بخشی از مقاله

-1  چکیده :

اجراي یک برنامه موثر آنالیز روغن و ذرات فرسایشی براي ماشین هاي حساس و گران قیمت واحدهاي صنعتی همچون توربو کمپرسورها، توربو ژنراتورها، کمپرسورهاي رفت و برگشتی، گیربکس ها و غیره میزان آمادگی به کار و قابلیت اطمینان ماشین را بهبود بخشیده و همزمان باعث کاهش هزینه هاي تعمیراتی و توقف هاي ناخواسته می گردد. در راستاي این کار ایمنی واحد و نفرات افزایش یافته و الزامات زیست محیطی نیز بر آورده می شوند.

هدف ازتدوین این دستورالعمل تشریح فعالیت هاي گروه پایش وضعیت - Condition Monitoring - CM در رابطه با ارزیابی وضعیت روغن و وضعیت کارکرد ماشین هاي دوار واحدهاي صنعتی از طریق آنالیز روغن و ذرات فرسایشی است. آنالیز نمونه روغن برداشته شده از یک ماشین، اطلاعات بسیار مهمی از وضعیت روغن و وضعیت قطعات داخلی ماشین را فراهم می سازد و نشان می دهد که استفاده مستمر از روغن و ماشین مناسب است و یا باید اقدامات اصلاحی انجام گیرد. انجام آزمایش هاي فیزیکی و شیمیایی روغن ابزار موثري در تشخیص عیوب مکانیکی احتمالی در سیستم ها است که کمک می کند اقدامات اصلاحی لازم جهت جلوگیري از بروز خرابی هاي جدي و پرهزینه ماشین از مدت ها قبل برنامه ریزي و اجرا گردند.

-2 مقدمه :

دامنه کاربرد این روش شامل کلیه ماشین هاي دوار مکانیکی از قبیل پمپ ها و کمپرسورهاي سانتریفوژ، کمپرسورهاي پیچی ،کمپرسورهاي لوب، توربین هاي گازي و بخار، چرخدنده ها، فن ها،... و ماشین هاي دوار الکتریکی با روانکار روغن می باشد. هدف اصلی از اجراي برنامه موثر آنالیز روغن عبارت است از-1 تعیین وضعیت فرسایش مکانیکی ماشین و-2 تعیین وضعیت روغن از نظر حفظ کیفیت و ویژگی هاي اولیه و همچنین از نظر سطح تمیزي می باشد.

دستورالعمل مربوطه، نحوه نمونه برداري از روغن تجهیزات و تصفیه انلاین روغن را ارائه می دهد. در این روش با اندازه گیري پارامتر ذرات آلاینده محیطی از قبیل سیلیس - Si - ، آلومینیوم - Al - ، و در برخی موارد کلسیم - Ca - و منیزیم - Mg - و پارامتر آلودگی آب و ذرات تشکیل دهنده قطعات مکانیکی همچنین با بررسی مواردي چون اکسید شدن روغن، ویسکوزیته، Varnish و ... سعی می شود با ترکیب نتایج حاصل از آنالیز ارتعاشات و ترموگرافی در درجه اول در مورد قرار داشتن ماشین در شرایط مناسب - بی خطر - تصمیم گیري شود و در درجه دوم علل مشکل پیش آمده کشف و راه کارهاي رفع این علل بررسی گردد. سپس اهمیت و راه صحیح حفظ و نگهداري روغن نو مورد بررسی قرار می گیرد.

-3  تعاریف :

ماشین هاي دوار : کلیه تجهیزاتی که داراي قسمت هاي متحرك و دوار هستند مانند پمپ ها، کمپرسورهاي سانتریفوژ، کمپرسورهاي پیچی و لوب، توربین هاي گازي و بخار و ماشین هاي دوار برقی.

پایش وضعیت : CM عبارتست از پایش وضعیت روغن و عملکرد ماشین هاي دوار از طریق آنالیز روغن و ذرات فرسایشی ماشین هاي دوار.

روش نگهداري و تعمیرات تقویمی: عبارت است از تعمیراتی که بر اساس برنامه پیش بینی شده بدون در نظر گرفتن زمان کارکرد و بر اساس دستورالعمل سازندگان روي ماشین هاي دوار انجام می شود.

روش نگهداري و تعمیرات دوره اي: عبارت است از تعمیراتی که بر اساس برنامه پیش بینی شده و دستورالعمل سازندگان در فواصل زمانی معین کارکرد روي ماشین هاي دوار انجام می شود.

تعمیرات اضطراري: عبارت است از تعمیراتی که تاخیر در انجام آن باعث قطع تولید می گردد.

روتین تعمیراتی نوع :C عبارت است از انجام تعمیرات اساسی روي ماشین هاي دوار تعمیرات اساسی: عبارت است از تعمیراتی که بر اساس نیاز و وضعیت ماشین هاي دوار روي آنها انجام می شود و با توقف کامل ماشین هاي مربوطه همراه است.

بررسی ظاهري: عبارتست از بررسی ظاهري ماشین هاي دوار از قبیل نشتی ها ، تمیزي ، صدا و غیره

نظریه :CM عبارتست از نتیجه بررسی و تحلیل داده هاي حاصل از روش هاي فوق و اقداماتی اصلاحی که لازم است روي دستگاه انجام گیرد.

-5    شرح کار:

هدف اصلی از اجراي برنامه موثر آنالیز روغن و ذرات فرسایشی بشرح ذیل است:

•    تعیین وضعیت فرسایش مکانیکی ماشین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید