بخشی از مقاله

پژوهش کیفی در خصوص تاثیر استفاده از مواد افزودنی در صنعت آب و ساختمان با استفاده از روش گراندد تئوري
چکیده
با توجه به اینکه حداکثر میزان مصرف مواد افزودنی 5 درصد وزنی سیمان بوده ودر تعیین نسبت هاي اختلاط بحساب نمی آید ، ولی میزان فرهنگ استفاده از این مواد، روش مصرف ، تطبیق با استانداردهاي ملی ایران و کنترل آزمونهاي الزامی از جمله مواردي است که متاسفانه مورد توجه مهندسان و مجریان امر بعضا" قرار نمی گیرد ، دراین مقاله با روش شناسی جدید تحت عنوان گراندد تئوري که یک روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است که به پژوهشگران در حوزه هاي موضوعی گوناگون امکان می دهد تا به جاي اتکا به تئوري هاي موجود، خود به تدوین تئوري اقدام کنند. و بر این اساس موضوع استفاده از تاثیر مواد افزودنی در صنعت آب و ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است.
سوالات تحقیق:
در این تحقیق آثار و عواقب پایین بودن فرهنگ مصرف مواد افزودنی بتن در ساخت وساز وهمچنین راهکارهاي استفاده از مواد افزودنی بتن در مازندران مورد بررسی قرار گرفته است.
. روش تحقیق:
دراین تحقیق براساس روش کیفی گرانددتئوري،ابتداباطرح پرسش هایی ازمهندسان ومجریان فعال درامورساختمان درحوزه نظام مهندسی ساختمان استان مازندران باموضوع اثرات استفاده ازمواد افزودنی دربتن صورت گرفته است وسپس مصاحبه با 43 نفر از مهندسان و مجریان ساختمان داراي پروانه اشتغال به کار که همکاري با این پژوهشگر را پذیرفتند ، انجام گرفته است.


نتیجه گیري:
نتایج بدست آمده از این تحقیق که حاصل مصاحبه و نظرسنجی از 43 نفر با 1002 نظر از همکاران بوده است نشان می دهد که در تعریف مواد افزودنی، عوامل فردي و در بررسی نشانه هاي پایین بودن فرهنگ استفاده از مواد افزودنی در بتن ،نشانه هاي سازمانی و در بررسی علل پایین بودن فرهنگ مصرف و استفاده از مواد افزودنی بتن و آثار و عواقب پایین بودن فرهنگ مصرف مواد افزودنی بتن عوامل فردي و در بررسی راهکارها جهت جلوگیري از پایین آمدن استفاده از مواد افزودنی بتن راهکارهاي سازمانی و در بررسی اقدامات هر یک از مهندسان و در بررسی اقدامات سازمان نظام مهندسی به ترتیب اقدامات فردي و سازمانی از مهمترین راهکارها خواهند بود..
کلمات کلیدي: بتن ، گراندد تئوري، مواد افزودنی، نظام مهندسی

مقدمه
بسیاري از پروژه هاي ساختمانی همانند سد ، تصفیه خانه هاي آب و فاضلاب ، مخازن ذخیره آب شرب و .... بواسطه نقش اساسی که در سیستم اقتصادي، اجتماعی و سیاسی کشور دارند و نیز به علت سرمایه گذاري کلانی که براي ساخت آنها می شود، جز سازه هاي استراتژیکی محسوب شده و لازم است از عملکرد و دوام مناسبی در دراز مدت برخوردار باشند.از همین رو هدف از کاربرد مواد افزودنی در بتن که یکی از مهمترین و فراگیرترین مصالح ساختمانی محسوب می شود ، اصلاح برخی از عملکردهاي بتن بوده [5] و مزایاي استفاده از آن که معمولا" بصورت پودر، مایع و ژل استفاده میشود بر کسی پوشیده نیست . در این مقاله سعی شده است تا با روش گراندد تئوري به بررسی این معضل پرداخته گردد.
.2 روش شناسی
. 1-2 معرفی گراندد تئوري
دانش گلَزر و استراوس در سال 1967 براي اولین بار این راهبرد اجرایی پژوهش کیفی را در کتاب خود ( کشف گراندد تئوري ) مطرح کردند.گراندد تئوري در ساده ترین شکل ممکن عبارت است از فرایند ساخت یک نظریه مدون از طریق گردآوري سازمان یافته داده و تحلیل استقرایی داده ها براي پاسخگویی بر پرسش هاي نوین آن دسته از پژوهش هاي کیفی که فاقد مبانی نظري کافی در زمینه موضوع مورد مطالعه هستند (تعریف یزدان منصوریان از گراندد تئوري در سال [1] ( 1386 نظریه زمینه اي، روشی است که نظریه ها، مفاهیم، فرضیه ها و قضایا را به جاي استنتاج از پیش فرض هاي قبلی، سایر پژوهش ها یا چارچوب هاي نظري موجود، به طور مستقیم از داده ها کشف می کند. زمانی که گردآوري و تحلیل داده ها متوقف شد، نظریه حاصل ، درك عمیقی در ارتباط با موجودیت هاي مورد مطالعه فراهم می کند. این کار، نظریه را به عنوان یک فرایند، مورد تاکید قرار می دهد، یعنی به جاي یک فراورده تکمیل شده، آن را موجودیتی پیوسته در حال تکوین تلقی می کند. قابلیت تعمیم در این جا عامل موثري نیست. زیرا هدف ، درك پدیده است نه کنترل آن و منظور ادراك شرایط در یک محیط خاص و به همان شکل موجود است، نه پیش بینی آن چه که ممکن است در محیط هاي مشابه اتفاق بیفتد و تحقیق بر آن است که چرایی رفتارهاي افراد را درك کند.
. 2-2 چگونگی اجراي گراندد تئوري
.1 تئوري پرسش هاي پژوهش .2 گردآوري داده ها همراه با تحلیل تا جایی که به مرحله اشباع می رسیم. .3 کدگذاري داده ها در سه مرحله (یافتن مفاهیم در داده ها) کدگذاري آزاد،کدگذاري محوري، کدگذاري انتخابی(گزینشی) تحلیل داده هایی که به منظور تکوین نظریه زمینه اي گردآوري می شوند، با استفاده از رمزگذاري نظري انجام می گیرد. در این شیوه، ابتدا رمزهاي مناسب به بخش هاي مختلف داده ها اختصاص داده می شود و این مرزها در قالب مقوله ها دسته بندي می شوند که این فرایند، رمزگذاري آزاد نامیده می شود، سپس پژوهشگر با اندیشیدن در مورد ابعاد متفاوت این مقوله ها و یافتن پیوندهاي میان آن ها به رمزگذاري محوري اقدام می کند.لازم به ذکر است که در جریان این رمزگذاري هـا، پژوهشگر با استفاده از نمونه گیري نظري و با توجه به مفاهیم پدیدار شده از دل داده ها، به گردآوري داده ها در مورد افراد، رخدادها و موقعیت هاي مختلفی می پردازد که تصویر غنی تري از مفاهیم و مقولـه هاي حاصل، فراهم خواهند کرد. سرانجام، با رمزگذاري گزینشی مقوله ها پالایش می شوند و با طی این فرایند ها در نهایت، چارچوبی نظري پدیدار می شود.
4. یادداشت برداري

5. نگارش و تدوین تئوري

آخرین وظیفه گراندد تئوریست این است که آنچه او از این تصویر می بیند را براي سایر افراد به تصویر بکشد.به کمک تئوري ساخته شده می توان فرضیه هایی تدوین کرد که پژوهش هاي بعدي به آزمون آنها بپردازد.هرچند که مایه گرفتن مفاهیم از داده ها، مشخصه اصلی راهبرد نظریه زمینه اي است، خلاقیت پژوهشگر نیز در این راهبرد، جزیی اساسی محسوب می شود. تحلیل ، عبارت از میان کنش مابین پژوهشگر و داده هاست که این خود، آمیزه اي از دانش و هنر محسوب می شود. حفظ دقت و اعتبار در یک حد معین و مایه گرفتن تحلیل از داده ها، متکی به دانش تحلیل است و توانایی پژوهشگر در مورد نامگذاري مناسب مقوله ها، پرسیدن سؤالات برانگیزنده، مقایسه و استنتاج طرحی نو، یکپارچه و واقع بینانه از انبوه داده هاي خام و سازمان نیافته، خلاقیت وي را متجلی می کند.
. 3 به کارگیري گراندد تئوري در این تحقیق
این تحقیق بر اساس روش کیفی، ابتدا با طرح 7 پرسش از مهندسان و مجریان فعال در امور ساختمان در حوزه نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با موضوع اثرات استفاده از مواد افزودنی در بتن به شرح ذیل صورت گرفته است :
-1تعریف مواد افزودنی از دیدگاه مهندسان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران ؟
-2آیا به نظر شما فرهنگ استفاده از مواد افزودنی در بتن در سطح استان مازندران پایین است؟ در صورت پاسخ مثبت نشانه هاي آن چیست؟
-3علل پایین بودن فرهنگ مصرف و استفاده از مواد افزودنی بتن در سطح ساخت و سازهاي استان مازندران چیست ؟ -4آثار و عواقب پایین بودن فرهنگ مصرف مواد افزودنی بتن در سطح ساخت و سازهاي استان مازندران چیست؟ -5چگونه و با چه راهکارهایی تا حد امکان می توان از پایین آمدن استفاده از مواد افزودنی بتن جلوگیري کرد؟
-6هر یک از مهندسان سازمان چه اقداماتی جهت بهبود و افزایش فرهنگ استفاده از مواد افزودنی بتن می توانند انجام دهند ؟
-7سازمان نظام مهندسی استان مازندران چه اقداماتی را جهت بهبود و افزایش فرهنگ استفاده از مواد افزودنی می تواند انجام دهد ؟


سپس مصاحبه با 43 نفر از مهندسان و مجریان ساختمان داراي پروانه اشتغال به کار که همکاري با این پژوهشگر را پذیرفتند ، به شرح ذیل انجام گردید. که نظرات آنان با رعایت امانتداري و با توجه به روش شناسی گراندد تئوري تفکیک،و در جداول ذیل آورده شده است.
.1-3 تعریف مواد افزودنی از دیدگاه مهندسان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران ؟


. 2-3 آیا به نظر شما فرهنگ استفاده از مواد افزودنی در بتن در سطح استان مازندران پایین است؟ در صورت پاسخ مثبت نشانه هاي آن چیست؟

39 نفر جواب مثبت و 4 نفر جواب منفی به این سئوال دادند

جدول شماره -2 آیا به نظر شما فرهنگ استفاده از مواد افزودنی در بتن در سطح استان مازندران پایین است؟ در صورت پاسخ مثبت نشانه هاي آن چیست؟


3-3 آثار و عواقب پایین بودن فرهنگ مصرف مواد افزودنی بتن در سطح ساخت و سازهاي استان مازندران چیست؟

جدول شماره -3 علل پایین بودن فرهنگ مصرف و استفاده از مواد افزودنی بتن درسطح ساخت و سازهاي استان مازندران چیست؟


.3-4آثار و عواقب پایین بودن فرهنگ مصرف مواد افزودنی بتن در سطح ساخت و سازهاي استان مازندران چیست؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید