بخشی از مقاله

چکیده

لایحه اصلاحی قانون تجارت برخلاف قانون تجارت 1311 با الحاقات و اصلاحات بعدی و قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب 1318/4/24 ، جهت تصفیه امور ورشکسته، ارگان واحدی را جهت تصفیه امور تاجر ورشکسته در نظر گرفته است و سازمانی به نام سازمان تصفیه امور ورشکسته تأسیس نموده که متعاقب صدور حکم ورشکستگی از سوی دادگاه تجارتی، امر تصفیه تاجر ورشکسته به عهده این سازمان خواهد بود.در این خصوص مقررات لایحه اشعار داشته:» اجرای حکم ورشکستگی و امر تصفیه تاجر بر عهده سازمان تصفیه امور ورشکستگی است.

سازمان تصفیه امور ورشکستگی شخص حقیقی یا حقوقی را به عنوان مدیر تصفیه برای انجام این امر تعیین میکند.« در باب تشکیلات و ساختار سازمان تصفیه امور ورشکستگی، مقررات لایحه اشعار داشته است: »در اجرای وظایف قانونی این بخش، سازمان تصفیه امور ورشکستگی، با استفاده از امکانات، اموال و داراییها و کارکنان اداره تصفیه امور ورشکستگی به صورت مؤسسه دولتی زیر نظر رئیس قوه قضائیه تشکیل میشود، رئیس سازمان مزبور با حکم رئیس قوه قضائیه منصوب میگردد و دارای رتبه قضایی است. تشکیلات تفضیلی این سازمان با پیشنهاد وزارت دادگستری و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

مقدمه

سازمان تصفیه امور ورشکستگی مؤسسهای دولتی است که زیر نظر ریاست قوه قضائیه تشکیل شده و امکانات و اموال و دارایی ها وایضاً کارکنان اداره تصفیه امور ورشکستگی به این سازمان تخصیص می یابند. رئیس سازمان تصفیه امور ورشکستگی نیز دارای رتبه قضایی بوده و با حکم ریاست قوه قضائیه منصوب خواهد شدعنایتاً. به اینکه لایحه اصلاحی تشکیلات تفصیلی سازمان تصفیه امور ورشکستگی را موکول به پیشنهاد وزارت دادگستری و تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ونهایتاً تصویب هیأت وزیران نموده است، در خصوص تبیین تشکیلات تفصیلی این سازمان می بایست منتظر تصویب و ابلاغ آیین نامه مربوطه بود. »محل استقرار سازمان تصفیه امور ورشکستگی در تهران است و می تواند در مرکز هر استان با توجه به حجم کار و ضرورت امر نسبت به تأسیس واحد استانی اقدام کند احکام ورشکستگی به سازمان تصفیه امور ورشکستگی ابلاغ میشود، در صورتی که در استان، واحد استانی وجود داشته باشد، حکم به واحد دادستانی ابلاغ می شود.

« شایان ذکر است با تصویب قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب 1318/4/24، در نقطه ای از کشور که اداره مذکور تأسیس شود امر تصفیه امور تاجر ورشکسته به عهده این اداره بوده و رئیس و کارمندان اداره تصفیه ممکن است از بین خدمتگزاران قضایی یا اداری یا از غیر از خدمتگزاران دولت انتخاب شود لذاعنایتاً به مقررات لایحه در خصوص تأسیس سازمان تصفیه امور ورشکستگی و ارجاع امر تصفیه امور ورشکستگی به این سازمان کلیه مقررات قانون تجارت و قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی و قواعد مرتبط با تصویب نهایی لایحه نسخ و دو گانگی موجود در قانون تجارت و قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مرتفع و تنها ارگان اجرای تصفیه امر تاجر ورشکسته در صلاحیت سازمان مذکور قرار خواهد گرفت که این امر یکی از نوآوری های لایحه در قیاس با قوانین جاری می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید