بخشی از مقاله

چکیده:

تغییرات اخیر در زمینه رفتار گردشگران و اهمیت رو به رشد تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی به این معناست که باید به گردشگری الکترونیک توجه بسیار بیشتری داشت. از آنجاییکه اینترنت به انتخاب بسیاری از گردشگران برای کسب اطلاعات سفر تبدیل شده است، آژانس های مسافرتی آنلاین و پیشنهادات آنها در سرتاسر جهان و همچنین در ایران اهمیت بیشتری یافته اند. وب سایت های مسافرتی ایرانی معمولا اطلاعاتی اساسی را ارائه می دهند که می توانند با برخی انواع فرم های جستجو تهیه شوند اما کاربران به ابزارهای پیشنهاد دهنده و برنامه ریزان مسافراتی بسیار بیشتری نیاز دارند که شامل یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در داخل باشد. به همین دلیل، این مقاله رویکرد جدیدی را برای معرفی استراتژی هایی به آژانس های مسافرتی ایران پیشنهاد می دهد اما این ابزار پیشنهاد دهنده می تواند یک مدل کلی برای همه آژانس های گردشگری در همه جهان هم باشد. یک سیستم هوشمند که به عنوان یک ابزار پیشنهاد دهنده کار میکند، با استفاده از الگوریتم استدلال موردی برای برنامه ریزی سفر ایجاد می شود. مدلهای الهام بخش این مدل پیشنهاد شده دردسترس ترین انتخابهای سفر را با استفاده از مقایسه موارد قدیمی با مشتریان جدید به کاربران توصیه میکند.

کلمات کلیدی: سیستم های پیشنهاد دهنده، گردشگری الکترونیک، سیستم هوشمند، ابزار پیشنهاددهی

مقدمه:

ایران از لحاظ قدمت تاریخی در زمره پنجمین کشور جهان و از لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری یکی از ده کشور جهان به شمار می آید اما بر اساس آمارها کشوری مثل امارات که یک صدم توانمندی تاریخی و فرهنگی ایران را ندارد توانسته است بیش از ده میلیون گردشگر در سال جذب کند که این وضعیت برای کشوری مانند مالزی نیز چنین است.براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل - - UNWTO جذب جهانگردان و گردشگران در سطح جهان تا سال 2014 با رسیدن به 1میلیارد و 138 میلیون نفر نسبت به سال گذشته به میزان %4,7 افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، رشد جذب جهانگردان قاره آمریکا 7 درصد ، آسیا و منطقهی اقیانوسیه با 5 درصد افزایش چشمگیرترین رشد را نشان داده است و پس از آن اروپا و خاورمیانه با %4 درصد و افریقا با %2 درصد در ردههای بعد قرار گرفتهاند.

جذب گردشگر قاره ی افریقا از بقیه ی مناطق کمتر و معادل دو درصد بوده و این نسبت به سال گذشته که این رقم را حدود هفت درصد نشان میداد کاهش چشمگیری دررشد گردشگری در این قاره است. در سال 2015 پیش بینی می شود که صنعت توریسم حدود %3 الی %4 افزایش میابد، که این موضوع خود کمک شایانی به اقتصاد جهانی خواهد بود.این افزایش در قاره های امریکا، آسیا و اقیانوسیه حدود 4 الی %5 ، در قاره اروپا 3 الی %4 ، قاره افریقا 3 الی %5 و در خاورمیانه حدود 2 الی %5 پیش بینی می گردد. اما در این میان سهم ایران از کل گردشگری بین المللی در سطح جهان کمتر از 1/0 درصد است. - اونوتو، - 2015

برای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری تنها داشتن جاذبه های گردشگری کافی نیست بلکه باید هتل ها - فروشگاه ها - تجارت الکترونیک - بانکداری و به طور کل جوامع مدرنی داشته باشیم. گردشگری الکترونیکی عبارت است به کارگیری فن آوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی برای ارائه سرویس های مورد نیاز به گردشگران. بدون شک با فراهم شدن این فناوری ها در فضاهایی مانند شهر الکترونیک ارائه سرویس های مورد نیاز به گردشگران ساده تر،با کیفیت تر و با هزینه کمتری انجام می شود.اطلاع رسانی به گردشگران ، رزرو هتل ، خرید بلیط هواپیما یا قطار، صدور ویزا ، بازار یابی، تبلیغات و... جزو خدمات معمولی است که اکثر وب سایت های فعال در زمینه صنعت توریسم به کاربران عرضه میدارند.

امروزه سرویس های وب 2,0 مانند میکروبلاگینگ ها ، سایت های به اشتراک گذاری عکس و ویدئو ، سایت های ارائه دهنده خدمات بر روی تلفن همراه ، شبکه های اجتماعی ، دنیاهای مجازی و... نسل جدیدی از خدمات را به کاربران عرضه می دارند که باعث ایجاد ارتباط دوسویه می گردند. - کارگر نصرابادی وعباسی، - 2014سیستم های پیشنهاد دهنده در حال حاضر در بسیاری از حوزه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا بر کاربرد سیستمهای پیشنهاد دهنده در گردشگری و بحث تجارت الکترونیک1 تمرکز شود.شبکه جهانی اینترنت با ارائه اطلاعات فراوان راجع به مناطق گردشگری به کاربران خود، تاثیر چشمگیری بر صنعت گردشگری در سرتاسر جهان نهاده است یکی از مهمترین تاثیرات شبکه اینترنت بر صنعت گردشگری، پشتیبانی از گردشگران در برنامه ریزی سفر و تصمیم گیری در مورد بازدید از مناطق و جاذبه های گردشگری مختلف است.

در این مقاله با استفاده ازالگوریتم های مورد استفاده در سیستمهای پیشنهاد دهنده، که الگوریتم - CBR - یکی از پرکاربردترین الگوریتم های آن می باشد، یک سیستم پیشنهاددهنده سفر برای راهنمایی مسافران ارائه شده است این سیستم پیشنهاددهنده سفر، با پیشنهاد مقصد سفر و همچنین ارائه برنامه ریزی پیشنهادی برای بازدید از جاذبه های گردشگری در سفر، کاربران را در سفرشان راهنمایی میکند این سیستم پیشنهاد دهنده ، بر اساس مشخصات فردی افراد متقاضی و مشخصات فردی مسافران قبلی کار می کند ارزیابی این سیستم پیشنهاد دهنده، نشان می دهد که پیشنهادات ارائه شده توسط این سیستم تا حد زیادی مورد علاقه کاربران می باشد.هدف این مقاله تجزیه و تحلیل گردشگری الکترونیک برای درک این موضوع است که چه سیستمهای هوشمندی وجود دارند و یا برای مدل آژانس های مسافرتی آنلاین ارائه خواهند شد که با الگوریتم استدلال موردی - CBR - کار می کنند و به صورت اتوماتیک با تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان به کاربران پاسخ میدهند.

دلیل انتخاب این تکنیک این است که گردشگری به تجربه بستگی دارد. سیستمی که از موارد قدیمی که اولویتهای مسافرتی دارند، استفاده می کند، راه حلهای بهتری را نسبت به سیستمهای موجود ارائه می دهد. هدف، ایجاد یک واحد پیشنهاد دهنده در چارچوب سیستمهای هوشمند است که متناسب با مفهوم گردشگری باشد.ترتیب مطالب در این مقاله به این شرح است: بخش اول، به معرفی و تعریف سیستمهای پیشنهاد دهنده میپردازد، در بخش دوم، تعریف و جایگاه گردشگری الکترونیک توضیح داده می شود ، سپس در بخش سوم به بررسی انواع الگوریتمهای سیستمهای پیشنهاد دهنده می پردازد. در بخش چهارم، روشی که برای این مقاله استفاده می شود، یعنی - CBR - مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. و در بخش آخر، نتایج بدست آمده بحث و نتیجهگیری می شوند.

بخش -1 تعریف سیستم های پیشنهاد دهنده :2
سیستم های پیشنهاد دهنده سیستم هایی هستند که در پیدا کردن و انتخاب نمودن آیتم های مورد نظر کاربران به آنها کمک میکنند. طبیعی است که این سیستم ها بدون در اختیار داشتن اطلاعات کافی و صحیح در مورد کاربران و آیتم های

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید