بخشی از مقاله

چکیده

امروزه وهابیت بیش از هر گروه دیگر به جریان تکفیر دامن می زند . و از آنجا که این امر ریشه در پایه های فکری و عقیدتی آنان دارد. لذا در این راه از هیچ تلاشی حتی قتل و غارت ، فرو گذار نکرده و به نام دین تا پای جان می ایستند . این عوامل و ریشه ها متعددند . در این نوشتار، چهار عامل مهم که در شکل گیری این باور خطر ناک مؤثرند، آورده شده است . اولین عامل ، عدم درک درست از مفاهیم مهمی مانند توحید ، شرک و بدعت است . بنیانگذاران وهابیت و پیروانشان ، همه ی مسلمانان جز خود را در فهم معنای توحید دچار اشتباه نی دانند و لذا حکم به شرکک آنان می کنند.

در معنای بدعت هم تنگ نظرانه ، هر پدیده ی تازه ای را بدعت دانسته و لذا در تیین مصادیق بدعت به خطا رفته و در این زمینه فتاوای عجیب و غیر معقولی صادر می کنند . وحال آنکه بدعت به معنای داخل کردن چیزی در دین است که در دین نیست نه هر امر تازه ای . دومین عامل ، تکیه بر ظواهر قرآن و روایات است که باعث شده در زمینه ی خدا شناسی و مسائل علمی و... ، نظرات خلاف وافقظ بدهند . مخالفت با استدلالات عقلی و تعصب و نپذیرفتن حق ، به عنوان سومین و چهارمین ریشه ی پیدایش عقیده ی تکفیر در جریان وهابیت می باشد .

مقدمه

» تکفیر« به معنای بی ایمان و کافر دانستن کسی ، پدیده ی خطر ناکی است که از بدو اسلام نزج گرفت. درطول تاریخ اسلام کمابیش ازسوی فرقه ها وگروه هایی نسبت به سایر مسلمین صورت گرفته و با تمسک به ظاهر برخی آیات قرآن ،آنان را خارج ازدین معرفی کرده وحکم به جواز قتل آنان صادر می کردند. وخوارج ازپیشروان این جریان بودند. امروزه وهابیت به این مساله شوم دامن زده و با تکفیر دیگر مسلمانان مخصوصا شیعه، موجبات فتنه و نا امنی در بلاد اسلامی شده است. واین تفکر از بدو شکل گیری این فرقه وجود داشته است. چنانچه بنیانگذار این فرقه به کسی که می خواست وارد مسلک وهابیت شود، می گفت: »پس از شهادتین باید گواهی دهی که در گذشته کافر بوده ای و پدر و مادر تو نیز در حال کفر از دنیا رفته اند. و همچنین باید گواهی دهی که علماء بزرگ گذشته کافر مرده اند.« اگر چنانچه گواهی نمی داد، وی را می کشتند.

مطالعه و برسی آثار بنیانگذار وهابیت، این حقیقت را روشن می کند که علت این تکفیر، آموزه ها و باور هایی می باشد که آنان به پیروان خود منتقل کرده و به دنبال آن، به راحتی، دیگر فرق اسلامی از جمله شیعه را کافر خوانده تا جایی که بنابر عقیده ای که پیدا کرده اند، جان و مال مسلمان غیر وهابی را مباح دانسته و به نام دین، دست به قتل عام میزنند و در این راه حاضر می شوند که خود را فدا کنند. در این نوشتار به ریشه های عقیدتی این گروه در تکفیر که عمدتاً بر گرفته از آثار ابن تیمیه و محمد ابن عبدالوهاب است، پرداخته شده است. در ابتدا به معرفی اجمالی این دو فرد تاثیرگذار در پایه ریزی تفکر وهابیت می پردازیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید