بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر در مورد روشهای نوین درآموزش و پرورش تطبیقی است .در این پژوهش تاریخچه ای از آموزش و پرورش تطبیقی به اختصار بیان شده است و به سیر تاریخی آموزش و پرورش تطبیقی نیز اشاره شده است. روش های تحقیق مختلف درآموزش و پرورش تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته که می توان برای مثال روش استاندارد در آموزش و پرورش تطبیقی را نام برد که عبارتند از:

-1  روش های آماری

-2  روش های مطلق یا انتزاعی

-3  روش های مبتنی بر سایر نظام های مطالعاتی

-4  روش های مجاورتی

-5  روش های طبقه بندی شده

و در مورد هر کدام از این روش ها توضیحاتی ارائه گردید.جمع آوری اطلاعات از منابع اینترنتی و کتابخانه ای بوده و روش تحقیق در این مقاله توصیفی و از نوع اسنادی می باشد .هدف از این مطالعه بررسی روش های نوین در آموزش و پرورش تطبیقی است.

مقدمه:

نظام آموزش و پرورش مبنای اساسی هر پیشرفتی محسوب می شود و اساسی ترین عامل درهرتوسعه است. بدین جهت، توجه به سرما یه گذاری و تلاش در رفع دشواری های آن ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید .بهره گیری از تجربیات سایر ملل در زمینه توسعه و تعمیم آموزش و پرورش وشیوه های اصلاح و بهبود کیفی آن ، توانا یی های ما را در حل مشکلات افزایش می دهد و عاقلانه است که از تجارب دیگران بهره گرفته شود و آزموده ها با صرف سرمایه های گزاف دوباره آزموده نشود.

این رسالتی است که آموزش و پرورش تطبیقی آن را به انجا م می رساند. آموزش و پرورش تطبیقی می کوشد تا ازمقابله و مقایسه نظا م های گوناگون آموزشی به تفاوتها و شباهتهای موجود در آن ها پی برد و دلایل توفیق و ناکامی های نظامهای آموزش و پرورش، همراه با کشف مؤثر در هریک از آنها را بیان کند و سایرین را از تکرار تجربه های تلخ باز دارد. هدف از این مطالعه، بررسی رویکرد های جدید در آموزش و پرورش تطبیقی و روش های نوین در آن می باشد. امید آنکه مورد توجه علاقمندان و دانش پژوهان قرار گیرد.

بیان مسأله:

تحولات و چالشهای جهانی در دو دهه ی اخیر نظیر جهانی شدن ،ظهور فناوری های اطلاعات و ارتباطات اقتصاد مبتنی بر دانایی ،تغییرات جمعیتی ،افزایش تقاضا برای آموزش ،گسترش مردم سالاری ،عدم تمرکز نهادهای مردمی از یک طرف و محدودیت منابع مالی از طرف دیگر به تغییرات ساختی-کارکردی عمده ای در نظام های آموزشی جهان منجر شده است. - اسماعیلی - 1388 با توجه به گسترش روز افزون در مطالعات تطبیقی به ویژه در علوم انسانی وعلوم تربیتی باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

روش تحقیق

این مطالعه،یک مطالعه توصیفی و از نوع تحلیل اسنادی است - گال و بورگ . - 1387 در این تحقیق از فن کتابخانه ای استفاده شده است . - نصر - 1389 در روش مبتنی بر اسناد و ابزار عمومی آن یعنی کتابخانه ،پژوهشگران،ابتدا منابع چاپی را که در راستای موضوع تحقیق مطلب یا محتوایی داشته،شناسایی کردند . پس از شناسایی و دسته بندی ، مرحله فیش برداری انجام شد . در مرحله فیش برداری ،مطالب مورد نظر در فیش ها به دقت ثبت گردید . در مرحله بعد ، فیش ها دسته بندی شده، مطلب در یک طبقه بندی تنظیم و تدوین گردید.در نهایت ، مرحله اصلی یعنی نوشتن مقاله انجام گردید. پس نوشتن مقاله بازبینی های لازم انجام شد و مقاله به نوشتار به زیور طبع آراسته شد.

بررسی مفاهیم

آموزش تطبیقی در زبان انگلیسی با اصطلاح - comparative education - معرفی شده است که این اصطلاح برگرفته از فعل - compare - به معنای »مقایسه و سنجیدن دو یا چند چیز باهم« - الماسی - 11 ,1375 تعریف آموزش و پرورش تطبیقی: ترجمه اصطلاح comprative education است ، به دانشی اطلاق می شود که موضوع آن شناسایی ، تحلیل و مقایسه ی شباهت ها و تفاوت های مربوط به پدیده های تربیتی با توجه به عوامل اجتماعی ، مذهبی، اقتصادی و سیاسی مؤثر در تشکل و پیدایش آن پدیده ها - الماسی - 12 ,1375 دانشی گسترده در مقام مقایسه و تجزیه و تحلیل رخدادها ی آموزشی-تربیتی در قلمرو یک نظام آموزشی و یا مابین چند نظام تربیتی - آقازاده, ,1381 ص. - 25 لوتان کوی از آموزش و پرورش تطبیقی به عنوان علم بین رشته ای که تخصصهای مختلف را برای تبیین پدیدههای تربیتی ،چه در داخل یک کشور و چه در بین ممالک با فرهنگهای مختلف ،می طلبد نام می برد . 

تاریخچه مطالعات تطبیقی

با نگاهی اجمالی به کتاب های موجود در زمینه مطالعات تطبیقی به خوبی روشن می شود برخلاف بسیاری از مفاهیم در علوم انسانی که به سختی درباره آن ها اتفاق نظری را در بین متفکرین می توان یافت، تاریخ تحول مطالعات تطبیقی و طبقه بندی انواع روش های آن از گذشته تا به حال در بیشتر کتاب های نوشته شده کما بیش یکسان است. دکتر علی محمدالماسی سیر تحول در زمینه آموزش و پرورش تطبیقی در قرن های اخیر را به چهار دسته به شرح زیر تقسیم می کند.

-    مرحله تکوینی : این مرحله با انتشار »اسکیس« اثر مشهور »ژولین دوپاری« آغاز می شود. عوامل اساسی در زمینه ساختار مطالعات مقایسه ای مربوط به آموزش و پرورش و اصول مرتبط با روش های آن به وجود می آید. دستاوردهای دوره مذکور اکثرا ارزش خود را تا زمان ما حفظ کرده اند.

-    مرحله پژوهشی: از سال 1830 تا 1914 به طول انجامید و پژوهشگران در زمینه نظام های آموزشی مختلف به تحقیق پرداختند. در حقیقت گزارش های آنان پایه و مبنای اصلاحات برنامه ریزی شده سیستم های آموزش را بوجود آورد.

-    مرحله سیستم های تئوریک: از 1920 تا 1940 طول کشید. نمونه آثار این دوره کتاب های اشنایدر، هانس، کاندل و دیگران است.

مرحله آینده نگری: بعد از جنگ جهانی دوم، مطالعات تطبیقی و مقایسه ای به سوی نوعی آینده نگری گرایش یافت. در صورتی که پژوهشگران قبل از آن دیدگاه های تاریخی را مورد نظر داشتند. - الماسی - 43 ,1375پ سیر تحول تاریخی آموزش و پرورش تطبیقی در پنج دوره به شرح زیر مورد بررسی قرار می گیرد:

دوره اول: نقل مشاهدات سیاحان و شرح خاطرات سیاحان و جهانگردان.

دوره دوم: اقتباس و الگو قرار دادن جنبه های آموزش و پرورش کشوری به وسیله کشور دیگر. دوره سوم: دوره همکاری های فرهنگی بین کشورهای جهان برای رسیدن به خیر و سعادت جامعه.

دوره چهارم: توجه به نظام آموزش و پرورش به عنوان نهادی اجتماعی که نمی تواند بدون نفوذ فرهنگی - سیاسی - اقتصادی جامعه اش فعالیت نماید.

دوره پنجم: دوره استفاده از روش های علمی معمول در علوم اجتماعی برای آموزش و پرورش تطبیقی. - الماسی - 1375

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید