بخشی از مقاله

مقایسه روشهاي گوناگون استخراج روغن کنجد


چکیده

دانه کنجد داراي بیشترین مواد روغنی (%50) است، اما به علت دشواري استخراج، تمامی روغنهاي آن استخراج نمیگردد. هدف از مقاله مروري حاصل مقایسه انواع روشهاي مختلف در استخراج روغن کنجد است. استخراج روغن در مورد روغن کنجد به دو گروه تقسیم میشود استخراج روغن به روش آزمایشگاهی و استخراج به روش صنعتی. استخراج روغن به روش صنعتی شامل: شناور سازي آب داغ1،پرسر م2، فرآیند غانی (سودان) 3، استفاده از ماشین پرس، استفاده از روش سیال فوق بحرانی، استخراج با سوکسله، استخراج جزء به جزء، و استخراج آنزیمی است. مقدار روغن بهدست آمده در فرآیند استخراج و هم چنین زمان استخراج در سایر روشها متفاوت است در روش شناور سازي آب داغ بازده(.(%41 پرسپلی((%70 پرس ر م((%57.5 فرآیند غانی (متغیر) روش سیال فوق بحرانی((%26/47 استخراج با سوکسله((%34/23 استخراج جزء به جزء((%58/93 استخراج آنزیمی((58/87 استفاده از ماشین پرس(متغیر) است.

واژه هاي کلیدي:استخراج، روغن کنجد، روش صنعتی

.1مقدمه

کنجد4 یکی از محصولات کشاورزي است که قدمت آن در حدود 4000 سال پیش تخمین زده شده است. موارد مصرف این روغن گیاهی در صنایع غذایی (نوشیدنیهاي الکلی، چاشنی، خشکبار)، صنایع داروئی و صنایع بهداشتی و آرایشی میباشد.دانه کنجد داراي بیشترین مواد روغنی (%50) است؛ اما به علت دشواري استخراج، تمامی روغنهاي آن استخراج نمیگردد. علیرغم درجه بالاي غیراشباعی، یکی از روغنهاي خوراکی بسیار پایدار است.میزان سالانه تولید روغنهاي خوراکی 120 میلیون تن (2003) که در این میان رتبه اول به روغن سویا (%30) و رتبه دوازدهم به روغن کنجد 760) هزار تن) اختصاص دارد. در ده سال اخیر میزان تولید روغن کنجد %20 افزایش یافته است 900) هزار تن)اصلی ترین تولید کنندگان این گیاه، چین، هند، میانمار، سودان، ژاپن میباشند .(Hwang., 2005) ساختار شیمیایی روغن کنجد شامل چربی ( (%44-58،

پروتئین( (%18-25،کربوهیدرات:((%13.5خاکستر %5) )روغن موجود در ساختار کنجد داراي پایداري اکسیداسیونی بالایی میباشد که به علت وجود آنتی اکسیدانهاي داخلی (لیگنین و توکوفرول) میباشد(.(Borchani and et al. 2010 روغن کنجد داراي چربی (%50) و پروتئین (%25) است که براساس گونه، رنگ و اندازه تغییر میکند. در شکل 1 برخی از این ترکبیات در انواع کنجد نشان داده شده است. میزان روغن کنجد بیش از سایر دانههاي روغنی (سویا، کانولا، آفتابگردان و پنبه) است که در حدود %28-59 میباشد.

شکل.1ترکیبات شیمیایی موجود در انواع کنجد

1


.خواص فیزیکی و شیمیایی روغن کنجد در شکل 2 نشان داده شده است.

شکل.2 خواص فیزیکی و شیمیایی روغن کنجد

کنجد از خانواده اولئیک-لینوئیک اسید محسوب میشود. محتواي اسیدهاي چرب این روغن در شکل 3 نشان داده شده است

(Borchani and et al 2010) .درصد اولئیک اسید و لینوئیک اسید تقریباً با هم برابر است (برخلاف دیگر گیاهان روغنی.(Abou -Gharbia2011

شکل.3 محتواي اسیدهاي چرب این روغن

.2نتایج وبحث

.1-2فرآیند دهی:فرآیند دهی مجموعه اقداماتی است که تا مرحله مصرف بر روي ماده اولیه صورت میگیرد. این فرآیندها به دو عامل بستگی دارد: -1 پوسته دانه از آن جدا شده باشد.-2 دانه سرخ شده باشد. انواع روشهاي فرایند دهی در جهان عبارت است از: تصفیه روغن کنجد بدست آمده از دانه هاي خام (با و یا بدون پوست)، روغن کنجد سرخ شده بدست آمده از کنجد سرخ شده، روغن کنجد آسیاب شده بدست آمده از کنجد سرخ شده و بدون پوست. در شکل 4 فرآیند دهی روغنها ي کنجد مختلف نشان داده شده است .(Hwang., 2005)

شکل.4 دیاگرام فرآیند دهی روغنها ي کنجد مختلف

2

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید