بخشی از مقاله

چکیده

زمینه و هدف: هپاتیت یکی از مشکلات بهداشتی بسیاري از کشور هاي در حال توسعه و فقیر باقی مانده و امروزه پیشگیري از آن از اهمیت والایی برخوردار است ، مقاله ي حاضر با هدف بهترین راه درمان و پیگیري ارائه شده است.

مواد و روش : این مقاله یک مقاله ي مروري ست که با استفاده از مقالات جدید و کتب مربوطه در این راستا نگارش شده است.

یافته ها: در حال حاضر بیش از 350 میلیون نفر یعنی قریب به 5 درصد از انسان هاي کره ي زمین ویروس هپاتیتB را با خود حمل می کنند، هپاتیت B عامل مرگ یک میلیون نفر در جهان می باشد که در نهایت موجب هپاتیت حاد، سیروز کبدي وکارسینوم هپاتوسلولار نیز می شود.

نتیجه گیري: موثرترین راه پیشگیري از هپاتیت B واکسیناسیون با استفاده از واکسن نوترکیب می-باشد و درمان این بیماري باعث بهبود کلی این بیمار و کاهش سیروز کبدي و از HCC نیز می شود.

.1 مقدمه وهدف:
در بین بیماري هاي مزمن، هپاتیت یکی از بیماري هایی است که با وجود بیش از 350 میلیون حامل مزمن و مرگ بیش از 500 هزار نفر در سال بدلیل عوارض کبدي ناشی از آن در جهان و به خصوص در کشورهاي در حال توسعه یکی از بیماري هاي مهم به شمار می آید. مطالعاتی که بر روي مبتلایان به هپاتیت مزمن صورت گرفته اند، تاثیرات منفی بیماري هپاتیت را بر روي کیفیت زندگی بیماران گزارش کرده اند و این می تواند در انتخاب درمان بیمارانی که حتی بیماریشان پیشرفته نیست نیز تاثیر بگذارد[23]هپاتیت به معنی التهاب و ورم کبد می باشد که به آن یرقان یا زردي نیز گفته می - شود. مهمترین عامل ایجاد کننده ي این بیماري ویروس ها هستند[2]که از همه شایع تر به وسیله ي ویروس هاي A و B به وجود می آید اما ممکن است در اثر ویروس هاي هپاتیت C,D,E و یا حتی ایدز نیز باشد. [3] هپاتیت B یکی از شایع ترین بیماري هاي عفونی با گسترش جهانی است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت WHO در سال 2012، حدود 2 میلیارد نفر به HBV آلوده شده اند و بیشتر از 240 میلیون نفر در دراز مدت به عفونت مزمن کبدي دچار شده اند و حدود 600 هزار نفر هر ساله با توجه به عوارض ناشی از هپاتیت حاد یا مزمن میمیرند

بر اساس طبقه بندي شیوع HBV ، ایران جز کشور هاي اندمیک متوسط است. شمار مبتلایان به HBV در ایران حدود 1/5 میلیون نفر برآورد شده است. [7] انتقال پري ناتال نیز یکی از رایج ترین مسیر هاي انتقال HBV در سراسر جهان است

در ایران بیش از 50 درصد حاملین HBV ، عفونت را از طریق مادر به فرزند دریافت کرده اند لذا در ایران یکی از محتمل ترین راه هاي انتقال HBV این مسیر می باشد [22] غربال گري زنان باردار براي آنتی ژن سطحی هپاتیت HBs Ag B توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه شده است

.2 یافته ها

هپاتیتB ، شایع ترین علت ایجاد عفونت پایدار مزمن کبد در آمریکا می باشد که می تواند موجب بیماري مزمن کبدي و کارسینوم هپاتوسلولار شود [11] در کشور ما حدود 2تا3 درصد جمعیت حامل ویروس هستند و در حدود 300هزار نفر به بیماري کبدي،سیروز،کارسینوم هپاتوسلولار مبتلا هستند. در ایران 70- 80درصد از هپاتیت هاي مزمن توسط ویروس هپاتیت B ایجاد می شود. هپاتیت B به تنهایی مهم ترین علت بیماري کبدي و اصلی ترین علت مرگ و میر ناشی از هپاتیت در ایران است.[1] حدود 25 درصد از حاملین به بیماري هاي کبدي، نظیر سیروز و کارسینوماي هپاتوسلولار مبتلا می -شوند. درحال حاضر درمان قاطعی براي عفونت هاي حاد یا مزمن وجود ندارد و درمان هزینه هاي زیادي را در بردارد.

از نظر میزان آلودگی مزمن افراد جامعه به این ویروس جهان را می توان به سه منطق تقسیم کرد : الف- مناطق با آلودگی کم : - low endemic - در این کشور ها میزان آلودگی افراد جامعه کمتر از 2 درصد می باشد این مناطق شامل آمریکاي شمالی و اروپاي غربی است.

ب- مناطق با آلودگی متوسط : - intermediate endemic - در این مناطق نسبت آلودگی حدود 2تا 7 درصد بوده و شامل مناطقی از خاورمیانه است.

ج-مناطق با آلودگی: : - High endemic - شامل چین و کشورهاي آسیاي جنوب شرقی که 8درصد و گاهی تا 20 درصد از جمعیت آنها این آلودگی شامل می شود

آغاز بروز علائم بیماري ممکن است 30 تا 180 روز به طول انجامد در میان کسانی که در هنگام تولد خود این آلودگی را تجربه می کنند حدود 90 درصد هپاتیت B آن ها مزمن است. در حالی که کمتر از ده درصد از بیمارانی که پس از پنج سالگی آلوده شوند هپاتیت B آنها مزمن خواهد بود. بیشتر کسانی که این بیماري را بصورت مزمن دارند هیچ نشانه اي از آن بیماري نشان نمی دهند. با این حال در نهایت این آلودگی می تواند به ابتلاي بیماري سیروز و سرطان جگر کمک کند و آن را پیچیده تر سازد

در محیط خارج از بدن انسان ، ویروس هپاتیتB در برابر حرارت ، رطوبت و عوامل شیمیایی بسیار مقاوم است. این ویروس در حرارت 20 درجه تا 15 سال و در حرارت اتاق تا 6 ماه و در یک لیوان خشک تا چهار هفته زنده می ماند. ولی پس از جوشاندن در 100 درجه سانتی گراد به مدت 5 دقیقه از بین میرود. این ویروس با مواد ضد عفونی کننده نظیر گلوتارآلدئید، کلروفرم و فرمالین از بین می رود

2.1 علائم بیماري هپاتیتB

افراد مبتلا به هپاتیت مزمن معمولا فاقد علایم بالینی می باشند مگر اینکه وارد مرحله سیروز یا سرطان اولیه کبدي - HCC - شوند. در صورت وجود علائم ضعف و تهوع و کاهش اشتها و میالژي و آرتر آلرژي و تندرنس RUQدیده می شود. شدت وجود علائم بستگی به سطح آنزیم هاي کبدي و میزان آسیب نسجی در بیوپسی انجام شده دارد. در معاینه فیزیکی این بیماران ممکن است نکته اي وجود نداشته یا در موارد هپاتومگالی داشته باشند. وجود زردي و اسپلنومگالی ، آنسفالوپاتی نشانه ي سیروز است.

2.2 راه هاي انتقال هپاتیت B

هپاتیت از طریق، تزریق خون آلوده به ویروس، تزریق فرآورده هاي خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترك جهت تزریق، خالکوبی و تاتو کردن یا سوراخ کردن گوش با وسایل آلوده انتقال میابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید