بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

مطالعات عارضه سنجی ترافیک (Impact Study)
چکیده:
این مقفه بر روی لزوم انجام مطالعات عارضه سنجی ترافیکی در ساختمانهای در دست احداث و یا با کاربری های متعدد متمرکز گردیده است، همچنین این مقاله بر روی منافع حاصل از این مطالعات و ارتباط آن با حمل و نقل و مشکلات گرافیکی بهت می نماید و ساختاری برای انجام این مطالعات ارائه می دهد که امید است با توجه به منالع الجام این مطالعات و تاثیرات آن بر روی بهبود وضعیت عملکردی معابر در کشورهایی چون ایران مفید واقع گردند
کلید واژه: عارفه سنجی، الرسنجی، شاخص عملکردی
1- مقدمه
هر گونه تغییر در کاربری زمین ، معمولا تاثیراتی را بر الگوهای ترافیکی محدوده اطراف خود خواهد داشت که ناشی از تولید و جذب سفر روزانه کاربری مورد نظر است.
در برخی از مواقع ، این تاثیرات به گونه ای است که نیاز به ایجاد تغییرات در شبکه ارتباطی موجود ، پیاده روها ، تسهیلات حمل ونقل عمومی و خدمات رسانی را ضروری می سازد.
لذا قبل از احداث کاربریهای عمده و یا کاربریهایی که در طرح تفصیلی شهر تهران پیش بینی نشده اند ، می بایست مطالعاتی تحت عنوان عارضه سنجی ترافیک (Impact Study) صورت گرفته تا ضمن بررسی وضع موجود ، میزان ترافیک تولید و جذب شده را در ساعات اوج برآورد نموده سپس با تخصیص آن در شبکه معابر اطراف ، اثرات این ساخت و سازها را بر وضعیت ترافیکی معابر اطراف مورد تجزیه و تحلیل قراردهد. بدیهی است چنانچه در اثر ساخت کاربریهای مورد نظر ، وضعیت ترافیکی شبکه معابر اطراف دچار مشکل گردد. این مطالعات می بایست راهکارهای مناسب را در جهت تثبیت و یا بهبود
سطح سرویس معابر ارائه داده و با زیر بنای مجاز را برای کاربری مورد نظر تعیین نماید.
2- تعریف مساله و اهداف تحقیق
امروزه در نظر گرفتن مطالعات عارضه سنجی برای احداث کاربریها بیش از هر کشور دیگری در ایران مورد نیاز است. هدف ارائه این مقاله بررسی اثرات ترافیکی احداث کاربریهایی می پردازد که پس از ساخت و بهره برداری از آنها تغییراتی در وضعیت شاخصهای عملکردی معبر از جمله زمان سفر، زمان تاخیر، تعداد توقف، سطح سرویس و ... رخ می دهد.
3- مراحل انجام یک مطالعه عارضه سنجی
نحوه کار به این صورت است در گام اول شناخت وضع موجود مورد بررسی قرار گرفته و در گام دوم آمار و اطلاعات حاصل از گام اول ارزیابی، بررسی و تجزیه و تحلیل می گردد. پس از تعیین میزان تقاضای سفر بر حسب سفر وسیله بعد از احداث کاربری موردنظر ، تخصیص آن به شبکه معابر محدوده مورد مطالعه با استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز نظير GETRAM انجام می گیرد و در نهایت چنانچه درصد تغییرات شبکه ناچیز باشد راهکارهای مدیریتی برای بهبود وضعیت ارائه می گردد.

1 - 3 شناخت وضع موجود
در بخش شناخت وضع موجود اطلاعاتی شامل موقعیت و مشخصات کاربریهای پروژه، تعیین محدوده مورد مطالعه، شناسایی جهت حرکات ترافیکی و تقاطع های محدوده مورد مطالعه از نظر نحوه و نوع کنترل های ترافیکی، شناسایی مشخصات هندسی معابر اطراف، شناسایی وضعیت پارکینگ های حاشیه ای و پارکینگ های عمومی و سیستم های حمل ونقل عمومی در محدوده مورد مطالعه، بررسی طرح های تفصیلی ، اجرایی و فرادست در محدوده مورد مطالعه و برداشت آمار حجم ترافیک در معابر محدوده مورد مطالعه جمع آوری می گردد.
2 - 3 تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات
در بخش تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات میزان تولید و جذب سفرهای ناشی از احداث مجتمع برآورد می گردد. بدین ترتیب که با توجه به نوع کاربری و با استفاده از روابط استاندارد ITE تولید و جذب سفرهای انفرادی هر کاربری محاسبه می گردد بطور مثال تولید و جذب سفرهای انفرادی روزانه کاربریهای تجاری از رابطه (1) قابل محاسبه می باشد.

در این رابطه X مجموعه زیر بنای کاربریهای تجاری برحسب هزار فوت مربع ( ksf ) می باشد. لازم بذکر است در این خصوص نرم افزار TGEN که بر حسب روابط ITE تهیه و تنظیم شده، موجود می باشد که میزان سفرهای انفرادی هر کاربری را در ساعات مختلف روز ارائه می نماید. نمایی از این نرم افزار در شکل 1 نشان داده شده است.

در مرحله بعدی میزان حجم ترافیک تولید و جذب شده هر کاربری بر حسب وسیله نقلیه و با استفاده از جداول شرکت جامع مطالعات از رابطه (2) تعیین می گردد.

V= حجم ترافیک تولید و جذب شده هر کاربری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید