بخشی از مقاله

چکیده

نرخ بالای رشد جمعیت در دهه اول انقلاب و فقدان برنامه های مناسب برای تامین مسکن دهک های کم درآمد جامعه منجر به عدم توان پاسخ گویی به تقاضاهای مورد نیاز گردیده است. از این رو مهمترین مساله ای که بایستی در خصوص رفع مشکل مسکن به آن پرداخت مسئله تغیر نگاه نسبت به موضوع و حل آن از منظری دیگر است.

در صورت حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان نه تنها توانایی پاسخگویی به تقاضای فعلی جامعه وجود خواهد داشت، بلکه در سرعت ساخت، کیفیت و قیمت تمام شده ساختمان نیز تاثیرات مثبت جدی خواهد گذاشت.صنعتی سازی ساختمان از جمله عوامل مهم در افزایش تولید و برقرارکننده تعادل میان عرضه و تقاضا دربازار می باشد.هدف از این پروژه بیان لزوم استفاده از فناوری های برای افزایش تولید و برقرارکننده تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن میباشد.

-1 مقدمه

کمبود خانه مناسب در یک منطقه، مشکلات عدیده ای را در حوزه های اجتماعی، سلامتی، زیست محیطی، اقتصادی و... آن منطقه ایجاد می کندپیشنهادهای. ناکافی خانه سازی آنهم با قیمت مناسب و درحد توان مردم می تواند مهمترین علت اِشغال بی قاعده زمینها و همچنین جابجایی بسیار زیاد و خارج از کنترل به سمت مناطق پر ریسک یا مناطق حفاظت شده زیست محیطی، از نتایج پرداخت هزینه بالا برای شهرنشینی و امکانات مورد نیاز این خدمت اولیه و غالباً باعث تخریب اکولوژیکی برگشت ناپذیر می گردد.

تهیه خانه احتیاجی است؛که برای ساکنانش ارزش مهمی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی دارد؛ و سپس از آن بعنوان وسیله ای برای برطرف کردن نیاز اولیه شناخته می شود. یکی از بخشهای مهم که مستقیماً نقش اساسی در زندگی مردم دارد؛ مسئله مسکن و کمبود آن در مقایسه با انتظارات و نیازهای مردم است .نقصان وکمبود خانه سازی در مناطق شهری و روستایی و هزینه های بالا، برخوردها و تضادهای اجتماعی، به وجود آمدن مشکلاتی در خصوص سلامتی مردم و    جلوگیری از یکپارچگی و انسجام مناسب یک خانواده را در پی خواهد داشت؛ نکته ای که تمام مسئولان و مردم بر آن وقوف کامل داشته و از آن آگاه هستند.

در ساخت مسکن صنعتی به دلیل بهره وری بالای عوامل تولید و تکرار فرآیند تولید، ساخت ارزان و اقتصادی مسکن امکانپذیر است. ساخت و تولید انبوه صنعتی مسکن اما نیازمند مدیریتی کارآمد است تا از یک طرف از فناوریهای به روز دنیا و از طرفی دیگر از توانمندیهای داخلی استفاده بهینه شده و خانههایی ارزان با استانداردهای زیستی و    کیفی مطلوب تولید شود.

اساسا بالا بودن قیمت نهایی مسکن مورد نیاز متقاضیان، مانع اصلی انبوه سازان است.صنعتیسازی کیفیت، دوام، ایمنی و صرفهجویی در هزینهها را به همراه دارد، در این راستا کار فرهنگسازی نیز می بایستی انجام شود. با توجه به زمانبر بودن فرهنگسازی در زمینه صنعتیسازی، به طور طبیعی طول میکشد تا جامعه کاملاً با صنعتیسازی آشنا و این فرهنگ نهادینه شود. بیش از 30 سال است که در کشور ایران برنامه هایی برای صنعتی شدن ساختمان سازی تعریف شده،اما موفقیت چندانی حاصل نشده است که دلایل آنرا می توان مورد بررسی قرارداد.

با افزایش مقیاس نیاز و میزان تقاضای مسکن در بازار، دیگر روش ها و شیوه های دستی و سنتی پاسخگوی تامین نیاز نخواهد بود و ضرورت ایجاب می کند که ساز و کارهای موجود، متناسب با تقاضا تغییر نماید. در کنار افزایش تقاضا، نیاز به ارتقای کیفیت در مصالح و روش های ساخت و ساز، رفع بی نظمی و عدم توان تولید محصولات مدولار و استاندارد در روش های سنتی، و در نهایت نیاز به کاهش قیمت تمام شده با تغییر در تیراژ تولید، از جمله مواردی هستند که ضرورت صنعتی سازی ساختمان را پررنگ تر می نمایند.

-2ضرورت تامین مسکن اقشار محروم

تهیه ارزان ترین خانه با ساده ترین طرح از توان مالی 1/3 خانوارهای شهری خارج است. اگر این واقعیت را در نظر بگیریم که امکانات محدود دولت در مقطع کنونی و افزایش سریع تقاضای مسکن اجازه تامین مسکن را برای تمام متقاضیان نمی دهد به این نتیجه می رسیم که تامین مسکن متناسب با نیازهای چونی و چندی انسانی و فرهنگی برای اقشار محروم و کم درآمد در اولویت هر نوع تفکر برنامه ریزی در این امر قرار میگیرد. در راستای حل این معضل می بایست فرایندی را طراحی کرد که از طریق آن حتی کم درآمدترین خانوارها قادر باشند که به سکونتگاه خود در حد امکان دسترسی پیدا کنند. - حسینی و اخوان تپه سری - 1381

-3صنعتی سازی راهکاری جهت رفع مشکل مسکن

از سال1330تاکنون درجهت تولید ساختمان به روش های صنعتی بار ها اقداماتی به عمل آمده است. این کوشش ها که عمدتادرجهت انتقال تکنولوژی پیشرفته غرب به عمل آمده وبدون توجه به شرایط داخلی، به خصوص ساختار و سازمان صنعت ساختمان محلی و بی توجه به شایستگی ها و امکانات آن، انجام گرفته موفقیت چندانی نداشته است.مطالعات نشان می دهد که صنعتی نمودن را تنها به عنوان یکی از روش های افزایش بهره وری صنعت ساختمان بایستی در نظر گرفت و می توان با روش های گوناگون دیگری، حتی صرفه نظر از تغییرات عمده در فن آوری، بهره وری صنعت ساختمان محلی را بهبود بخشید.

یکی از بخش های مهم که مستقیما نقش اساسی در زندگی مردم دارد مسئله مسکن و کمبود آن در مقایسه با انتظارات و نیازهای مردم است. این نکته ای است که تمام مسئوالن و مردم بر آن وقوف کامل داشته و از آن آگاه هستند. از طرفی نرخ بالای رشد جمعیت در دهه اول انقالب و فقدان برنامه های مناسب برای تامین مسکن دهک های کم درآمد جامعه منجربه عدم توان پاسخگویی به تقاضای مورد نیاز گردیده است.

برای حل این مشکل راه حل های مختلفی پیشنهاد می گردد لیکن ازآنجایی که این راه حل ها مبتنی بر نگاه سنتی به مقوله مسکن است و هیچ تجدیدنظر جدی در نوع نگاه حاصل نشده، بالتبع جوابگوی حل مشکالت این عرصه نیز نبوده است. از این رو مهمترین مسأله ای که بایستی درخصوص رفع مشکل مسکن به آن پرداخت، مسئله تغییر نگاه نسبت به موضوع و حل آن ازمنظری دیگر است.

نگاه به صنعتی سازی ساختمان و مسکن به عنوان یک ضرورت ملی همان تغییری است که باید ابتدا درتفکرات برنامه ریزی به وجود بیاوریم تا با اتکای به آن به در صورت حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان نه .شیوه های جدید که مبتنی بر فن آوری های نوین است روی آوریم تنها توانایی پاسخگویی به تقاضای فعلی جامعه وجود خواهد داشت، بلکه در سرعت ساخت، کیفیت و قیمت تمام شده ×ساختمان نیز تاثیرات مثبت جدی خواهد گذاشت. - مهدوی نژاد و همکاران - 1389˛

-4× ضرورت صنعتی سازی ساختمان

یکی از بخش های مهم که مستقیماً نقش اساسی در زندگی مردم دارند مسئله مسکن و کمبود آن در مقای سه با انتظارات و نیازهای مردم ا ست.این نکته ای ا ست که تمام مسئولان و مردم بر آن وقوف کامل داشته و از آن آگاه هستند.از طرفی نرخ رشد بالای جمعیت در دهه اول انقلاب و فقدان برنامه های منا سب برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد جامعه منجر به عدم توان پا سخگویی به تقا ضای مورد نیاز گردیده است.

برای حل این مشکل راه حل های مختلفی پیشنهاد می گردد، لیکن از آنجایی که این راه حل ها مبتنی بر نگاه سنتی به مقوله مسکن است و هیچ تجدید نظر جدی در نوع نگاه حاصل نشده ،بالطبع جوابگوی حل مشکلات این عرصه نیز نبوده است.از این رو مهمترین مسأله ای که بایستی در خصوص رفع مشکل مسکن به آن پرداخت ،مسئله تغییر نگاه نسبت به موضوع و حل آن از منظری دیگر است.

نگاه به صنعتی سازی ساختمان و مسکن به عنوان یک ضرورت ملی همان تغییری ست که باید ابتدا در تفکرات برنامه ریزی به وجود بیاوریم تا با اتکای به آن به شیوه های جدید که مبتنی بر فن آوری های نوین است روی آوریم .در صورت حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان نه تنها توانایی پا سخگویی به تقا ضای فعلی جامعه وج ود خواهد دا شت،بلکه در سرعت ساخت ، کیفیت و قیمت تمام شده ساختمان نیز تأثیرات مثبت جدی خواهد گذاشت.صنعتی سازی ساختمان از جمله عوامل مهم در افزایش تولید و برقرار کننده تعادل ×میان عرضه و تقاضا در بازار می باشد. موارد ذیل را می توان از دلایل ضرورت صنعتی سازی ساختمان دانست.

_افزایش جمعیت و تقاضای روز افزون مسکن در کشور بویژه در نسل جوان .

_ لزوم برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن در کشور .

_کیفیت پائین شیوه های سنتی سازی ساختمان .

_کاهش منابع انرژی و نیاز به صرفه جوئی مصرف و اتلاف انرژی در ساختمان در را ستای کاهش الگوی مصرف در کشور.

_ بالا بودن قیمت تمام شده مسکن و عدم امکان خرید توسط اقشار ضعیف و متوسط.

_افزایش بهره وری و جایگزین کردن نیروی کار تحصیل کرده .

_استفاده بهینه از منابع و مصالح کشور .

_ زلزله خیزی کشور و استحکام خانه های صنعتی .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید