بخشی از مقاله

چکیده

آمار و ارقام و مطالب منتشره در جراید و رسانه ها در زمینه اتلاف آب تصفیه شده، میزان حیرت انگیز هدر رفتن نان، مقایسه میزان مصرف انرژي گرمایی در ایران در مقایسه با سایر کشورها، مصرف بنزین هر خودرو که 6 برابر کشورهاي توسعه یافته محاسبه شده، بهمراه گزارشاتی از قاچاق مواد غذایی، سوخت، دارو و .... توسط مرزنشینان و اسراف ها و اتلاف هاي بیمارگونه و نمایشی مواد غذایی در میهمانیها و مجالس همه حاکی از بی توجهی گروهی از مردم نسبت به حفظ نعمتهاي الهی دارد که هدر رفتن بین المال هزینه شده براي این منابع را هم باید در کنار آن مدنظر داشت.
براي رفع این معضل ها هفت راهکار پیشنهاد می شود:

-1 تبلیغ مستمر و تفهیم کامل قسمتی از تعالیم دینی که براي نظم و اصلاح رفتاري جامعه لازمند و اگر بدرستی بکار گرفته شوند عامل مؤثري براي تربیت همه اقشار جامعه بشري است. بدیهی است انسانی که به رشد کامل عقلی رسیده و واقعیت حاکمیت، قدرت و مجازات الهی را در جهان هستی درك کند زندگانی دنیوي را جایگاهی براي امتحان خویش در برابر االله می شناسد و با توجه به قوه عقل و راهنمایی هاي دینی صراط مستقیم یا به عبارتی روشهاي عقلایی گفتاري و رفتاري را بر می گزیند، در قرآن در مورد خودداري از اسراف آیات فراوانی وجود دارد ولی متأسفانه وفور استرس ها در زندگی بشر عصر حاضر فرصت کافی براي تعقل عمیق و آینده نگري عقلایی را از بسیاري مردم سلب نموده است. بنابراین سیستم هاي آموزشی و اطلاع رسانی اجتماع صلاح است مستمراً و فعالانه در زمینه ترویج تعالیم مذهبی که براي بهسازي رفتارهاي اجتماعی لازمند کوشا باشند.

-2 تعلیم هنجارهاي رفتاري و ارتقاء رشد فکري مردم در جهت درك ارزش هاي منابع طبیعی و ملی از طریق رسانه ها، در قالب برنامه ها با مقالاتی که تحت نظر متخصصین با تجربه و آگاه تهیه شود و در عین حال سعی گردد اسراف منابع ملی به عنوان رفتاري کوته فکرانه و غیرعقلایی به مردم شناسانده شود. متأسفانه عده اي از هموطنان ما نیاز به ارشاد در مورد چگونگی مصرف آب تصفیه شده، داروها، سوخت، چگونگی نگهداري از اسکناس و بسیاري مسایل به ظاهر ابتدایی دارند.

-3 افزایش دانش فنی در سطوح برنامه ریزان و اداره کنندگان منابع ملی و گزینش افراد بسیار دقیق، دلسوز، آگاه و ایثارگر تا با آینده نگري بخردانه از اتلاف سرمایه هاي ملی جلوگیري نمایند که از موارد قابل ذکر اتلاف نیروي کار جوان تحصیلکرده بیکار است که با برنامه ریزي هاي آگاهانه میتوان از توان آنان سود جست و با توجه به محدودیت منابع مالی دولتی با ایجاد بنیادهاي خیریه توسط افراد نیکوکار حقوق آنان را نیز تأمین و با اعطاي امتیازهایی در حدود قانون افراد متمول را تشویق به مشارکت کرد.

-4 حذف یارانه ها براي اقشار مرفه که بارها در مورد آن تذکر داده شد. تا هزینه کردن مبالغی از بیت المال براي یارانه ها سطح رفاه عمومی را به گونه اي مطلوب ارتقاء دهد. بطور نمونه بنزین مثال زدنی است که رقم 1/5 میلیارد دلار ارز سالیانه براي واردات آن به کشور هزینه می شود. حذف یارانه آن براي اتومبیلهاي شخصی - غیر مواردي که با تأیید مراجع ذیصلاح براي امرار معاش اقدام به مسافرکشی می کنند - با توجه به آلودگی شدید و بیماریزاي برخی شهرهاي بزرگ ایران ضروري به نظر می رسد.

-5 وضع قوانین جزایی براي افرادي که خارج از مقادیر مصرف عادي منابع ملی از آنها استفاده می کنند و در کنار آن نظارت بیشتر بر مرزهاي آبی و خاکی جهت جلوگیري از خروج و فروش قاچاق مایحتاج عمومی که یارانه به آنها تعلق گرفته از ضروریات بنظر می رسد.

-6 توجه ویژه به وضعیت معیشتی مرزنشینان کم درآمد و ایجاد طرحهاي اشتغالزا براي آنان تا شاهد خروج و فروش بنزین و آرد و دارو ... به کشورهاي همجوار بطور قاچاق نباشیم.

-7 نظارت بر حسن انجام وظایف کارکنان و کارمندان تا ساعات کار مفید برخی با ساعات حضور فیزیکیشان در محیط کار بصورت دائمی فاصله فراوان نداشته باشد که از نظر اتلاف وقت و بیت المال که براي حقوقشان هزینه میشود حائز اهمیت است و در کنار آن جلوگیري از اتلاف اموال دولتی که به گونهاي جزو منابع ملی محسوب میشوند که نیاز به کنترل و دقت بیشتري دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید