بخشی از مقاله

چکیده

در تحقیقات از ویژگیها، عملکرد، سبک یادگیري و سبک شناختی یادگیرندگان استفاده شده است. امروزه با گسترش فناوري هاي نوین اطلاعاتی و ارتباطی، روش کسب و کار، فعالیت هاي روزمره، ارتباط با دیگران، دستیابی به اطلاعات و به طور کلی تمامی ارکان زندگی بشر دچار تحولی عظیم گشته است. یادگیري و کسب دانش نیز در این میان مستثنی نمانده است.

در این مقاله که با دو هدف بررسی سبکهاي یادگیري با طراحی سامانه یادگیري الکترونیکی و هدف دیگر بررسی ویژگی هاي شناختی و انگیزیشی بر مدلهاي یادگیري می باشد. نتیجه بین این متغیرهاي با توجه به مطالعات انجام شده بیان شد که رابطه مثبت وجود دارد.یکی از اهداف سامانه یادگیري الکترونیکی، شخصی سازي محیط با توجه به ویژگی هاي مخاطب و یا دانش آموز می باشد . یکی از اجزاي اصلی این سامانه که اکثراً در دانشگاه پیام نور رواج پیدا کرده است سامانه ي مدل یادگیرنده می باشد .

عملکرد سامانه ي طراحی شده در یک دوره ي آموزش الکترونیکی و بر مبناي معیارهایی مانند میزان رضایت یادگیرندگان، میانگین حضور یادگیرندگان و و میانگین نمرات یادگیرندگان مورد ارزیابی قابل توجهی قرار گرفته است . نتایج نشان میدهد استفاده از سامانه ي طراي شده در دوره ي آموزش الکترونیکی اثر قابل توجهی بر پیشرفت و رضایت یادگیرندگان داشته باشد.

.1 مقدمه

در دهه 1990 دانشگاهها در محیطهاي داخلی و خارجی خود با تغییرات وسیعی مواجه شده اند. آنها مجبور بوده اند با چالش هاي نوظهوري چون توسعه مداوم فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات، تغییر توقعات فراگیران، تغییرات جمعیتی فراگیران، توسعه و گسترش سریع دانش و در نهایت کاهش پشتیبانی هاي مالی موجه شوند. توسعه دانش در عصر اطلاعات فعالیتی است که از طریق فناوري پشتیبانی می شود.

هرچند ارزش یادگیري الکترونیکی شامل ةموزش هر فرد، در هر زمان و هر مکانی می شود؛ اما اجرا و دوام برنامه هاي یادگیري الکترونیکی نیازمند چیزي بیشتر از تغییز صرف و سمت آموزش و فراگیري بر خط می باشد. بسیاري از اقدامات یادگیري الکترونیکی با این فرض تأیید شده اند که فناوري اطلاعات و ارتباطات قادر است به طور همزمان کیفیت یادگیري را ارتقاء داده و امکان دسترسی به دوره هاي آموزشی با هزینه پایین را میسر می سازد. سامانه یادگیري هوشمند شامل چهار بخش پایگاه دانش درسی1، مولفه هاي آموزشی2، واسط کاربري و مدل یادگیرنده است.

براي جایگاه کاربردي فناوري اطلاعات در آموزش و یادگیري، سطوح مختلفی پیشنهاد شده است؛ از ساده ترین کاربرد آن که به عنوان یک وسیله ارتباطی صرف بوده گرفته - مانند کنفرانسهاي ویدئویی و کلاسهاي از راه دور - یا وسیله اي براي جمع آوري، ذخیره و بازنمایی اطلاعات، تا بکارگیري آن به عنوان ابزاري شناختیووسیله اي براي داده کاوي، جستجو و تفسیر اطلاعات و نهایتاً استفاده از هوش مصنوعی در راستاي تسهیل برسازي دانش و تطبیق هوشمندانه فرایند و محتویات آموزشی با نیازها و سبک یادگیري فراگیران.

.2بیان مسئله

زیر ساختهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات امکان اجراي یادگیري الکترونیکی را میسر می سازد. ممکن است فناوري هاي یادگیري الکترونیکی هزینه هاي دانشگاه را کاهش داده و باعث سهولت کار فراگیران شود. اما ممکن است معلمان استدلال کنند که اگر برنامه هاي یادگیري الکترونیکی نمی تواند توان حل مسئله را در کارکنان دانشی را ارتقاء دهند در آن صورت دوره هاي فوق از ارزش خاصی برخوردار نخواهند بود.تلاش انسانها در قرن بیست و یکم براي کسب قابلیت هاي لازم براي زندگی که مملو از فناوري اطلاعاتی و ارتباطی است باید در جهت افزایش روز افزون دانش کاري و فناوري نوین باشد.

پیشرفت روز افزون در زمینه علوم رایانه اي و ظهور و گسترش شبکه هاي اطلاع رسانی به ویژه اینترنت، امکانات و روشهاي تازهاي را پیش روي برنامه ریزان و مجریان برنامه هاي آموزشی قرار داده و مشکلات گذشته در عرصه آموزش، به ویژه محدودیتهاي ناشی از زمان و مکان یادگیري را کمرنگ نموده است. یادگیري الکترونیکی1 یکی از روشهاي جدید آموزشی مبتنی بر فناوري اطلاعات و ارتباطات است که با محور قرار دادن انسان به عنوان یادگیرنده فعال، می تواند تمامی اشکال آموزش و پرورش و یادگیري را در قرن بیست و یکم متحول سازد و به چالش حاصل از میزان تقاضاي اجتماعی براي آموزش و فقدان منابع آموزشی کافی پایان دهد

امروزه یادگیري الکترونیکی یکی از پرکاربردترین اصطلاحاتی است که همراه با واژه فناوري اطلاعات وارد حوزه آموزشی شده است و بسیاري از مراکز آموزشیخصوصاً دانشگاههاي کشورها این نوع آموزش را جزئی از برنامه هاي بلند مدت خود قرار دادهعمدتاًو سرمایه گذاریهاي کلانی روي این مقوله انجام می دهند در همین راستا ظهور شبکه هاي گسترده جهانی یا اینترنت و داخلی یا اینترانت تغییرات شگرفی در امر تعلیم و تربیت جهان ایجاد کرده است .شبکه مبتنی بر وب، امکان دسترسی ساده و آسان یادگیرندگان به منابع آموزشی در هر کجا و هر زمان حتی در مناطق محروم و دور از دسترس به محیط هاي یادگیري را با ایجاد مدارس خانگی فراهم نموده است و بدین وسیله موجب برقراري عدالت آموزشی گردیده است .

.3 هدف کلی پژوهش

- 1در این مقاله ویژگی هاي سبکهاي یادگیري، شخصیت و جهت گیري براي طراحی سامانه آموزشی و یادگیري هدف مورد بررسی قرار گرفته و راهبردهاي آموزشی متناسب با هر ویژگی ارائه می شود.

- 2دومین هدف این مقاله ویژگی هاي شناختی و انگیزشی یادگیرنده را با شخصی سازي محیط یادگیري و تأثیر آن دو با مدلهاي یادگیرنده مورد بررسی قرار میدهیم.

.4پیشینه پژوهش

شهلا حجازي و ریحانه بلونه 1394 پژوهشی را با هدف امکان سنجی بکارگیري آموزش مبتنی بر موبایل و تبلت در مدارس بزرگسالان ناحیه شمال استان خوزستان می باشد در این تحقیق براي ارزیابی میزان اثر بخشی موبایل و تبلبت در آموزش بهتر و یادگیري با کیفیت تر دانش آموزان و آزمون این مسئله از پرسشنامه امکانسنجی بکارگیري آموزش مبتنی بر تلفن همراه و تبلت درمدارس بزرگسالان ناحیه شمال خوزستان مورد استفاده قرار گرفت نتیجه اینکه فواید اجراي آموزش به منظور به کارگیري یادگیري مبتنی برموبایل و تبلت در فرایند یاددهی- یادگیري دانش آموزان در حد متوسطی وجود دارد.و از دیدگاه دانش آموزان به کاري گیري وسایلی از قبیل موبایل و تبلت براي برخی دروس مفید و در یادگیري مثمرفایده می باشد.شهلا حجازي و فرانک امیدیان 1394هدف ازپژوهش آنها مقایسه انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند و غیر هوشمند پایه سوم متوسطه شهرستان دزفول بود.

نتایج به دست آمده حاکی از آن است که عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم مدارس مقطع متوسطه عادي و هوشمند شهرستان دزفول تفاوت معناداري ندارد. همچنین نمرات انگیزه پیشرفت دانش آموزان مدارس هوشمند - - 79/86 نسبت به نمرات انگیزه پیشرفت دانش آموزان مدارس عادي - - 76/00 در حد بالاتري میباشد. یعنی دانش آموزان مدارس هوشمند از انگیزه پیشرفت بالاتري نسبت به دانش آموزان مدارس عادي برخوردار میباشد. علاوه بر این تعامل میان نوع مدرسه با عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت تحصیلی توانسته است

تغیرات معنا داري در دانش آموزان مدارس هوشمند ایجاد کندنفیسه صابري - - 1393 درمقاله اي هدف از این تحقیق شبیهسازي آموزشیاري هوشمند است که بر فرایند یادگیري نظارت داشته و با تطبیق آزمون بر توانمندي یادگیرنده، موانع یادگیري را مانند یک سیستم توصیه گر به وي گوشزد کند. شایان ذکر اینکه ارائه این توصیه ها نیازمند شناخت کاملی از یادگیريِ یادگیرنده است که نظریههایی مانند سبک یادگیري در این بین راه گشاست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید