بخشی از مقاله

چکیده

لایه های نازک لیتیم فلوراید به خاطر کاربرد های فراوان از اهمیت خاصی برخوردارند. پوشش نازک از این ماده در کاهش عملکرد الکترون های فلزی بکار می رود . به طوری که به عنوان لایه های دو قطبی موثر عمل کرده و وابستگی منفی الکترو ن ها را در سطح کاهش می دهد. با تابش باریکه یونی به لایه نازکی از لیتیم فلوراید، مراکز رنگی پایداری در دمای اتاق در آن ایجاد می شوند. اکثر مطالعات صورت گرفته مربوط به خواص لیتیم فلوراید تهیه شده روی کوارتز یا سیلیکون بوده است. در این مقاله لایه های نازک لیتیم فلوراید روی زیر لایه های استیل، سرامیک و شیشه تهیه شده است و ریخت شناسی سطحی آنها با استفاده از روش های AFM و XRD مطالعه شده است و نتایج نشان می دهد که برای مشاهده بلور LiF باید دما و یا ضخامت و یا هر دو را افزایش داد.

-1مقدمه

تهیه لایه های نازک به روش های لایه نشانی در خلآ یعنی کندوپاش کاتدی و تبخیر حرارتی بخش کوچکی از فیزیک لایه های نازک است که در نیمه قرن 19 پایه گذاری شده است. روش تبخیر حرارتی درداخل خلآ انجام می شود و پر کاربردترین روش برای ساخت لایه های نازک است که علت آن می تواند درجه خلوص بالای لایه های ساخته شده با این روش باشد و فرآیند شکل گیری این روش شامل مرحله تبخیر یا تصعید- انباشت روی بستر-اصلاح مجدد پیوند های بین ذرات می باشد. از ابتدای این قرن، ویژگی الکتریکی لایه های نازک از اندازه گیری رسانایی گرفته تا مطالعه ابررسانایی، همچنین گسیل الکترون از لایه های نازک مورد بررسی قرار گرفته و حتی این پژوهش در سا ل های اخیر پیشرفت وسیعی داشته است.

لایه به ماده یا موادی گفته می شود که به صورت پوششی بر یک سطح یا ماده دیگر سبب ایجاد خواص الکترونیکی، فیزیکی و مکانیکی جدیدی می شود که نه خصوصیات ماده تشکیل دهنده لایه را داشته و نه خصوصیات سطحی که لایه بر روی آن انباشت شده است که به منظور ساخت لایه نازک، می بایست به گونه ای اتم ها و یا ملکو ل های ماده مورد نظر را از چشمه بر روی جسم دیگری که بستر نامیده می شود فرستاد. مراحل تشکیل لایه به ترتیب زیر است:

-1 مرحله اول از تشکیل یک لایه، الزامآ گذار فازی است که بین حالت های بخار-جامد و یا مایع- جامد به وقوع می پیوندد و شامل مراحل جذب، تبخیر مجدد و پخش اتم هایی که روی بستر می نشیند می باشد.

-2 دومین مرحله، انتقال آنها از منبع تولید تا بستر در داخل یک محفظه مناسب می باشد.

-3 سومین مرحله، چگالش یک توده از بخار اتم ها، در اثر برخورد با سطح بستر است که به صورت جذب فیزیکی، تشکیل خوشه، هسته سازی، تشکیل جزیره و آخرین مرحله تشکیل کانال و حفره می باشد. لذا در این مقاله، نانولایه های LiF که برخی خواص فیزیکی و شیمیایی در جدول 1 لیست شده است بر روی زیر لایه های مختلف بررسی شده است. پوشش نازک لیتیم فلوراید، کارکرد الکترون های فلزی را کاهش[2-1] و جهت بهبود عملکرد اصلی دستگاه های الکترومینانس بکار می رود[3] و لایه های لیتیم فلوراید بوسیله تابش یونیزه شده و کاربردهای فراوانی در وسایل اپتوالکترونیک را فراهم می کند.[4]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید