بخشی از مقاله

چکیده

سامانه سرعت سنج و پلاك خوان خودرویی - رهبین - قابلیت نصب بر روي خودروهاي پلیس را دارد. این سیستم به کمک فناوري پردازش تصویر طراحی شده است. تجهیزات سخت افزاري شامل دوربین ها، LCD، رایانه، بوردهاي کنترلی، شارژر، اینورتر، باتري، GPS و سیم ها و اتصالات مربوطه می باشد. هدف از طراحی سامانه مذکور این است که هنگام عبور و سبقت کلیه وسایل نقلیه از خودروي مجهز به این سامانه، سرعت و فاصله آن ها در هر لحظه سنجیده می شود و بر اساس سرعت مجاز تعیین شده، از خودروهاي متخلف عکس گرفته می شود و پس از تشخیص اتوماتیک پلاك در سامانه ثبت می گردد. این سامانه در دو حالت متحرك و استقراري قابل بهره برداري می باشد. هم اکنون این سامانه بر روي 76 عدد از زانتیاهاي نامحسوس پلیس در سراسر ایران نصب می باشد.

-1 مقدمه

امروزه بکارگیري سیستم هاي هوشمند و تکنولوژي هاي روز در عرصه مدیریت حمل و نقل امري ضروري است. از جمله تکنولوژي هاي موفق در این زمینه، سیستم هاي مبتنی بر الگوریتم هاي پردازش تصویر می باشد که براي فعالیت هاي کنترلی و نظارتی طراحی گردیده است. با توجه به گستره وسیع کاربرد فناوري پردازش تصویر در بخش هاي صنعت و خدمات، همه روزه شاهد عرضه سیستم هاي تصویري پیشرفته براي کنترل کیفیت محصولات، انواع شیوه هاي مرتب سازي اقلام، سنجش اندازه، قرائت متن، تشخیص حرکت، افزایش دقت خط تولید و ... هستیم.

یکی از کاربردهاي پردازش تصویر، کنترل و نظارت بر تردد و قرائت پلاك خودروها می باشد. این سیستم ها هم اکنون در بسیاري از نقاط جهان و کشورهاي پیشرفته در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از پیشرفته ترین الگوریتم هاي روز، امکان دستیابی به دقت هاي بسیار بالا در قرائت متن پلاك- حتی فراتر از توانایی چشم انسان- را فراهم ساخته اند. در واقع همین دقت هاي بالا است که بکارگیري روز افزون چنین سیستمهایی را در آن کشورها به عنوان یک سامانه مورد اطمینان و کارا موجب شده است.

-2 اجزاي اصلی سیستم

این سامانه متشکل از 2 بخش نرم افزاري و سخت افزاري می باشد که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

بخش نرم افزاري

قسمت نرم افزاري این سامانه از چند بخش عمده تشکیل گردیده است که در تمامی این بخشها از میزان دقت بالایی بهره برده و حداکثر خطا 3 درصد خواهد بود.

.1 نرم افزار سرعت سنجی

نرم افزار سرعت سنجی طراحی شده در این پروژه از قابلیت هاي ویژه اي به شرح زیر برخوردار می باشد:

§    انجام سرعت سنجی با استفاده از دو دوربین

§    سرعت سنجی در دو حالت ثابت و متحرك: با این قابلیت امکان تشخیص سرعت توسط خودروي پلیس در حال حرکت و هنگام استقرار در کنار خیابان فراهم می گردد. لازم به توضیح است کارایی سیستم در حالت استقراري مزایایی نظیر مصرف سوخت کمتر و کاهش استهلاك خودرو را در پی داشته و مورد تأکید پلیس می باشد.

§    قابلیت تشخیص انواع خودروهاي سبک، سنگین و موتورسیکلت به نحوي که ایجاد هرگونه تغییري در شکل ظاهري وسیله نقلیه موردنظر سبب بروز خطا نشود.

§    توانایی تطبیق با شرایط مختلف نوري و جوي: در انواع شرایط آب وهوایی، اعم از آفتابی، بارانی و برف و همچنین در ساعات مختلف شبانه روز امکان سرعت سنجی برقرار است.

§    امکان تشخیص سرعت خودرو در لاین هاي مختلف در حد فاصل 150 متري و تاحد 200 کیلومتر در ساعت. - شایان ذکر است با توجه به در اختیار داشتن دانش فنی امکان افزایشب رد براي فواصل و سرعت هاي بیشتر امکانپذیر است. -

§    محاسبه تغییرات ناشی از تکان هاي شدید که در حین حرکت به اتومبیل وارد می شود: با توجه به این ویژگی میزان خطا در این حالات نیز به حداقل ممکن می رسد. محاسبات انجام شده در طراحی نرم افزار سرعت سنج به گونه اي عمل می نماید که از طریق انجام پردازش هاي خاص با بدست آوردن لرزش تصاویر، امکان ارائه Stabilizer تصویر را فراهم می آورد.

§    تشخیص اتوماتیک ترافیک: با توجه به احتمال بالاي برخورد با ترافیک خودروها در سطح شهر، نرم افزار به صورت خودکار ترافیک را تشخیص داده و از اختلال سیستم - که امکان وقوع آن به دلیل برخورد ناگهانی با حجم انبوهی از خودروها قابل پیش بینی است - جلوگیري به عمل می آورد.

.2 نرم افزار پلاك خوان

مهمترین ویژگی هاي نرم افزار طراحی شده جهت عملیات تشخیص پلاك شامل این موارد می باشد:

·    توانایی تشخیص و قرائت پلاك هاي خصوصی، دولتی و عمومی در کمتر از 1 ثانیه

·    قابلیت خواندن چندین پلاك موجود در یک تصویر به صورت همزمان

·    تشخیص و قرائت پلاك تا حدفاصل 30 متري با امکان افزایش تا فواصل بیشتر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید