بخشی از مقاله

پوشش هاي ضد سونار١ جهت استتار زيردرياييها
چکيده :
امواج صوتي از بين بسياري از محمل ها مانند هوا ¬ مايع و گاز مي تواند عبور کند. هر محمل مکانيزم متفاوتي براي عبور صدا از خود دارد. بسته به اين که صدا از چه محملي عبور مي کند از ابزارهاي متفاوتي براي شناسايي آن استفاده مي شود. رادار با استفاده از امواج مايکروويو¬ سفينه ها و سونار با استفاده از امواج صوتي ¬ زير دريايي ها را شناسايي مي کند. مواد پوششي مخصوصي براي سطوح زيردريايي ها جهت جذب امواج يا انتشار آنها استفاده مي شود که اين مواد جاذب مانع از انعکاس مجدد امواج سونار و شناسايي زيردريايي ها مي شود. در اين مقاله با توجه به ضرورت اين پوشش ها در صنايع نظامي ¬ برخي خواص و ساختار اين پوشش ها مورد تحقيق و بررسي قرار خواهد گرفت .
کليدواژگان : پوشش هاي ضد سونار- استتار- زيردريايي


سونار چيست ؟
سونار با ايجاد پالس هاي صوتي (معروف به پينگ ) و سپس گوش دادن به پالس بازگشتي عمل مي کند. براي تشخيص فاصله از هدف ، شخص مي تواند مدت زمان بين دريافت و ارسال پالس را اندازه گيري کند. براي اندازه گيري جهت و راستاي هدف مي توان از هيدروفونيک هاي متعدد (hydrofonic) استفاده کرده ، و سپس زمان دريافت پالس توسط هر يک از اين هيدروفون ها را اندازه گرفت ، و با مقايسه اين زمان ها به راحتي مي توان جهت و راستاي هدف را تعيين نمود.

پالس ارسالي ممکن است داراي فرکانس ثابت بوده يا داراي ترکيبي (chirp) از تغييرات فرکانس حامل باشد. در حالت دوم ما شاهد تغيير نامطلوب در بسامد حامل موج پيوسته هستيم و مي توان از روش فشرده سازي براي دست يابي به سيگنالي با باند باريک و عاري از فرکانس هاي نامطلوب استفاده کرد. در عمل هنگامي که سيگنال ما از نوع ترکيبي است مدت زمان دريافت سيگنال افزايش مي يابد. در نتيجه سيگنال دريافتي با انرژي کمتري نسبت به زماني که سيگنال ما داراي يک فرکانس است دريافت مي شود. در حالت کلي رابطه بين فرکانس و مسافت بدين صورت است که براي مسافت هاي طولاني از فرکانس هاي ضعيف تري استفاده مي شود.


فشار آب اغلب بر نحوة انتشار صوت اثرمي گذارد، افزايش فشار باعث افزايش چگالي شده که در نتيجه افزايش سرعت صوت را به همراه دارد. افزايش سرعت صوت منجر به شکست آن در برخورد با محيط ديگر مي شود.
شناسايي منبع صدا
سونارهاي نظامي از راه هاي متعددي براي شناسايي منبع صوت استفاده مي کنند. براي مثال ناوگان ايالات متحده از سيستم هايي که با جريان متناوب hz٦٠ کار مي کنند بهره مي برد. در صورتي که ارسال کننده ها بر روي بدنة کشتي و با ايزولاسيون کامل سوار شده باشند يا اينکه در آب شناور شده باشند اصواتي با فرکانس hz ٦٠ مي توان از ژنراتورهاي زيردريايي ¬ جهت کمک به تعيين اشيايي که اطراف زيردريايي هستند ساطع مي شوند. به طور قراردادي اکثر زيردريايي هاي اروپا از فرکانس hz٥٠ جهت توان سيستم هاي خود استفاده مي کنند. صداهاي ادواري نظير پيچ ها يا تکان هايي که در زيردريايي هنگام افتادن در آب ايجاد مي شود نيز براي سونار قابل شناسايي است .
هيدروفون هاي سونارهاي فعال به طور مستور به بدنة کشتي يا زيردريايي يدک کشيده مي شوند تا تاثير صداي حاصل شده ناشي از خود زيردريايي کاهش يابد.
پوشش هاي ضد سونار(antisonar)
مقدمه
فرآيند دفع صدا و مواد موثر براي اين فرآيند روزبروز در حال رشد مي باشند. اين فرآيندها شامل اعمال چندلايه پوشش بوده که صدا را در بين حفره هاي کوچکي پخش مي کند. اين حفره ها به چند طريق عمل مي کنند. اينها برخي اصوات را پخش مي کنند، برخي از امواج منعکس شده را به طور تصادفي جذب کرده و همچنين شامل مواد تضعيف کننده صوت در نزديکي حفره ها و ذرات برجسته مي باشند. ذرات برجسته حداقل به دو روش عمل مي کنند: آنها به عنوان يک عامل مخالف و يک تشديدگر عمل مي کنند. موادي که اين فرآيند را بهبود مي بخشند داراي يک ساختار مشبک با نواحي پر و خالي مي - باشند. قسمت هاي پر شامل ساختارها و مکانيزم هاي شکست ، انعکاس و جذب امواج صوتي مي باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید