بخشی از مقاله

چکیده

موضوع این تحقیق بررسی مدیریت زن درخانواده است .نشان دادن اهمیت و خطیر بودن این وظیفه برای خانواده و نقش و توانائیهای روحی و روانی زنان در راستای ایفای این وظیفه یعنی مدیریت امور داخلی خانواده ،هدف اصلی این مقاله میباشد. مدیر خانه ، عنوانی برای میلیون ها زن و بعضی از مردان در سرتاسر دنیاست اگر مدیریت امور خانه به طورجدی مورد توجه قرار گیرد ،چه وظایفی در این رابطه در پیش روی مردان و زنان مسئول خواهد بود؟مدیریت خانه ،یک فعالیت وکار تمام وقت است.

متاسفانه درکشورما این فعالیت هنوز به صورت علمی تبیین وحوزه واجزای آن مشخص وشناخته نشده است.این نوشتار درصدد آن است که بیان کند تاچه حد نقش مدیریت زنان درخانواده جدی گرفته شده وبرای آن اهمیت قائل شده است. خوش خلقی با خانواده خدای متعال برای آنانی که با اهل خانواده خود خوش خلقی می کنند روزی فراوان قرار داده است. امام صادق - ع - فرمودند:»هر کسی که خوب گرداند نیکی اش را بر اهل خانواده اش، روزی اش افزوده می شود.«

یکی از بهترین راه ها برای افزایش روزی، صدقه دادن است. کلمه صدقه از »صدق« به معنای راستی است. آن چه که از روی صدق و راستی به نیازمندی داده می شود ، صدقه نام گرفته است. مقدار و کمیت صدقه مهم نیست، بلکه انگیزه و کیفیت آن اهمیت دارد؛ بنابراین انسان های تنگدست نیز امکان و فرصت صدقه دادن و بهره گیری از آثار معنوی و الهی آن را دارند. به علاوه این که صدقهصرفاً جنبه مادی ندارد، بلکه فردی هم که یک مسلمان را آموزش بدهد و یا پای درددل فردی بنشیند در واقع صدقه داده است.این تحقیق شامل دو بخش میباشد که ترکیب آن به شکل زیر است: بخش اول:متشکل از تغاریف اهمیت زن،خانواده و ضرورت وجود مدیر،مدیریت زن در سه محور خانه داری،بچه داری،شوهر داری بخش دوم:شامل نقش های زن در خانواده،الگو های مدیریت اسلامی و نقش زن در مدیریت اقتصادی خانواده را بیان می کند.

-1مقدمه

درفرهنگ وحی از زن به عظمت یاد شده است و این اختصاص به قرآن ندارد و در انجیل ، تورات و صحف خلیل االله نیز مطرح بوده است.برپایه تعالیم دینی، گرامیداشت مقدم مادران مایه ورود به بهشت است؛ رفتار مادر در تربیت فرزند اثر دارد - 1جوادی آملی،. - 1388

-2ادبیات نظری

زن بعنوان مدیر باید طرایف حکمت را در ظرایف هنر ارائه دهد ، یعنی جلال زن در جمال او نهفته است مهمترین عاملی که میان افراد خانواده رأفت ،گذشت وایثار را زنده میکند ،تجلی روح مادر در خانواده است واساس خانواده که بر مهر و وفا پی ریزی شده است - 2عشقی،. - 1385 چشمه زلال مکتب انبیاء و اوحیای الهی به دور از هر گونه افراط و تفریط و با تکیه بر وحی و استمداد از خالق هستی ، به تکریم جایگاه حقیقی زنان متناسب با آفرینش آنان پرداخته است.

اکنون که جلالت زن و عظمت آفرینش وی روشن شد و جمال مهرآمیز وی در پرتو جلال فرزانگی او آشکار گردید،رسالت وی نیز که ارائه جلال الهی در کسوت جمال دلپذیر رأفت و عاطفه است ، معلوم میشود؛ چنانکه رسالت مرد ارائه جمال دلجو در جامعه ی جلال خردمندی است - 3جوادی آملی،. - 1388 زن بعنوان نیمی از بشریت و بدلیل نقش خاصی که در دستگاه خلقت بر عهده دارد و همچنین بعنوان منبع اصلی عواطف ، نقش بسیار مهمی در استحکام خانواده و رشد عاطفی و اخلاقی خانواده دارد وبا ایفای این نقش مهم می تواند خانواده را تبدیل به یک کانون آکنده از مهر و محبت کند و موجب آرامش مرد و سلامت روانی کودکان شود و در واقع با ارضای صحیح و به موقع نیاز های عاطفی و در اصل مدیریت بهینه خانواده از بسیباری از ناهنجاری های رفتاری جلوگیری کند.

نقش و ارزش زن در جامعه تا حدی است که به فرموده رهبر فقید انقلاب» از دامان زن ، مرد به معراج می رود - 4«ری شهری،. - 1383 زن یکتا موجودی است که می تواند ازدامن خود،افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه، بلکه جامعه ها به استقامت و ارزش های والای انسانی کشیده شوند.نقش زن در جامعه بالا تر از نقش مرد است؛برای اینکه زنان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند،قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت میکنند.

یعنی زنانی با عنوان مادر هستند که میتوانند افرادی چون خمینی،مطهری،رجایی،بهشتی،صیاد شیرازی ،کشوری، شیرودی و امثالهم را پرورش دهند که سرنوشت تاریخ به دست آنها تغییر کند. و    اینگونه مادران به واقع مصداق حدیث شریف منقول از حضرت رسول اکرم - ص - است که:»بهشت زیر پای مادران است« همانطور که می دانیم جامعه سالم نیازمند داشتن خانواده های سالم است وسعادت وسلامت هر جامعه در خانواده ها پی ریزی می شود واینجاست که اهمیت زن در مدیریت خانواده مشخص می گردد - 1ری شهری،. - 1383 زنان هستند که با آکنده ساختن کانون خانواده از انس وصفا والفت می توانند فضای فکری،فرهنگی،دینی، وگفت وگوهای سیاسی واجتماعی را نورانی کنند وعملا درس مهر وصفا واز خود گذشتگی رااز طریق فرزندان وهمسران خویش به آیندگان بیاموزند.

همچنین در تنظیم صحیح اقتصاد خانواده می توانند تاثیر به سزایی داشته وبا تدبیر وبرنامه ریزی عاقلانه مردرا در تامین هزینه ومخارج زندگی یاری رسانند وبه این وسیله الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشد - 2ارغوان حیدری،. - 1384 مدیریت عبارت است از:هنر انجام دادن کار بوسیله دیگران - 3علاقه بند،. - 1382 عملکرد مدیر عبارت است از میزان کارایی و اثر بخشی مدیر درتعیین اهداف مناسب و تحقق آنها مدیریت بعنوان یکی از ارکان توسعه در سالهای اخیر نقش مهم و گسترده ای در سرنوشت بسیاری از کشور ها داشته است.

مدیریت مانند حرفه های دیگر نظیر پزشکی،موسیقی،مهندسی با هنر درآمیخته است مدیریت دانشی است که وابسته به آموزش و تجربه است. با این حال هنر است - 4علاقه بند،. - 1382 خانواده ازدیر باز ازارکان عمده اجتماعات بشر ودرمفهوم سنتی خود دارای وظایف گوناگون بوده است اداره خوب یک خانواده می تواند در جهت بهبود اوضاع داخلی خانواده ها ، ارتقاء روابط بین آنها وافراد درون آن و مستحکم تر شدن اجتماع و ایجاد صرفه جویی های اقتصادی باشد.

زن بعنوان موجودی سرشار از احساسات و عواطف مادرانه میتواند محیطی آرام و بی دغدغه برای افراد خانواده بوجود آورد. در واقع خانواده یک محیط امنی است که وقتی افراد خسته از فعالیت روزانه و تحصیل به آن پناه میبرند بتوانند در محیطی عاطفی خستگی را از تن بزدایند و احساس آرامش فزاینده ای داشته باشند آیا از زنان به عنوان مدیران خانواده آنطور که باید وشاید تقدیر میشود؟آیا مقام ومنزلت این عزیزان آنطور که باید ارج نهاده می شود - 5حائریان اردکانی،. - 1384 خدای متعال برای آنانی که با اهل خانواده خود خوش خلقی می کنند روزی فراوان قرار داده است.

امام صادق - ع - فرمودند:»هرکسی که خوب گرداند نیکی اش را بر اهل خانواده اش، روزی اش افزوده می شود. - 6«موسوی،. - 1388 یکی از بهترین راه ها برای افزایش روزی، صدقه دادن است. کلمه صدقه از »صدق« به معنای راستی است. آن چه که از روی صدق و    راستی به نیازمندی داده می شود ، صدقه نام گرفته است. مقدار و کمیت صدقه مهم نیست، بلکه انگیزه و کیفیت آن اهمیت دارد؛ بنابراین انسان های تنگدست نیز امکان و فرصت صدقه دادن و بهره گیری از آثار معنوی و الهی آن را دارند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید