بخشی از مقاله

چکیده:

از الان تا سال 2050، جمعیت جهان به میزان یک سوم افزایش پیدا خواهد کرد. اکثریت این 2میلیارد نفر اضافی در کشورهای در حال توسعه زندگی خواهند کرد. در همان زمان، جمعیت بیشتری در شهرها سکونت خواهند کرد. اگر روند افزایش درآمد و مصرف حال حاضر ادامه داشته باشد، سازمان خواروبار و کشاورزی - فائو - تخمین زده است که تولیدات کشاورزی در سال 2050 به منظور برآورده کردن تقاضای مورد انتظار برای غذا و تغذیه باید به میزان 60 درصد افزایش پیدا کند.

کشاورزی اقلیم هوشمند - CSA - یک رویکرد مدیریتی برای اداره چالش های به هم پیوسته ی امنیت غذایی و تغییرات اقلیمی است که بطور آشکار به اهدافی منجر می شود که شامل رشد پایدار بهره وری کشاورزی به منظور حمایت از رشد منصفانه درآمدهای مزرعه، امنیت غذایی و توسعه؛ وفق دادن و ایجاد قدرت بازیابی از طریق سیستم های امنیت غذایی و کشاورزی به منظور مقاومت در مقابل تغییرات اقلیمی در سطوح چندگانه و هم چنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از کشاورزی است.

مقدمه

اقلیم جهانی به سرعت در حال تغییر است، و به همین روند ادامه خواهند داد برای آینده قابل پیش بینی اهمیتی ندارد که چه اقداماتی انجام شده است. برای کشاورزی، تغییر و دگرگونی اغلب مهم خواهد بود، به عنوان مثال افزایش دما، تغییر الگوهای بارندگی و آفات و بیماری هایی که محدوده های جدیدی پیدا می کنند، انتقال خطرات احتمالی جدید به مواد غذایی و کشاورزی. اخیرا، کشاورزی جدید به ماندن در کناره ی مذاکرات درباره تغییرات اقلیمی ناشی از انسان تمایل پیدا کرده است و بطور کلی به عنوان هدف و طعمه دیده شده است.

بهبود امنیت غذایی درحالی که کمک به کاهش تغییرات آب و هوایی و حفظ منابع طبیعی و خدمات اکوسیستم حیاتی نیازمند گذر به سیستم های تولید محصولات کشاورزی است که مولدتر باشد، از ورودی ها بهینه تر استفاده کند، تنوع کمتر و پایداری بیشتری در خروجی، و مقاومت بیشتری در ریسک ها، شوک و تنوع آب و هوایی بلند مدت داشته باشد. کشاورزی مولد تر و مقاوم تر نیازمند تغییرات اساسی در زمین، آب و مواد مغذی خاک که این منابع پر بازده تر مورد استفاده قرار می گیرند. اعمال این تغییرات نیازمند تغییرات قابل توجهی در نحوه مملکت داری، قوانین، سیاست ها و اقتصاد دارد. - 1 -

کشاورزی اقلیم هوشمند

کشاورزی مجهز به سیستم آب و هوای هوشمند - CSA1 - ، همانطور که در کنفرانس Hague در مورد کشاورزی توسط FAO تعریف و ارائه شده است. امنیت غذایی و تغییرات و آب و هوایی در 2010، به اهداف توسعه پایدار کمک می کند. این ابعاد سه گانه توسعه پایدار - اقتصاد، اجتماع و محیط زیست - را توسط پرداختن به امنیت غذایی و تغییرات آب و هوا ادغام می کند. این از سه رکن اصلی تشکیل شده است:

1.    افزایش تولید و درآمد کشاورزی پایدار

2.    تطبیق و ایجاد مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی

3.    کاهش و/یا از بین بردن انتشارگازهای گلخانه ای، در جاهایی که ممکن است عناصر متفاوتی که در رویکردهای کشاورزی اقلیم هوشمند می توانند یکپارچه شوند شامل موارد زیر هستندعبارتند از:

- 1 مدیریت مزارع کشاورزی، گیاهان زراعی، احشام، کشت آبی و صید شیلات برای مدیریت بهتر منابع، تولید بیشتر در حین افزایش انعطاف پذیری،

- 2 مدیریت اکوسیستم و چشم انداز برای حفاظت از خدمات اکوسیستم که عنوان کلید افزایش در بهره وری و بازیابی منابع یکسان هستند،

- 3 خدمات برای کشاورزان و مدیران زمین ها به منظور قادر ساختن آنها برای انجام تغییرات مهم و اساسی. - 2 -

روستای اقلیم هوشمند

روستاهای اقلیم هوشمند در واقع رویکرد اجتماع برای سازگاری، اقدامات پیشگیرانه و امنیت مواد غذایی هستند. اجزاء کلیدی در این پروژه شامل فناوری های اقلیم هوشمند، خدمات اطلاعات هوشمند، طرح های توسعه روستایی و دانش و موسسات محلی هستند. شرکت کنندگان عادی در این طرح؛ گروه های کشاورزان، خریداران، تامین کنندگان ورودی، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی، شرکت های بیمه، سازمان هواشناسی، دولت های محلی و همچنین محققان هستند و برنامه ریزی و پیاده سازی طرح مشارکتی کشاورزان به عنوان کلید اصلی است.

توصیه های کشاورزی براساس آب و هوا مواردی مانند پیش بینی های آب و هوایی کوتاه مدت؛ اطلاعات در مورد آفت ها، کودها و قیمت های بازار؛ و رسانه ها شامل دستگاه های تلفن همراه،رادیو، روزنامه های محلی و تلویزیون را دربر می گیرند. شاخص های آب و    هوایی برای هر گیاه زراعی در یک منطقه خاص موجب می شود که 12 میلیون کشاورز و 40 گیاه زراعی مختلف توسط شرکت های بیمه کشاورزی بیمه شوند.

اقدامات کلیدی در روستای اقلیم هوشمند شامل آب و هوا هوشمند، آب هوشمند، کربن هوشمند، نیتروژن هوشمند، انرژی هوشمند و    دانش هوشمند هستند که در این بین عناوین آب و هوا هوشمند و کربن هوشمند از اهمیت بسزایی برخوردارند. ]جدول [1 فعالیت های انجام شده می توانند در حوزه های تجزیه و تحلیل سیاست یا اشتغال و ارتباطات، تحقیق مشارکتی و ظرفیت سازی، و مدل ها و اطلاعات باشند.

روستای اقلیم هوشمند در هاریانا - هندوستان -

ایالت هاریانا در توسعه کشاورزی پیشرو بوده و در امنیت مواد غذایی و غذای ملی از زمان آغاز انقلاب سبز نقش کلیدی ایفا کرده است. این ایالت به طرحی در دسترسی زمین برای کشاورزی رسیده است اما هنوز در امنیت غذای آینده نقش حساس و مهمی ایفا می کند و مدل رشدی را ضمانت می کند که منابع محدود خودش مانند زمین، آب و تنوع زیستی را در زمان کمک و همکاری قابل توجه در مواجه شدن با تقاضاها برای غذا اما نه تنها برای هاریانا بلکه برای کل کشور تقویت و حفاظت خواهد کرد.

گزارشات اخیر از هیئت بین دولتی تغییر اقلیم مشخص می کند که جنوب آسیا به عنوان یکی از پر جمعیت ترین نواحی در جهان، از جمله آسیب پذیرترین ها به تغییرات اقلیمی و تغییر پذیری اقلیمی است. در غیاب سازگاری و اقدامات پیشگیرانه، تغییرات اقلیمی می تواند دستاوردهای عمده ای روی امنیت غذا و توسعه در دهه های آینده داشته باشد. در سیستم های متمرکز وابسته به غلات، موفقیت نظام های کشت جایگزین، کارآمد و انعطاف پذیرِ آب و هوا به منابع طبیعی منطقه و طیف کاملی از فعالیت های که توسط خانوارهای کشاورزی انجام می شود، بستگی دارد.

انتخاب شیوه ها و فناوری های کشاورزی اقلیم هوشمند بر مبنای سطح تحقیق خانگی تغییرات اقلیمی، کشاورزی و امنیت مواد غذایی متکی بود که در هشت روستای انتخاب شده بطور تصادفی 20 - خانوار در هر روستا - در منطقه کرنال انجام شد. اطلاعات جمع آوری شده از این تمرین به منظور ارتقای گونه شناسی کشاورز برای توسعه سهام تکنولوژی ها و شیوه های اقلیم هوشمند برای هر روستا و قطعه زمینی مورد استفاده قرار می گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید