بخشی از مقاله

چکیده

کنترل یا از بین بردن علل تغییري که از عوامل اغتشاش به وجود می آیند، بسیار سخت و گران بها می باشد. بنابراین اگر تغییر کیفت تولید رو به کاهش باشد، یک رویکرد متفاوتی مورد نیاز است. تاگوچی نام این رویکرد را طراحی پارامتر گذاشت و براي بهبود بخشیدن به کیفیت ،بدون کنترل و یا از بین بردن علل تغییر و اینکه محصول نیرومند در مقابل عوامل اغتشاش قرار گیرد ، این طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدمه

طراحی پارامتر ماهیتش ازطرح نیرومند1 می باشدبنابراین. احتمالا ً بیشترین سهم را در مهندسی کیفیت دارا می باشد.رویکردهاي پژوهشی قبل ،از ابداع طرح پژوهشی در دهه 1930 ، عوامل اغتشاش را به عنوان دلایل تغییر کیفیت ملاحظه نمی کردند. اما اگر ، به عنوان مثال ،یک محصول به تغییرات دماي محیط حساس باشد ، چگونه کسی می تواند دماي محیط را درمحیط خریدار کنترل کند؟ توجه داشته باشید که دماي محیط یک اغتشاش2 خارجی است و اغتشاش هاي دیگري مانند اغتشاش داخلی وجود دارد.

ساختار طراحی پارامتر

کلاً ، طراحی پارامتر داراي ویژگی هاي زیر می باشد:

اول اینکه ، طراحی پارامتر عواملی را که بر ویژگی هاي کیفیتی اثر می گذارد ، به دو گروه دسته بندي می کند. عوامل کنترل و عوامل اغتشاش - عوامل غیرقابل کنترل - . در اینجا سیستم به معنی ، رویه ، خط تولید ، محیط R&D یا یک موقعیت پژوهشی معلوم ، می باشد.

دوم اینکه ، طراحی پارامتري عموماً از دو OA استفاده می کند : براي عوامل کنترل ، یک OA که آرایش درونی یا ماتریس طرح متغیر می باشد و براي عوامل اغتشاش ، OA دیگري که به آن آرایش درونی یا ماتریس عوامل غیرقابل کنترل می گویند. طرح چنین ساختاري اغلب طرح محصول مستقیم نامیده می شود، و این به خاطر آن است که درآن از دو OAمجزا استفاده شده و مشاهدات براي همه ترکیبات دو آرایش ، ثبت شده اند.

این استراتژي طرح پارامتر به ترتیب عوامل کنترل - A,B,C,D,F - را از عوامل اغتشاش - u,v,w - از طریق استفاده از آرایش هاي درونی و برونی ، جدا می کند. عوامل اغتشاش مانند دماي محیط ،مجري محیط ، شرایط محیط کاربرد ، براي آرایش برونی به منظور یافتن سطحهاي عوامل کنترلی که تغییرات زیادي در نتایج ، علیرغم عوامل اغتشاش حاضر ، ندارند ، اختصاص یافته است.

به عنوان مثال A0B0C1D1F1: و u0v1w1 مشاهده می شود. اگر اجرا این امتحانات بسیار گران باشد ، یک آرایش کلی تر ممکن است مانع شود و تنها از یک عامل اغتشاش که گمان می شود قوي ترین است، استفاده می شود.

گاهی اوقات تشکیل شرایط پژوهشی براي عوامل اغتشاش کارآسانی نیست. دراین مورد مشاهدات مکرري را مدنظر می گیریم ،البته از طریق اینکه بگذاریم شرایط عوامل اغتشاش هنگام تغییر طبیعی در شرایط عملی تغییر کنند.

سوم اینکه : براي مشاهدات مکرر yi1,yi2,yi3,…,yin در هر ردیف i - اُمینi شرایط پژوهشی عوامل کنترل - نسبت سیگنال به نویز - SN - محاسبه شود. نسبت - SN - مقیاسی ست که چندین تکرار را دریک مقدار یکی می کند ، و واکنش میانگین و مقدار تغییر حاضر در آن واحد را بازتاب می دهد . طریقه محاسبه نسبت هاي SN ازطریق زیر می باشد: - دراینجا n ، تعداد مشاهدات درهر ردیف می باشد - .

مراحل طراحی پارامتر

چندین گام براي طرح پارامتر و تحلیل داده ها نیازاست ، با اندکی تفاوت براساس نوع ویژگی کیفیتی به شر ح زیر : -1 ویژگی هاي کوچکتر –بهتر و بزرگ تر –بهتر -2 ویژگی هاي اسمی بهترین است .

عوامل کنترل را بر سه گروه زیر دسته بندي میشوند.

- 1 عامل کنترل پراکندگی : عوامل مهم براي نسبت هاي

SN - 2 عامل تطبیق میانگین : عوامل مهم براي حساسیت.

- 3 عامل ناچیز : عوامل دیگر کنترل اگر یک عاملی هم عامل کنترل پراکندگی باشد و هم عامل تطبیق میانگین ، آن گاه در دسته عامل کنترل پراکندگی قرار می گیرد.

عامل کنترل پراکندگی : سطحی که نسبت SN را به پیشینه خود می رساند.

عامل تطبیق میانگین : سطحی که نزدیک ترین واکنش برآورد شده را به ارزش واکنش هدف مشخص می رساند.

عامل ناچیز: سطحی که براساس موارد دیگر نظیر اقتصاد ، عملی شدن و سادگی انتخاب شده است.

کمترین تغییر ، اولین اولویت در یافتن شرط مطلوب است. دومین اولویت ،واکنش میانگین است . همان طور که قبلا اشاره شد ، شرطی که تغییر کمتري به عوامل اغتشاش بدهد ، شرط نیرومند می باشد. به همین دلیل است که طرح پارامتر را طرح نیرومند می نامند.

در طرح پارامتر هیچ ضابطه مشخصی براي تعداد مشاهدات انجام گرفته درهر شرط پژوهشی وجود ندارد. براي تحلیل آماري همیشه بیشترین تعدادمشاهدات ، بهترین است . هرچند که محدودیت اقتصادي و زمانی در پژوهش وارد شده باشد. براي تعدادي ازمشاهدات ضوابط زیر پیشنهاد شده است: براي داده هاي پیوسته 2-10 ، براي داده هاي ساده یا داده هاي گسسته متعدد، 5-25 و داده هاي نهایی گسسته ثابت .

فرایند هاي شامل مشخصه بزرگتر –بهتر

دراین بخش فرایندي مرتبط با مشخصه بزرگتر –بهتر عرضه می شود. این پژوهشی است که دریک شرکت شیمیایی انجام گرفته است. فرض کنید که نیروي چسبندگی پلاستیک داراي مشخصه بزرگتر – بهتر باشد، و اگر نیروي چسبندگی آن کمتر از 10kgcm-2باشد ، آنگاه آن جنس معیوب محسوب می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید