بخشی از مقاله

چکیده:

دو رویکرد اصلی جهت تدوین استراتژی های سازمان وجود دارد ، رویکرد اول بر محیط بیرونی شرکت تاکید داشته و رویکرد دوم مبتنی بر منابع - بBل - است و بر قابلیتهای درونی یک سازمان در تدوین استراتژی جهت دستیابی به یک مزیت رقابتی پایدار تاکید دارد. در این مقاله به اهمیت و نقش رویکرد منبع محور در تدوین استراتژی ها پرداخته شده است. مطابق این رویکرد در گام نخست لازم است که سازمان بتواند منابع خود را که شامل منابع ملموس و نا ملموس می باشد بدرستی شناسایی نماید.

در گام بعدی لازم است که هر یک از منابع مورد ارزیابی قرار گیرند. این مقاله دیدگاه - بارنی ۱۰۰۲ - جهت ارزیابی را مورد توجه قرار داده است. مطابق این دیدگاه منابع را از چهار جنبه ارزش ، کمیابی ، تقلید پذیری و استفاده و حمایت سازمان مورد ارزیابی قرار می گیرند. بر اساس رویکرد بBل منابع انسانی یکی از مهمترین و موثرترین منابع در تعیین قابلیتهای سازمان می باشد و نقش مهمی در ایجاد و حفظ یک مزیت رقابتی پایدار دارد . چرا که با منابع انسانی کارآمد و توانمند می توان سایر منابع را نیز تقویت نمود .

مقدمه:

در بررسی ادبیات مدیریت استراتژیک دو رویکرد اصلی را می توان مشاهده نمود رویکرد اول بر مبنای جایگاه یابی ۱و رقابت استوار است و بر محیط بیرونی شرکت جهت تدوین استراتژی تاکید دارد .استراتژی تدوین شده این رویکرد تحت عنوان استراتژی رقابتی ۲مطرح شود. استراتژی رقابتی می گویدکه ساختارصنعت نقش اساسی رادرایجادفرصت به منظورسودآوری برتربازی می کند.اما در رویکرد دوم که مبتنی بر منابع ۳ - بBل - نامیده می شود، بر قابلیتهای درونی یک سازمان در تدوین استراتژی جهت دستیابی به یک مزیت رقابتی پایدار در محیط صنعت و بازارتاکید می شود.اگر سازمان را به عنوان مجموعه ای از قابلیتها و منابع فرض کنیم که شکل می گیرند تا مزیت رقابتی ایجاد نمایند،رویکرد مطرح شده را می توان درون به بیرون ۴نامید.

می توان گفت این رویکرد می تواند جایگزین چارچوب رقابتی پورتر جتنکذض که بیشتر بیرون به درون ۵ است تلقی شود. منابع را می توان ورودیهایی قلمداد نمود که شرکت را قادر می سازند فعالیتهای مورد نظر خود را انجام دهد چرا سازمانها در صنعتی مشابه با منابعظاهراً مشابه از عملکرد متفاوتی برخورد دارند، می توان اینگونه نتیجه گیری نمود که آنها در چگونگی کاربرد منابع با یکدیگر تفاوت دارند. منابع به تنهایی تا زمانی که به روش اثربخشی مورد استفاده قرار نگیرند و سازماندهی نشوند ارزش چندانی ندارند.

دررویکردمنبع محورتوصیه می شودکه شرکت بر توسعه،حمایت وایجادنفوذازطریق ویژگیها وخصلتهای درونی خوددرمحیط به رقابتی بپردازد.بااین اوصاف می توان اضافه نمودکه یکی ازمنابع مهم سازمان منابع انسانی می باشدکه می تواندنقش زیادی در تکوین استراتژی سازمان ایفا نماید.منابع انسانی از طریق توسعه شایستگیها باعث ایجاد و حفظ یک مزیت رقابتی پایدار می گردد.با این فرض ضروری است که سازمان سیاستهایی را برای تبدیل منابع انسانی خود به قابلیت و تاثیر گذار در تدوین استراتژی کسب و کار اتخاذ نماید.

نگاهی به رویکرد مبتنی بر منابع

طبق دیدگاه پورتر - ۵۸۹۱ و ۰۸۹۱ - ، مدیریت استراتژیک بیان کننده چگونگی موفقیت یک شرکت با توجه به ویژگی صنعتی که در آن فعالیت می کند می باشد . با این دیدگاه شرکت هایی که در یک بخشی از صنعت مشابه فعالیت می کنند ، دارای فرصت های مشابه بوده و تفاوت بین آنها در کوتاه مدت وجود نخواهد داشت جصککذ , پهطکأهض .اما با این حال می توان شرکت هایی را در یک صنعت مشابه مشاهده نمود که قابلیت سودآوری متفاوتی را برای مدت زیادی حفظ می کنند . مطالعات انجام شده درباره دلیل این تفاوت به این نکته رسیده اند که نه تنها عوامل خارجی بر موفقیت شرکت تاثیرگذار هستند ، بلکه عوامل داخلی نیز نقش مهمی را بازی می کنند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید