بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مقاله شناسایی واندازهگیری میزان اهمیت عوامل تاثیرگذار بر موفقیت کسبوکارهای الکترونیک دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران است که پس از مطالعه دقیق این عوامل توسط صاحبنظران گوناگون به صورت نظری و عملی صورت گرفته است و این عوامل شناساییشدهاند. در ادامه بر پایه این عوامل موفقیت یک ابزار در قالب پرسشنامه برای تعیین اهمیت و اولویت آنها در اختیار خبرگان حوزه کارآفرینی و کسب وکار الکترونیک توسعه داده شد.

دادهها به منظور اولویتبندی عوامل به وسیله شاخصها و آمار پارامتریک با استفاده از تحلیل عاملی عوامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که بر اساس این تجزیه و تحلیل عوامل در شش گروه: زیر ساخت های فنی وب سایت، تیم مدیریت و نیروی انسانی، فرایند های سازمانی، محتوا و خدمات ارائه شده، عوامل محیطی تاثیر گذار بر کسب و کار عوامل بازاریابی دسته بندی شدند .

عوامل بازاریابی به عنوان اثرگذارترین عوامل اصلی موفقیت و بالاترین رتبه برخوردار شدند. اهمیت و اولویتبندی عوامل موفقیت در پیادهسازی کسبوکارهای الکترونیک میتواند به عنوان یک راهنما برای کار آفرینان این حوزه در جهت اولویتبندی و منظم ساختن فعالیتهای مربوط به پیادهسازی موفق کسب و کارهای الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد. همچنین سایر پژوهشگران میتوانند از این ابزار برای درک بهتر فعالیتها و فرایندهای مرتبط با پیادهسازی موفق کسب و کارهای الکترونیک و ایجاد الگوهایی برای گسترش حوزه خرید و فروش و حراج کالاهای مختلف استفاده کنند

مقدمه

تغییرات و تحولات شگرف و بنیادین و مستمر فناوری های جدید طی سالهای اخیر بهویژه در حوزه کسبوکار، منجر به الگو های جدیدی از کسب و کار بنام کسب و کار های الکترونیکی شده است،. ایجاد فعالیت کسبوکار شخصی در اینترنت، فروش در بعضی مناطق خاص و خدمترسانی آنلاین [1] ماهیت بالقوه ی این نوع کسب و کار است است.

علاوه بر آن، مواردی همچون کاهش هزینههای تراکنش، افزایش چابکی، رقابت در سطح بینالملل و وفاداری مشتریان، کارایی و پویایی آن [2] با فراهم کردن بستری مناسب برای اشتغال زنان سرپرست خانوار، افراد مستعد ولی بی سرمایه، افراد دارای معلولیت حرکتی، توسعه مشاغل خانگی، رونق کسبوکارهای کوچک و متوسط، کاهش ترافیک و آلودگی در شهرهای بزرگ و صرفه جویی مصرف سوخت و مهمتر از موارد بیانشده، در بلندمدت افزایش صادرات غیرنفتی [3]، به کسبوکارهای کوچک و کارآفرینان امکان دسترسی به بازارهای بکر را می دهد. در این میان، کسب و کار الکترونیکی جایگزین روش سنتی شده[4] و بهمنزله نیروی انقلابی در کسبوکار، قادر به بهبود و ارتقای آن شده است.

استقلال از عوامل فیزیکی، روش های جدید برای برقراری ارتباط انسانی، دسترسی بینظیر به اطلاعات و کاهش موانع ورود سبب ایجاد مزیتهای رقابتی میگردد که دستاورد ماهیت کارآفرینی سایبری است.[6] هرچند مزایای قابلتوجه و چشمگیر کسب و کار الکترونیکی منجر به گسترش این نوع کسبوکارها در کشورهای پیشرفته از دهه های قبل شده است؛ اما، عدم وجود زیرساختهای مناسب مانند تجهیزات ارتباطی، کمبود نیروی انسانی ماهر و فقدان محیط حمایتی و دیگر موانع سرعت بهکارگیری کسبوکار الکترونیکی را در کشورهای درحالتوسعه مانند ایران کندتر کرده است 

هرروز افرادی با انگیزهی بالا وبسایتی را راهاندازی میکنند و امیدوارند که بهزودی بتوانند درآمد قابلتوجهی از آن کسب کنند. ولی بسیاری از وبسایتها پس از گذشت ماهها هیچ درآمدی ندارند. صاحبان وبسایت پس از مدتی انگیزهی اولیه خود را از دست میدهند و وبسایت کمکم به فراموشی سپرده میشود. به باور فعالان بازار، کارآفرینی الکترونیکی در ایران هنوز در ابتدای راه است. از سوی دیگر ماهیت کسبوکارهای اینترنتی نیاز به شرایط ویژه ای دارد که کمتر در مورد آن پژوهش شده است. بنابراین این تحقیق درصدد است با شناسایی عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی در ایران، علاوه بر شناخت بیشتر این نوع از کسب و کار، برنامهریزی مؤثر و تصمیمگیری نتیجهبخش را امکانپذیر کند.

بیان مسأله

تجارت و روشهای کسب وکار، یکی از مهمترین حوزه هایی است که با به کارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی واینترنت به سرعت و به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از مدل های سنتی کسب و کار دچار تحول شده و مدل ها و ارزشهای جدید فراوانی نیز بوجود آمده اند.

میزان نفوذ اینترنتبه حدّی است که نمی توان زندگیامروز را بدون آن تصّور نمود. تفریح، ارتباط، آموزش، تجارت، حقوق ،مشاوره و حتی روابط شخصی، از این فناوری متأثر شده و عرصه جدیدی در پیش روی کارآفرینان و شرکتها قرار گرفته. فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در حوزه تجارت، نه تنها امکانات و تسهیلات متعددی برای شرکتهای و کارآفرینان ارائه کننده محصولات و خدمات به شیوهسنتّی مهیا نموده و باعث پیشرفت چشمگیر آنان شد، بلکه موجب تغییر مدل های کسب و کار آنها و ایجاد بنگاههای جدیدی شده مانند پرتال ها الکترونیکی ارائه دهنده خدمات تخصصی و مشاوره ای که تنها به ارائه خدمات و سرویسها روی شبکه اینترنت -پرداخته و یا کسب وکارهایی که به طور موازی در هر دو حوزه سنتی و نوین مشغول به فعالیت گردیدند.

با گسترش اینترنت، نیازهای جدید، منابع جدید، محصولات جدید، نگرشها و مدل های جدید برای کسب و کار و ارزشهای جدید برای بنگاه و مشتری به وجود آمدند و مباحثی نظیر اقتصاد دیجیتالی مطرح گردید که با نگرش کاهش قیمت محصول/سرویس برای مصرف کننده تا نزدیک صفر و کسب درآمد از راههای دیگر وارد عرصه شدند. نکته مهمی که در اینجا مطرح می شود تواناییهای منحصر به فرد فضای وب است که امکان ایجاد مدل های جدید کسب و کار، ارزشهای جدید برای مشتری و منابع و منافع متعدد برای کارآفرینان و تمایز با کسب و کار سنتی و فیزیکی را مهیا می کند.

با توجه به اهمیت موضوع کسب و کار های الکترونیک در این نوشتار تلاش شده است بررسی عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارنده نماد اعتماد الکترونیک در ایران مورد بررسی قرار گیرد.

اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن :

ظهور فناوریهای اطلاعات و ارتباطات جدید از قبیل فناوریهای ارتباطات از راه دور، شرکتها، افراد و سازمانها را قادر می سازد تا به انجام الکترونیکی کسب و کار و تجارت مبادرت ورزند. این سازمانها، فرصتهایی را فراهم می کنند تا منابع و مهارتهایی را که به تنهایی توسط افراد آن سازمان، قابل دستیابی نیستند از طریق منابع بیرون سازمان در دسترس قرار گیرند و طبق تعریف، انجام الکترونیکی کسب و کار است که فرصتها و مزیتهای فراوانی رادر اختیار شرکتها، دولتها، و هم مصرف کنندگان می گذارد

باید خاطر نشان کرد که مدیران اجرایی و مدیرانی که هنوز کسب و کار الکترونیکی را به عنوان موجی گذرا و یا فقط دورنمایی از آینده می دانند مرتکب ریسک بزرگی می شوند چون کسب و کار الکترونیکی، اکنون در جهان امروز وجود دارد و باقی خواهد ماند اما برای رسیدن به این نقطه، و با توجه به گستردگی کاربری ایران از فناوری اطلاعات، برای استفاده از تمام پتانسیل تجارت الکترونیکی باید عوامل موثر بر موفقیت آنها را شناسایی کنیم و آنها را تقویت و موانع مربوط به آنها را رفع کنیم.

همچنین باید خاطر نشان ساخت که تحقیقات مختلفی در مورد عوامل موثر بر موفقیت تجارت الکترونیکی انجام شده است.. زاویه دید این تحقیق و دغدغه اصلی آن بررسی کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران می باشد.

هدفهای تحقیق : اهداف اصلی تحقیق:

.شناسایی عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران اهداف فرعی تحقیق:

.بررسی تاثیر زیر ساخت فنی بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران

.بررسی تاثیر تیم مدیریت و نیروی انسانی بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران

.بررسی تاثیر فرایندهای سازمانی بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران

.بررسی تاثیر بازاریابی بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران

.بررسی تاثیر محتوا وخدمات بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران

.بررسی تاثیر عوامل محیطی بر کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران

سوالات تحقیق:

سوالات اصلی این تحقیق عبارت اند از:

.عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران چیست؟

.دسته بندی مناسب عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران چیست؟

سوالات فرعی این تحقیق عبارت اند از:

.تاثیر زیر ساخت فنی بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران چیست ؟

.تاثیر تیم مدیریت و نیروی انسانی بر موفقیت کسب وکار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران چیست ؟

.تاثیر فرایندهای سازمانی بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران چیست ؟

.تاثیر محتوا وخدمات بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران چیست ؟

.تاثیر عوامل محیطی بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران چیست ؟

.تاثیر عوامل بازاریابی بر موفقیت کسب و کار های الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیک در ایران چیست ؟    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید