بخشی از مقاله

چکیده

ضرایب تراگسیل براي پلاسماهاي چگال تخت با نمایه هاي چگالی الکترونی و در نتیجه گسیلمندي و جذب به طور نمایی و سهمی کاهش یابنده با هندسه تخت و اینکه خطوط نشري با فرآیند تعریض برخوردي داراي نمایه لورنتزي هستند محاسبه شده است. اثر گرادیان سرعت تودة پلاسما در شیفت دادن نمایه هاي خطوط نشري و جذبی نسبت به یکدیگر با فرض نمایه خطی سرعت نسبت به فاصله در نظر گرفته شده است. روابط مربوط به صورتهاي مختلف ضرایب تراگسیل بدست آورده شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.

مقدمه

مطالعات مربوط به اثر کدري روي شدت خطوط نشري پلاسما از اهمیت بسزایی برخوردار است. برآورد این اثرات براي بیشتر مطالعات کمی بیناب نمایی لازم است. براي مثال شدت نسبی خطوط نشري، شدت مطلق خطوط و تابع شکل خطوط طیفی توسط کدري مورد تعدیل قرار می گیرند. عموما دو روش کلی براي بررسی کدري پیش گرفته می شود. الف - روش حل تفصیلی معادلات انتقال تابش.[1] ب - مدلسازي براي مسأله انتقال تابش بر حسب ضرایب فرار2]و.[3 روش اول از نظر کامپیوتري وقت گیر و پرهزینه می باشد.

روش دوم از لحاظ کامپیوتري خیلی سریع بوده ولی اگر شرایط پلاسماي مدل که در محاسبات ضرایب فرار بکار گرفته می شود از شرایط پلاسماي واقعی مورد مطالعه متفاوت باشد، می تواند منجر به نتایج غیر واقعی گردد 4]و.[5 بطور کلی ضریب فرار در مدل سازي انتقال تابش خطوط طیفی با دو دیدگاه مشابه ولی نه یکسان مورد استفاده قرار می گیرد.[6] در یک دیدگاه، آن ضریبی است که به تابش مورد انتظار از یک پلاسماي بطور اپتیکی نازك ضرب می شود تا اثر کدري روي خطوط نشري را به حساب آورد.

در دیدگاه دیگر، ضریب فرار پارامتري است که به احتمال گذار تابشی ضرب می شود تا اثر تله اندازي تابشی را روي چگالی انبوهی ترازها در نظر گیرد. در نوشته هاي مختلف نامهاي متفاوتی به ضرایب فرار داده شده است. ضرایب فرار دیدگاه اول عموما بسته به اینکه روي زاویه میانگین گیري شده باشند یا نه، بترتیب به نام ضرایب تراگسیل و احتمالات فرار شناخته می شوند و ضرایب فرار دیدگاه دوم براکت تابشی خالص نامیده می شوند.[7]

فرمولهاي مختلفی براي ضرایب فرار بدست آورده شده اند که هر کدام در شرایط خاصی دقیق هستند. هولستاین[7] و رابی کی[8] براي پلاسماي ساکن با عمق اپتیکی بزرگ و سوبولف[9] براي پلاسماهایی با گرادیانهاي بالاي سرعت فرمولهایی را ارائه داده اند. خیلی از مطالعات اولیه کدري جهت مطالعه، فهم و مدلسازي پلاسماي نجومی انجام گرفته و روشهاي مشابهی در حال حاضر در اکثر مشابه سازیهاي پلاسماي آزمایشگاهی اخیرا پسته اي و تالنتس مدلی را جهت بررسی کدري پلاسماهاي تولید شده با لیزر ارائه داده اند که قابل کاربرد براي کلیه گرادیانهاي سرعت و عمق اپتیکی می باشد.[10]

کار علیخانی[11] روي تولید چاه چگالی پلاسمایی جهت موجبري و تقویت لیزرهاي اشعه ایکس نشان می دهد که نمایه چگالی الکترونی در چاه چگالی می تواند بسته به شرایط تولید پلاسما داراي توابع شکل سهمی یا نمایی باشد. لذا محاسبات جدیدي را جهت در نظر گرفتن اثرات کدري می طلبد. در این مقاله با در نظر گرفتن نمایه چگالی نمایی و سهمی شکل، روابط جدیدي را براي ضرایب فرار براي پلاسماهاي چگال ارایه می کنیم. براي محاسبه ضرایب فرار فرضهاي هندسه یک بعدي، نمایه خطی به طور برخوردي تعریض شده و نمایه چگالی الکترونی به طور نمایی و سهمی کاهش یابنده مورد استفاده قرار گرفته اند. اثر گرادیان سرعت در جابجایی نمایه هاي جذبی و نشري یونها نسبت به یکدیگر با در نظر گرفتن نمایه سرعت، خطی در نظر گرفته شده اند.

ضریب تراگسیل میانگین

ضریب تراگسیل میانگین احتمال میانگینی - میانگین گیري فضایی است - را نشان می دهد که یک فوتون نشر شده در هر نقطه از پلاسما بدون اینکه جذب شود به طور مستقیم در امتداد خط دید حرکت کرده و به سطح پلاسما برسد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید