بخشی از مقاله

چکیده

یکی از منابع بروز خطا در فرایند های مهندسی، بروز خطای انسانی در مراحل مختلف اجرای پروژه میباشد، پروژه های پیاده سازی نرم افزار نیز از این مسئله مستثنی نیستند و این مورد نیازمند ارائه راهکاری برای ردیابی و برطرف ساختن اشکالات بوجود آمده باشد. پاسخ به این نیازمندی منجر به معرفی سامانه های ردیابی اشکال شده است. سامانه های ردیابی اشکال برای کاربران نهایی و گروه ارزیابی نرم افزار امکان گزارش ایرادات موجود را فراهم می آورند. در این مقاله ما به بررسی ویژگی های مورد نیاز برای طراحی سامانه های ردیابی اشکال خواهیم پرداخت و همچنین چالش های موجود در این زمینه را مورد مطالعه قرار خواهیم داد سپس به ارائه دسته بندی از نرم افزارهای موجود پرداخته و به زمینه های مطالعاتی و کارهای آتی جهت بهبود عملکرد این سامانه ها اشاره می نماییم.

.1 مقدمه

هر تیم توسعه نرم افزار در نقطه ای از پروژه نیازمند دریافت بازخورد و گزارشات از طرف کاربران و گروه های ارزیابی نرم افزار می باشد. درصورتی که تعداد افراد ارزیابی کننده محدود باشد شاید بتوان از نرم افزارهای موجود مانند برنامه های صفحهگسترده برای یادداشت گزارش های ارسالی استفاده نمود اما در بیشتر پروژه های واقعی و تجاری افراد زیادی نیاز به دسترسی و ارسال اطلاعات مربوط به اشکالات موجود در نرم افزار هستند که این مسئله نیازمند طراحی سامانه ای برای این منظور می باشد.

برای هر گزارش اشکال اطلاعاتی از قبیل نام شخص گزارش دهنده، زمان ارائه گزارش، میزان اهمیت، سکوی مربوطه، توسعه دهنده مربوط به حل مسئله، زمان برطرف شدن اشکال و وضعیت گزارش نگهداری می شوند. سامانه های مختلفی برای فراهم کردن امکان ردیابی اشکال وجود دارند که نرم افزار باگزیلا1 یکی از نمونه های مشهور در این زمینه می باشد، پروژه هایی نظیر دبیان2 نیز وجود دارند که از سامانه های ردیابی اشکال سفارشی و مخصوص به خود مانند بی تی اس3 برای ردیابی اشکال استفاده می کنند . - Francisco et. al, 2007 -

سامانه کنترل اشکال به عنوان مخزنی برای گزارش های اشکالات و دستیابی به اطلاعات بیشتر برای شناسایی و رفع ایراد استفاده می شوند. بنا به نظرسنجی انجام شده از توسعه دهنده های پروژه های متن باز نظیر آپاچی4، اکلیپس5 و موزیلا6 نتیجه شده است که اطلاعاتی نظیر ردیابی پشته7، مراحل ایجاد دوباره اشکال، رفتار مشاهده شده و رفتار مورد انتظار کاربر، موارد آزمون و تصویر صفحه از اهمیت بالایی برای یافتن ایراد برخوردار هستند . - Zimmermann et. al, 2009 -

در طراحی یک سامانه ردیابی اشکال با قابلیت عملکرد خوب چالش های زیادی وجودر دارد که برخی از موارد مهم آنها عبارتند از تعیین اطلاعات مهم و نحوه جمع آوری آنها، چالش های مربوط به توانایی های کاربران در تهیه گزارش و تعداد گزارش های ارسالی، ایجاد امکان تعامل و ارتباط بین توسعه دهندگان و گزارش دهنده ها، مسائل مربوط به جستجو و گزارش های تکراری، خودکار سازی برخی عملکرد های سامانه، رابط گرافیکی سامانه و تخصیص اشکلات . - Just et. al, 2008 - از مهمترین زمینه های تحقیقی مربتط با سامانه های ردیابی اشکال می توان به مسئله گزارش های تکراری، تخصیص اشکال و ارزیابی اهمیت اشاره نمود.  گزارش های تکراری زمانی اتفاق می افتند که کاربران اشکالات گزارش شده را مجددا ارسال می نمایند، آمار نشان می دهد که حدود 30 درصد از گزارش های پروژه موزیلا و 20 درصد از گزارش های اکلیپس تکراری هستند.

چالش مهم دیگر مربوط می شود به تخصیص یک توسعه دهنده توانمند جهت رفع مشکل گزارش شده که این فرایندی زمان بر بوده و معمولا به صورت دستی انجام می شود و نیازمند نیروی انسانی بوده و ممکن است با خطا مواجه شود، آخرین مورد دارای اهمیتی که می توان اشاره نمود مسئله تعیین اهمیت گزارش ها در سطوح مختلف و بسته به نوع اشکال می باشد. با وجود اینکه راهنماهایی برای ارزیابی میزان اهمیت اشکال در دسترس هستند غالبا کاربران آنها را نادیده می گیرند و به همین دلیل تیم توسعه دهنده می بایست گزارش ها را طی یک فرایند زمانبر که معمولا به صورت دستی انجام می شود از نظر اهمیت ارزیابی نماید . - Otoom et. al, 2016 -

.2 معرفی سامانه های ردیابی اشکال

در بخش مقدمه با علمکرد های مورد نیاز در سامانه ردیابی اشکال آشنا شدیم و برخی از چالش های موجود در این زمینه بیان گردید. در ادامه ارائه یک دسته بندی از نرم افزار های ردیابی اشکال موجود و معرفی هر یک از آنها خواهیم پرداخت. نرم افزار های موجود را از دیدگاه مالکیت و حقوق استفاده می توان به دو دسته نرم افزار های رایگان متنباز و نرم افزارهای غیر رایگان تقسیم نمود، همچنین از جنبه استقرار می توان این نرم افزار ها را به سه دستهی نرم افزارهای میزبانی شده، نرم افزارهای مشتری-خدمتگزار و نرم افزارهای توزیع شده تقسیم نمود.

با توجه به موجود بودن تعداد بسیار زیادی نرم افزار ردیابی اشکال بررسی و معرفی تمامی آنها در قالب یک مقاله امکان پذیر نمی باشد. موسسه جی2کراد8 با فراهم آوردن امکان نظر سنجی بین بیش از 170000 کاربر خود به شرکت ها و موسسات جهت تصمیم گیری درمورد انتخاب نرم افزار کمک می نماید. ما با استفاده از نتایج ارائه شده توسط این موسسه به معرفی نرم افزارهای برتر از دیدگاه کاربران خواهیم پرداخت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید