بخشی از مقاله

چکیده

فشردن زمان فعالیت های پروژه یکی از راه های کوتاه کردن زمان تکمیل فعالیت ها برای رسیدن به زمان متعهد شده برای انجام پروژه می باشد. در مطالعات گذشته بر روی کیفیت در مسائل موازنه زمان-هزینه با حداکثر کردن کیفیت فعالیت های مستقل در پروژه تمرکز شده بود؛ از همین رو برای زمان بندی پروژه میتوان یک روش کاربردی با در نظر گرفتن هزینه بالقوه فقدان کیفیت در مسائل موازنه زمان-هزینه به کار برد؛ چرا که در این رویکرد، کیفیت فعالیت های مستقل به صورت انطباق با نیازمندی های مشخص شده از طرف پیمانکار تعریف می شود.

در این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی مختلط با در نظر گرفتن هزینه بالقوه فقدان کیفیت برای فعالیت هایی که بیش از اندازه فشرده شده اند؛ در نظر گرفته می شود. در مسائل دنیای واقعی در نظر گرفتن زمان و هزینه قطعی در پروژه ها به دلیل منحصر به فرد بودن آن ها کار مناسبی نیست؛ از همین رو در این مقاله زمان و هزینه به صورت اعداد فازی در نظر گرفته می شود که این مدل به برنامهریزان پروژه کمک خواهد کرد تا زمان بندی عملی برای پروژه مشخص کنند.

-1 مقدمه

پروژه های موفق باید در مدت زمان معلوم و در بودجه مشخص به اتمام برسند. هر چند که گاهی اوقات این محدودیت ها رعایت نمیشوند و یک واریانس قابل توجهی بین مفروضات ایجاد شده مربوط به پروژه و خروجی واقعی وجود دارد و یک تغییر غیرمنتظره و ناگهانی در تکنولوژی ساخت، تکنیکها، مواد یا منابع انسانی می تواند فشارهایی روی زمان بندی بودجه پروژه ایجاد کند که ممکن است احتمال شکست پروژه افزایش یابد. به عنوان مثال در مطالعات انجام گرفته در عربستان سعودی نشان داده شده که 76 درصد پیمانکاران پروژه، با تأخیر 10 تا 30 درصدی در مدت زمان پروژه رو به رو می شوند.

یک راه حل برای کاهش دادن فشار زمان بندی، فشرده سازی زمان فعالیت های پروژه میباشد که به معنی تخصیص منابع بیشتر از آنچه که قبلاً طراحی شده است از جمله مواد، کارگر و تجهیزات به منظور تسریع در کامل کردن پروژه می باشد - کسلر و چاکابارتی، . - 1999 در مسائل موازنه زمان-هزینه، پروژه ها همیشه بدون دوباره کاری و اصلاح زمان بندی نمی شوند و گاهی اوقات نیز، نیاز به دوباره کاری و اصلاح به وجود می آید.

موفقیت یک پروژه به عوامل مختلفی از جمله زمان، هزینه و کیفیت و ... بستگی دارد که یک پروژه موفق، پروژه ای است که همه محدودیت ها را در تعادل قرار دهد - اتکینسن، . - 1999 در موقعیت های واقعی حتی اگر کیفیت کل پروژه، قابل قبول پیمانکار و مشتری باشد اما اگر هر فعالیت پروژه نیازمندی های پیمانکار را برآورده نکند؛ ممکن است دوباره کاری و اصلاح لازم شود و در واقع اگر فعالیتی از پروژه فشرده شود، امکان دوباره کاری و اصلاح به وجود می آید. این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی مختلط و روندی که هزینه بالقوه فقدان کیفیت مرتبط با دوباره کاری و اصلاح فعالیت هایی که بیش از اندازه فشرده شده اند را معرفی می کند.

این مقاله به صورت زیر سازماندهی شده است: بخش دو خلاصه ای از مطالعات گذشته مربوط به مسائل موازنه زمان-هزینه که کیفیت پروژه نیز در نظر گرفته اند، آورده شده است . بخش سه توصیف کردن مدل برنامه ریزی خطی مختلط و نحوه محاسبه هزینه های پروژه خواهد بود. بخش چهار اعتبار سنجی مدل با یک مثال از دنیای واقعی و در نظر گرفتن روش تخمین هزینه بالقوه فقدان کیفیت روی مثال ارائه شده و در بخش پنج نتایج محاسبات و در بخش پایانی نتیجه گیری و پیشنهادهای آینده آورده شده است.

-2 مرور ادبیات

روش مسیر بحرانی برای انواع پروژه ها از جمله ساخت، مهندسی، تحقیق و توسعه استفاده می شود تا زمانبندی فعالیت های یک پروژه را انجام دهد و کاربرد روش مسیر بحرانی در شرایط قطعی بیشتر از شرایط احتمالی است. اهمیت به مسائل موازنه زمان-هزینه در سال 1950 به شدت افزایش پیدا کرد و تمرکز بیشتر مطالعات نیز به سمت کوتاه کردن مدت زمان کل پروژه به وسیله فشرده سازی زمان مورد نیاز فعالیت های مستقل برای رسیدن به زمان تکمیل، سوق پیدا کرد. زمان و هزینه و نیازمندی های پیمانکار برای مدیریت پروژه از اجزای اصلی و قابل توجه برای قضاوت درباره موفقیت پروژه ها می باشد - واتریدج، . - 1998 از طرف دیگر علاوه بر زمان و هزینه، کیفیت اجرای پروژه ها نیز به عنوان یک مسئله مهم و کلیدی به حساب می آید.

روش کیفیت به دست آمده به مدیران پروژه کمک می کند تا واریانس کیفیت فعالیت های پروژه را به دست آورند و به مدیران پروژه اجازه می دهد تا هر چه زودتر اقدامات اصلاحی، برای رسیدن کیفیت واقعی به کیفیت طراحی شده انجام گیرد اگر خروجی پروژه انتظارات پیمانکار پروژه را برآورده کند پروژه به نظر به موفقیت رسیده است - مارتین و تیت، . - 2001 مدل های برنامه ریزی خطی که به طور همزمان زمان، هزینه و کیفیت را در نظر بگیرد، در مطالعات گذشته ارائه شده است - بابو وسورش، - 1996 که پنج محدودیت کران پایین متفاوت برای کیفیت پروژه در نظر گرفته اند - از جمله مطالعات در گذشته، میتوان به یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح و روند حل فرا ابتکاری که مسئله موازنه زمان، هزینه و کیفیت را حل می کند - طارقیان و طاهری، 2006 و - 2007 اشاره کرد که سطح کیفیت، از 0,75 تا 0,99 برای هر فعالیت سطح بندی شده است. در نظر گرفتن کیفیت بدین گونه نیز بیش از اندازه حالت تئوری پیدا می کند و در مسائل واقعی کاربرد چندانی ندارد.

- 3 مدل ریاضی ارائه شده

زمان و هزینه تکمیل پروژه تحت تاثیر فشرده سازی زمان فعالیت های مستقل می باشد. اگر فعالیت ها بیش از اندازه فشرده شوند، دوباره کاری یا اصلاح و حتی شکست پروژه را می تواند به همراه داشته باشد که باید بلافاصله بعد از تکمیل هر فعالیت کیفیت آن بررسی شود و اگر کیفیت قابل قبول نباشد باید اقدامات اصلاحی و دوباره کاری انجام گیرد.

-1-3  توصیف مسئله

در این مقاله از فعالیت های مستقل تحت مفروضاتی که موازنه زمان-هزینه برای فعالیت های پروژه، خطی هستند - سوئینک و همکاران - 2006؛ استفاده شده است. مسئله موازنه زمان-هزینه در مدیریت پروژه، با مضمون این که زمان فعالیت ها به وسیله هزینه مستقیم اضافی، کاهش پیدا کند، ایجاد شد - اشمیندت، . - 2005 رویکردهای قبلی برای حل مسئله مدت زمان پروژه، شامل فرمول بندی به صورت برنامه ریزی خطی مختلط - ویست، - 1963 و برنامه ریزی خطی با متغیرهای عدد صحیح - براکر و ناست، - 2006 بوده است.

در این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی مختلط با در نظر گرفتن هزینه بالقوه فقدان کیفیت در نظر گرفته شده است .که این هزینه های بالقوه فقدان کیفیت، همان هزینه های مستقیم دوباره کاری و اصلاح مربوط به فعالیت های غیر منطبق میباشد که علت دوباره کاری و اصلاح فعالیت ها، فشرده سازی بیش از اندازه مدت زمان انجام فعالیت ها است و هر پروژه شامل فعالیت های مستقل هستند و زمان تکمیل هر فعالیت باید به گونه ای فشرده شود - در صورت لزوم - تا پروژه در زمان مناسب از پیش تعیین شده به پایان برسد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید