بخشی از مقاله

خلاصه

هدف کلی تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر ارتقاء مسئولیتپذیری کارکنان شرکت گاز استان کردستان میباشد. برای این منظور مسئولیتپذیری بر اساس نظریه هاریس گاف تعریف و عوامل موثر بر ارتقاء مسئولیتپذیری کارکنان با مطالعه کتب، مقالات، تحقیقات پیشین و کسب نظر از کارشناسان امر در 65 عامل به صورت اولیه شناسایی گردید.

جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان شرکت گاز استان کردستان میباشد که تعداد آن ها 434 نفر است. حجم نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران 204 نفر برآورد وبااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه مسئولیت پذیری هاریسگاف و پرسشنامه عوامل موثر بر ارتقاء مسئولیتپذیری کارکنان با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت.

نتایج حاصل نشان می دهد که میزان مسئولیت پذیری کارکنان در حد کاملاً مطلوب اتفاق نیفتاده و همچنین از بین 65 عامل 18 عامل به عنوان عوامل تاثیرگذار بر موضوع مورد مطالعه مشخص و در 5 گروه؛ سازمانی، فردی،مدیریتی، ارتباطی، ساختاری- مدیریتی دسته بندی گردید.

-1مقدمه

از زمانی که انسان پا بر عرصهی گیتی نهاد تاکنون گمانه زنیها و نظریات فراوانی درباره ماهیت انسان و رفتارهای آن شکل گرفته است. هر کدام از این نظریهها از منظری خاص در توصیف و تبیین رفتار انسان سعی کردهاند. بنابراین، در توصیف و تبیین رفتارها و صفات انسانی در میان دانشمندان اختلاف نظرهایی وجود دارد. بالتبع درباره مسئولیت پذیری نیز به عنوان یکی از ویژگیهای انسانی از زمانهای گذشته تاکنون اختلاف نظرهایی وجود داشته است؛ برای مثال از نظر فروید انسان مسئول اعمال و رفتار خود نیست، بلکه تمام رفتارها را نیروهایی تعیین میکنند، که در درون انسان قرار دارند. در حالی که بر مسئولیت فردی و اجتماعی تاکید دارد.

بنابراین، تعاریف مسئولیت پذیری نیز یکسان نیست،مثلاً از دیدگاه وجودگرایان، مسئولیت پذیری به معنای متعلق بودن انتخابها به خود ما و برخورد صادقانه با آزادی است و در نظریه گشتالت درمانی مسئولیت پذیری یعنی اتکاء بر توانایی خویشتن جهت انتخاب کردن است.

منابع انسانی مسئولیت پذیر نه تنها قضاوت مستمر بلکه پیشرفت مستمر را ترغیب می کنند. آنها بر این نکته اصرار میورزند که همه افراد حاضر در سازمان باید درگیر فرآیند تصمیم گیری شوند. مدیران مسئولیت پذیر به صورت مستمر در ارتباط با دیگران هستند و به آنان بازخورد میدهند.

-2ادبیات پژوهش

-1-2 یکی از مهمترین و محوری ترین مولفه های سیاست ورزی در جوامع دموکراتیک، مسئولیت پذیری کارگزاران حکومتی و مسئولین اجرایی است.مسئولیت پذیری به این معنا از شاکله های سیاست دموکراتیک است و گذشته از مبانی فلسفی و فکری آن، به واسطه اهمیت کاری که مسئولین اجرایی یک کشور بر عهده دارند و به نوعی مقدرات آن کشور در گرو تصمیمات، اعمال و گفتار آنهاست، بحث مسئولیت پذیری بحثی بسیار جدی و پایبندی به آن امری ضروری و غیر قابل اغماض است.بنابر تعریف زنگوئی، مسئولیت احساس تعهدی برای اجرایی دستورها، قوانین، مقررات دینی و رعایت معیارها و هنجارهای اجتماعی مطابق با مقررات دینی و عقل سلیم است. در حقیقت، مسئولیت، وظایف و کارهایی است که به افراد محول می شود و مسئولیت پذیری، انجام دادن کارها محوله به نحو احسن است.

مسئولیت پذیری، از ویژگیهای اصیل انسان است، که رشد و تکامل فرد و جامعه انسانی و همچنین حفاظت از طبیعت، در گرو آن است. بدین صورت، که از طریق مسئولیت پذیری، رابطه انسانی با خود، همنوعان و طبیعت، متعادل میگردد.

بروئر - 2001 - 1 احساس مسئولیت را بیانگر نوعی نگرش و مهارت می داند که مانند هر نوع نگرش و مهارت دیگر آموختنی و اکتسابی است.گلاسر - 1965 - 2 مسئولیت را با سلامت روانی ارتباط میدهد و میگوید افراد هر قدر مسئولیت بیشتری داشته باشند از لحاظ سلامت روانی سالمتر هستند و بالعکس.

گلن - 1988 - 3 مسئولیت اجتماعی را نوعی احساس عملی در به کارگیری تواناییها و کوشش کردن برای تطابق و سازگاری با مردم است که عدم آن قانون شکنی و نپذیرفتن مسئولیتهای اجتماعی است.

فورد - 1985 - 4 نیز مسئولیت اجتماعی را هماهنگی با قوانین اجتماعی و برآورده ساختن انتظاراتی میداند که جامعه از فرد دارد. پس نوعی احساس التزام به عمل در موقعتیهای گوناگون به دلیل نسبت به سایرین است.

عوامل بسیاری با ارتقاء مسئولیت پذیری مرتبط بوده و بر آن موثر میباشد. در تحقیق حاضر سعی گردیده عوامل موثر بر مسئولیت پذیری کارکنان شرکت گاز استان کردستان مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید