بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیق،بررسی تاثیر روانشناسی تربیتی در،رشد وشکوفایی معلمان جامعه در استفاده از روشهای تدریس متناسب با خصوصیات روحی وروانی دانش آموزا ن می باشد. مساله ای که درکانون توجه این مقاله قراردارد، و برای خیلی ازخانواده ها جای سوال دارد این است که روش تدریس چیست؟ بسیاری ازمفاهیم واصطلاحات اساسی دراین مورد دراین مقاله سعی شده است ، بیان شود. هدف این بوده که به میزان آگاهی معلمان به روش های تدریس چقدر است بپردازم.تحقیق حاضر به روش کتابخانهای انجام پذیرفته است و به صورت توصیفی، تحلیلی انجام گرفته است.

کلید واژهها : روش، فن ، تدریس، دانش آموز، یادگیری، معلم

مقدمه

ازمسائل عمده نظام تعلیم وتربیت در هر جامعه چگونگی تربیت وپرورش افراد بر اساس نیازهای آن جامعه می باشد. بدیهی است که انجام این مهمچندان ساده و قابل دسترسی نمی باشد، و تحقق چنین هدفی مستلزم بکار گیری شیوه ها و اصولی می باشد که مبتنی بر یافته های علمی و اصول عقلی است. بدین جهت آگاهی معلّمان و مربیان و کلیه عوامل تربیتی با دانش آموزان وباالخصوص در مقطع ابتدایی که پایه واساس وشالوده کودک راتشکیل می دهد امری حیاتی ومهم به حساب می آید.[1]پیشرفت علم وتکنولوژی و گسترش روز افزون تمدن و جامعه و فرهنگ نتیجه ک.شش های مداوم عده ای از دانشمندان و محققان جامعه بشری است . قدرت وسربلندی هر ملت تنها ، به ثروت و قدرت جسمی و یا تعداد افراد آن بستگی ندارد.

همچنین پیروزی ها و فتوحات آنان مایه افتخار و مباهات در دنیای امروز نیست ، بلکه اقتدار علمی و استفاده صحیح از یافته های علوم موجبات عزت و عظمت و غرور ملت ها را فراهم می آورد. امروز تمام کودکان دبستانی باید با واقعیت ها ومفاهیم علمی آشنا شوند، زیرا زندگی در عصر صنعتی بدون استفاده از یافته های علمی تقریبا: غیر ممکن است. در صد سال اخیر برنامه های درسی مدارس به منظور غنی ساختن برنامه ها از نظر مطالب علمی همواره در حال تغییر بوده است.تا دانش پژوهان شیوه های تفکرعلمی را بیاموزند.استفده از روش تدریس درست ، و بالخصوص روشهای جدید تدریس از بعد اهداف زمانی ، موجب صرفه جویی در تدریس و صرفه جویی در وقت و صرف انرژی معلم و دانش آموز می شود.

و راههای رسیدن به اهداف آموزشی را هموارتر می کند. از آنجا که معلم نقش محقق را ایفا می کند . باید برای کشف روش های تدریس مطلوب تر و موثر تر پیوسته بکوشد ، زیرا روش های تدریس ثبات مطلق ندارند.[2] با پیشرفت علوم و فنون و گسترده شدن جوامع، نیازهای فردی و اجتماعی نیز پیچیده می شوند. ارضای نیازهای پیچیده نیز در جای خود، احتیاج به علوم و فنون گسترده دارد. کسب علوم و فنون گسترده در سایه ی روش های آموزشی متنوع امکان پذیر است. به این سبب وظیفه و مسوولیت معلم امروز نسبت به گذشته سنگینتر شده است. دیگر نمیتوان با روشهای سنتی، جامعه و افراد آن را به سوی یک تحول پیشرفته سوق داد. در دنیای پیچیده هیچ کس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست.[3]

آیا ما معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت توانستهایم امکانات مطلوب یادگیری و زمینههای شکوفایی استعداد دانش آموزان را فراهم کنیم؟ آیا تجارب حاصل از مدرسه با تجارب واقعی زندگی دانش آموزان متناسب است؟ آیا نحوه ارائه ی مطالب، براساس علاقه و انگیزه دانش آموزان صورت می گیرد؟ اگر پاسخ به سوال های مذکور منفی است، آیا نباید در عملکرد خود تجدید نظر کنیم؟ آموزش در مدرسه، فعالیتی پویا و انسانساز است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. از این رو بررسی آن نیازمند به روان شناسی، جامعه شناسی وحتی فلسفه است لذا مهمترین مساله در آموزش »یادگیری« است.

براساس تحقیقاتی که در زمینه آموزش ریاضی به عمل آمده است هرانسان با بهره هوشی متوسط توانایی یادگیری مفاهیم ریاضی را دارد و به طور ذاتی به ریاضیات علاقمند است و از یادگیری آن لذت می برد درحالی که اگر یکنظرخواهی از تعدادی افراد به طور تصادفی به عمل آید اکثر افراد نسبت به ریاضی اظهار بیعلاقگی نموده، آن را درسی خشک، غیرقابل انعطاف و جلسات آموزشی آن را خسته کننده میدانند و درک مفاهیم ریاضی را خارج از توان خود اعلام می کنند [4] با عنایت به حساسیت موضوع و راهنماییهای اساتید، و تجربیات شخصی محقق برآن شد تا تحقیقی پیرامون نظریات یادگیری در درس ریاضی بر روی دانش آموزان انجام گیرد. یکی از این نظریات، رویکرد درس پژوهی است که در این تحقیق بر روی یک کلاس درس انجام گرفته است و با توجه به رویکرد درس پژوهی بر یاددهی و یادگیری دانش آموزان ارایه داده ایم.

ضرورت انجام تحقیق

بررسی ادبیات پژوهش در حوزه معلمان نشان می دهد که اگرچه در دهه گذشته پروژه های تحقیقی متعددی برای شناخت عمیق ترزندگی حرفه ای معلمان انجام شده است.بااین حال بایدبه سمت ماورای این یافته ها حرکت کرد.بایدبه شیوه ای نظریه پردازی شودتابه کمک آن مبانی نظری ، آن چه که دیده می شود؛تبین شده و تاثیرات آموزش معلمان برآن هاپیش بینی شود [5 ] ، کونیٌ،روند تحولات موجود در دنیای امروز، اصلاحات آموزشی را امری اجتناب ناپذیر و جهانی ساخته است. بیشترین توجه برنامههای اصلاحات آموزشی بر توانمندسازی معلم و غنیسازی فرآیند یاددهی، یادگیری متمرکز است.

توجه به ارتباط مدرسه و جامعه و برقراری تعامل اثربخش میان آموزش مدرسهای با زندگی اجتماعی، ماموریت اصلی اغلب برنامههای اصلاحات آموزشی کشورهای مختلف جهان است [6] درس پژوهی به عنوان مدلی موثر برای ترویج وغنیسازی یادگیری در مدرسه، در حال حاضر نظر بسیاری از اندیشمندان را در جهان برای تحول در آموزش بهخود جلب کرده است. درس پژوهی به گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس یاری میرساند و محیطی را فراهم میسازد تا معلمان از یکدیگر بیاموزند، دانش حرفهای خود را ارتقا دهند، در رفتار خود بازاندیشی کنند و در تحول مستمر آموزش مشارکت کنند [7]

معلمان ستون نظام آموزشی هستند و تحول اساسی در آموزش آنان باعث می شود که دیگر مجری بیچون و چرای دستورات آموزشی متمرکز یا نیمه متمرکز نباشند [8] با توجه به اینکه حدود دودهه است که درس پژوهی در کشور ما وارد شده است متاسفانه بیشتر معلمان با این کلمه بیگانه هستند. لذا بر آن شدم تا در این زمینه تحقیق نمایم و نتایج حاصل از تحقیق را در اختیار همکاران فرهنگی قرار دهم و آنان را به استفاده از این شیوه تدریس در کلاس درس ترغیب نمایم. از آنجاییکه خودم فرهنگی هستم و در کلاس درس با دانش آموزان ارتباط مستقیم دارم، می خواهم این روش تدریس جدید را عملا در کلاس به کار ببرم و نتایج حاصل را ارایه نمایم.

یافته های تحقیق

روان شناسی تربیتی یا روان شناسی پرورشی شاخه ای از علم روان شناسی است که یافته های این علم را در خدمت معلمان قرار می دهد.روان شناسی تربیتی علم مطالعه اعمال و اندیشه های افراد در ارتباط با مسائل آموزش وپرورش است..[9].یادگیری: یادگیری به فرایند ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می شود و نمی توان آن را به حالتهای موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی یا معرف داروها پدید می آید نسبت داد..[01]پیشرفت تحصیلی: پیشرفت تحصیلی عبارت است از: سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدف های آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری درباره اینکه آیا فعالیت های آموزشی معلم و کوشش های یادگیری دانش آموزان به نتایج مطلوب رسیده و به چه میزانی..[01]. .

دوره دبستان: دوره ی آماده سازی و تربیت افراد برای کسب مهارت، گوش دادن، خواندن، نوشتن، سخن گفتن، فکرکردن و پرورش توانایی های عقلانی، از قبیل خودآگاهی، ادراک صحیح ازمفاهیم، استدلال، تلطیف عواطف متناسب با سن و کسب روحیه همکاری و تعاون است . معمولا فعالیتهایی که معلم برای آسان کردن یادگیری در یادگیرندگان به تنهایی و یا به کمک مواد آموزشی انجام می دهد آموزش می نامند..[11]نگرش: یک حالت درونی است که در طول زندگی از موقعیت هایی که فرد در خانه، مدرسه و مکان های مذهبی با آنها روبروشده است، کسب گردیده اند و بر انتخاب های فرد تاثیر می گذارد .[01].آموزش: آموزش را به عنوان" فراهم آوردن فرصتهایی برای اینکه دانش آموزان یادبگیرند" تعریف کرده اند..[00]

آموزش وارزشیابی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید