بخشی از مقاله

چکیده

امروزه، در راستای کاهش تصادفات ترافیکی و افزایش ایمنی راه ها از کلیه ی علوم تأثیرگذار در این زمینه بهره گرفته شده است . سیستم هوشمند حمل و نقل با بکارگیری تکنولوژ یهای نوین و علوم مهندسی کامپیوتر و الکترونیک و سیتمهای کنترل به صورت یک پارچه، باعث ارتقاء سطح ایمنی، کارآیی و ارزانی حمل ونقل می شود. همچنین پیشرفت در ارتباطات بی سیمی، باعث تسهیل در توسعه سیستم های ارتباط بین خودرویی، برای اهداف حرکت و ایمنی می باشد ؟که اخیراٌ به عنوان شبکه های بین خودرویی، بیان می شود ؟که در دنیا توجه قابل ملاحضه ای از سوی سازمانهای دولتی و خصوصی شده است ؟

این مقاله با مروری بر تحقیقات انجام شده درزمینه ی تأثیر سیستم هوشمند حمل و نقل بر ایمنی ترافیک، بر ضرورت استفاده از این فن آوری در جهت ارتقای ایمنی را ه ها تاکید دارد. سپس در مورد برتری سیستم شبکه بین خودرویی “VANET1” نسبت به دیگر سیستم های هوشمند کنترل ایمنی در وسایل نقلیه و ترافیک مطالبی گفته شده وکاربرد،خصوصیات و محاسن این سیستم و سرویسهای قابل ارائه ،برای ایمنی هر چه بهتر در حمل و نقل عمومی را عنوان کرده است.

مقدمه

تصادفات ترافیکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری رابه شدت مورد تهدید قرار داده است . شدت این صدمات درکشورهای در حال توسعه بیشتر بوده و تعداد و شدت تصادفات در کشورهای مزبور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته چندین مرتبه بالاتر است]آیتی ا،.[1388امروزه استفاده از فناوری های مدرن که هدف آنها ارتقای کیفیت تحرک و ایمنی می باشد مورد توجه بسیار در بخش ایمنی را هها قرار گرفته است که از جمله ی این فناور یها میتوان سامان هی حمل و نقل هوشمند را بیان نمو د. به منظور ریشه یابی عوامل مؤثر در تصادفات، تحقیقات زیادی در کشورهای مختلف انجام شده است.

نتیجه ی همه ی تحقیقات بر یک عامل به عنوان عامل اصلی تصادفات اتفاق نظر دارند و این عامل خطای اطلاعاتی می با شد .به بیان دیگر راننده به علت اینکه اطلاعات ضروری را دریافت نکرده و یا دیر دریافت میکند، نمیتواند عکس العمل مناسب را برای جلوگیری از تصادف اخذ نماید .در نتیجه به نظر میرسد اگر بتوان سطح اطلاعات راننده از محیط و همچنین محدود ه ی اطلاعاتی او را گسترش داد، تحول شگرفی در ایمنی حمل و نقل به وجود آید]سادات پور و. و همکاران،.[1388 یکی از رو شهای نوین و کارآمد در زمینه ی افزایش اطلاعات کاربران و مسئولین راه از محیط،استفاده از سامانه ی حمل ونقل هوشمند میباشد.

مرور تحقیقات مختلف 6 هدف و مزیت مهم را برای سیستمهای هوشمند حمل و نقل معرفی می نماید که :افزایش ایمنی از طریق کاهش تصادفات موجود و بالقوه،افزایش روانی ترافیک با کاهش زمان های تأخیر و سفر، افزایش کارایی زیر ساخت های موجود، افزایش بهره وری از طر یق کاهش هزینه ها، بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش رضایت کاربران راه را میتوان بیان نمود]عیسائی م،[1384 در این مقاله به یکی از روشهای ایمن کردن و کاهش تصادف به نام ارتباط بین خودرویی پرداخته شده است. هدف اصلی تهیه وسیله نقلیه ایمن و برقراری آسایش مسافر می باشد .کاربرد های شبکه بین خودرویی نیازمند ارتباطات سیار بی سیم است.

هم اکنون چندین نمونه ممکن، برای ارتباطات سیار بی سیمی وجود دارد . برای مثال :سلول2، موقتی - ویژه - 3، بی سیم LAN 4 و هجومی 5هستند .به وضوح ،انتخاب تکنولوژی بستگی به کاربرد شبکه پشتیبانی خواسته شده دارد.کاربرد های متعددی در یک شبکه، با چنین وسایل نقلیه ای مجهز و زیر ساخت مناسب می تواند به وجود آوردعمدتاً. از نقطه نظر ارتباط ، آنها به چهار گروه مهم تقسیم می شوند . :ارتباط وسیله با وسیله ، ارتباط وسیله با تاسیسات ثابت، ارتباط وسیله با خانه و کاربرد های بر مبنای مسیر یابی}السویر،{62010.

ITS7  -1چیست؟

سیستم و خدمات حمل ونقل هوشمند عبارت است از یک پارچه سازی و ترکیب فناوری اطلاعات و ارتباطات با زیرسا ختهای حمل و نقلی، وسایل نقلیه و کاربر ان راه }گروه کلاستر،{20078 ITS با تبادل اطلاعات ضروری، به کاربران راه امکان استفاده ی بهتر از شبکه ی راه ها ب ههمراه ایمنی بیشتر وکاهش تأثیر مخرب بر محیط زیست را فراهم می آورد و همچنین به سیستم حمل و نقل کمک می کند تا به صورت مؤثرتر و کاراتر عمل نماید ابزارهای ITS  دار ای سه ویژگی اساسی و محوری میباشند که عبارتند ا ز :اطلاعات، ارتباطات، تلفیق و انسجام که این سه ویژگی به مجریان امر حمل و نقل و مسافران کمک میکند تا تصمیمات بهتر و هماهنگتری را اتخاذ کنند.

در صورت اجرای صحیح، ابزارهای ITS باعث صرفه جویی در زمان و نجات جان انسان ها میشوند وکیفیت زندگی و محیط زیست را افزایش داده و بهره وری از فعالیت های تجاری را بهبود خواهد بخشید .این اهداف در تمام دنیا قابل دستیابی است هرچند تقدم اجرای آ نها ممکن است برای هر منطقه متفاوت باشد}پیارک،{1383 در ادامه به معرفی انواع معیارهای سیستم های ITS می پردازیم} اسدامرجی م .صفارزاده م، : {1385

1.    تعدیل سرعت: سیستمهای اطلاع دهنده انواع گوناگونی دارند .رساننده اطلاعات سرعت خودرو به صورت بازخورد به راننده کاملاً مؤثر بوده و منجربه کاهش تصادفها می شود.

2.    جلوگیری از تصادف :سیستم جلوگیری از تصادف شامل مواردی از قبیل :سیستم کنترل سرعت تعدیلی، سیستمهای تعدیل شتاب و سیستمهای اجتناب عملی از تصادف میباشد.

3.    اعلام شرایط جوی و آمادگی در برابر آن :به وسیله اطلاعرسانی سریع و دقیق از شرایط جوی نامناسب پیش روی رانندگان، با آمادگی برای مقابله بامسائل جوی مختص فصل سرما هم میتوان از خطر تصادف کاست.

4.    افزایش میدان دید: سیستمهای مذکور در جادهها هنگامی استفاده میشوند که هوا تاریک یا به هر علتی فاصله قابل رؤیت کم باشد .برای این کارچراغهای ماوراء بنفش، سیستمهای لیزری و غیره تولید شدهاند.

5.    محافظت به وسیله خطکشی کردن جاده :بکارگیری سیستمهای خطکشی وسط و کنار جاده را می توان به عنوان راه حل دیگری از تصادفات رودررو - شاخ به شاخ - و انحراف خودروها از مسیر اصلی - چپ شدن - معرفی کرد.

6.    تحت نظر گرفتن راننده و وسیله نقلیه :این سیستمها میتوانند عدم توانایی راننده در کنترل خودرو را تشخیص و در مواقع اضطراری که راننده دیگرقادر به رانندگی نیست کنترل خودرو را در دست گرفته و آن را به صورت مطمئن در کنار جاده متوقف نماید.

7.    مدیریت سرعت در حمل و نقل :استفاده از ارتباطات دادههای متحرک، سیستمهای موقعیتیابی مرکزی - GPS - و ثبت عبور و مرور باعث شده که کل مسافت پیموده شده وسایل نقلیه سنگین کاهش یابد.

8.    مدیریت حوادث :مدیریت حادثه شامل شناسایی، هشدار و شفاف کردن حوادث میباشد .با استفاده از امکانات ITS و مدیریت صحیح و سریع حادثه با اجتناب از حوادث بعد از تصادف - تصادف ثانویه - می توان ایمنی را تا سطح مطلوب بالا برد مانند سیستم . VMS

9.    کنترل جریان :با یکنواخت و موزون کردن جریان حرکت خودروها میتوان به ایمنی بالا دست یافت.

.10 راهنمای جادهای :این سیستمها با هدایت و راهنمایی رانندگان به مسیرهای اصلی و کوتاهتر، از طول زمان یا مکانی که آنها برای رسیدن به مقصد میبایست طی کنند، می کاهند.

.11 اعلام خطر جدی :این سیستمها شامل تجهیزات ارتباطی و سرویسهای اطلاعرسانی سریع و اتوماتیک تیم فوریتهای پزشکی - - EMS میشود. ITS به روانی ترافیک، کاهش زمان تأخیر ، صرفه جویی در سوخت و کاهش آلودگی هوا کمک میکند. ITS همچنین به داشتن حمل و نقل عمومی مناسب و قابل دسترس کمک میکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید