بخشی از مقاله

چکیده

سیستمهای پیشبینی کیفیت هوا از جمله ابزارهای کاربردی در راستای حفاظت از سلامت شهروندان میباشند، که بطور گسترده در کشورهای مختلف پیادهسازی شده اند. این سیستمها به منظور محاسبه غلظت آلایندههایی نظیر O3، NO2، PM2.5 و PM10 که تأثیرات جدی بر سلامت انسان دارند مورد استفاده قرار میگیرند. از این اطلاعات و نتایج پیشبینی آلودگی هوا میتوان در جهت هشدار به شهروندان در شرایط اضطرار آلودگی هوا و همچنین تسهیل اتخاذ تصمیمات مدیریتی توسط مدیران و برنامهریزان شهری استفاده کرد. از جمله این تصمیمات میتوان به اعمال محدودیتهای ترافیکی نظیر طرح زوج و فرد، تعطیلی صنایع آلاینده، تعطیلی مدارس و ادارات و غیره اشاره کرد. در مقاله حاضر به معرفی سامانه پیشبینی آلودگی هوای شهر تهران و اجزای مختلف آن پرداخته شده است. همچنین ارتباط میان اجزای مختلف، کاربردها و خروجیهایی که سامانه در اختیار میگذارد مورد بررسی قرارگرفتهاند.

.1 مقدمه

آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات کلانشهرهای جهان میباشد که علاوه بر ضررهای وارده بر سلامت شهروندان، تأثیرات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را بر شهر تحمیل میکند. سیستمهای پیشبینی کیفیت هوا از جمله ابزارهای کاربردی در راستای حفاظت از سلامت شهروندان میباشند، که بهطور گسترده در کشورهای مختلف پیادهسازی شده و مورد استفاده قرار میگیرند . این سیستمها به منظور محاسبه غلظت آلایندههایی نظیر مونوکسید کربن، اکسیدهای گوگرد، دیاکسید نیتروژن و ذرات معلق که تأثیرات جدی بر سلامت انسان دارند مورد استفاده قرار میگیرند .[1]

از این اطلاعات و نتایج پیشبینیهای آلودگی هوا میتوان در جهت هشدار به شهروندان در شرایط اضطرار آلودگی هوا و همچنین تسهیل اتخاذ تصمیمات مدیریتی توسط مدیران و برنامهریزان شهری استفاده کرد .[2] از جمله این تصمیمات میتوان به اعمال محدودیتهای ترافیکی نظیر طرح زوج و فرد، تعطیلی صنایع آلاینده، تعطیلی مدارس و ادارات و غیره اشاره کرد. در این راستا، برای شهر تهران سامانه پیشبینی آلودگی هوا توسعه داده شده است و همه روزه وضعیت کیفیت هوا برای 72 ساعت آینده پیشبینی شده و در اختیار شهروندان، مدیران و تصمیم گیران شهری قرار میگیرد. در تحقیق حاضر به معرفی سامانه پیشبینی آلودگی هوای شهر تهران و اجزای مختلف آن پرداخته شده است.

.2 روش

سامانه پیشبینی آلودگی هوای شهر تهران با استفاده از مدلهای هواشناسی و فتوشیمیایی مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا1 توسعه داده شده و در حال حاضر همه روزه برای شهر تهران در حال اجرا هست. با استفاده از این سامانه نتایج پیشبینی میدانهای هواشناسی نظیر میدانهای باد، دما، بارش، ابرناکی و غیره و همچنین وضعیت آلودگی هوای شهر تهران برای دوروزه آینده محاسبهشده و جهت اطلاعرسانی عمومی و اتخاذ تصمیمات مدیریتی مورداستفاده قرار میگیرد. این سامانه همچنین در اهداف بررسی و محاسبه اثربخشی راهکارهای مختلف کنترل و کاهش آلودگی هوا مورداستفاده قرار میگیرد. از این جمله میتوان به بررسی اثربخشی اجرایی شدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران در برش یکساله اشاره کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید