیوه های اداره ی عملکرد کارکنان می پردازد. مدیریت استراتژی ها تامین کننده اهداف سازمانی می باشد. مدیریت استراتژیک به عنوان یکی از نیازهای اساسی در اداره ی سازمان های کوچک و بزرگ می باشد.

مدیریت استراتژیک مجموعه ای از دانش ها و مهارت های لازم برای دستیابی به اهداف بلند مدت سازمان است که از طریق تدوین، اجرا و ارزیابی مستمر تصمیمات راهبردی محقق می گردد. - دیوید، - 25 :1391 برای دستیابی به این هدف ابتدا باید شیوه های مناسب را یافت. در این راه عوامل مهمی چون مأموریت سازمان، شناخت تهدیدها و فرصت ها و تعیین اهداف بلندمدت، وجود دارد. در مرحله دوم باید شیوه های مناسب را به کار گرفت. اجرای صحیح استراتژی ها ایجاب می کند که اهداف بلندمدت را مد نظر قرار دادو منابع انسانی و مالی را به نحو مناسبی به کار گرفت تا استراتژی ها را تقویت نمایند.

در مرحله سوم باید استراتژی ها را ارزیابی نمود. برای این منظور باید عوامل داخلی و خارجی تشکیل دهنده استراتژی را دانست، عملکردها را سنجید و اقدامات اصلاحی مورد نیاز را انجام داد. - قاسمی، :1386 - 4رفتار سازمانی استراتژیک به مجموعه ای از مهارت ها و دانش های رفتاری می پردازد که پایبندی صحیح به آن ها موجبات عملکرد بهینه فرد و سازمان و دستیابی به چشم انداز و اهداف فردی و سازمانی را فراهم می کند. - قاسمی، - 4 :1386 آنچه در حیطه رفتار سازمانی استراتژیک مورد بحث قرار می گیرد عبارت است از : چگونگی برانگیختن رفتار در ابعاد فردی، بین فردی، گروهی و سازمانی برای تأمین نیازهای عالی افراد در رسیدن به عملکرد بهتر در جهت تحقق اهداف و راهبردهای سازمان.

ابعاد رفتار سازمانی استراتژیک

از جمله پایه های رفتار سازمانی استراتژیک می توان انگیزش، بهبود مهارت های فردی، مدیریت دانش و توسعه حرفه ای و غلبه بر عوامل محیطی را نام برد. هرکدام از این موارد توضیح داده می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید