بخشی از مقاله

چکیده

اگرچه کارکنان به عنوان منابع تغییر، خلاقیت، یادگیري و نوآوري که عوامل استراتژیک دستیابی به اهداف سازمان هستند، شناخته شده اند؛ اما بسیاري از آن ها تصمیم می گیرند که ساکت بمانند و عقاید و نگرانی هاي خود درباره مسائل سازمان را بیان نکنند. سکوت کارکنان اغلب موجب افزایش سطوح نارضایتی در میان آنها می شود که خود را به صورت غیبت، ترك خدمت و شاید سایر رفتارهاي نامطلوب نشان می دهد. سکوت سازمانی پدیده اي رایج و شایع در اغلب سازمانها می باشد؛ اما با این حال تحقیقات چندان گسترده اي پیرامون آن صورت نگرفته است. هدف از این مقاله، مرور مطالعات انجام گرفته در زمینه سکوت سازمانی به منظور بیان مفاهیم سکوت و انواع آن، شناسایی زمینه ها و علل بروز سکوت سازمانی و متغیرهاي سازمانی، مدیریتی و شخصی موثر در ایجاد پدیده سکوت سازمانی است.

واژگان کلیدي: سکوت سازمانی، آواي سازمانی، سکوت کارمند

-1 مقدمه

همزمان با متنوع تر شدن محیط هاي سازمانی، محیط و فرایندهاي ارتباطی درون آنها نیز پیچیده تر و تعاملی تر می شوند. در نتیجه، کارکنان به منبع ارزشمندي از بازخورد براي شناسایی و حل مسائل و مشکلات کاري تبدیل شده اند. با این وجود، تحقیقات نشان داده است که وقتی مدیریت از کارمندان درخواست می کند عقاید و نظراتشان را بیان کنند، اگر کارمندان باور داشته باشند نظرات و پیشنهادات آنها براي تغییر ممکن است تعادل فعلی در سازمان را بر هم زند و یا مدیران را ناراحت کند؛ اغلب در بیان نظرات خود احساس نا امنی می کنند. این احساس نا امنی کارمندان است که منجر به تصمیم ناخودآگاه یا آگاهانه یک کارمند براي ساکت ماندن می شود - دنیز و همکاران، . - 2013 سکوت کارمند براي سازمان ها به شدت مضر است و اغلب موجب افزایش سطوح نارضایتی در میان کارمندان می شود که خود را به صورت غیبت و ترك خدمت و شاید سایر رفتارهاي نامطلوب نشان می دهد. بعلاوه، ارتباط کلید موفقیت یک سازمان است. اگر سکوت کارمند اتفاق بیفتد، ارتباطات آسیب می بیند و درنتیجه به عملکرد کلی سازمان لطمه می زند.

پیامدهاي دیگر ممکن است ازبین رفتن نوآوري، پروژه هاي ضعیف، روحیه پایین و محصولات معیوب باشد - سینار و همکاران، . - 2013 در جهان درحال تغییر کنونی همانطور که سازمانها به کارکنانی نیاز دارند که عقاید خود را بیان کنند، کارکنان نیز سازمانهایی را انتخاب می کنند که در آنها بتوانند خود را ابراز کنند، زیرا هم کارکنان و هم مدیران در محیطی که سکوت وجود ندارد انگیزه و عملکرد بالایی دارند. چگونگی شکستن فرهنگ سکوت و ایجاد فضاي آزادي که کارکنان را به صحبت کردن تشویق کند چالش هاي بزرگی هستند که مدیران با آنها مواجه اند - بهشتی فر و همکاران، . - 2012 لذا آگاهی از این پدیده و شناسایی زمینه ها و علل بروز آن به منظور پیشگیري و یا مقابله با آن ضروري است.

-2 سکوت سازمانی

کارکنان اغلب داراي ایده ها، اطلاعات و نظراتی براي ارائه روش هاي سازنده در بهبود کار و سازمان خود هستند. گاهی اوقات کارکنان ایده ها، اطلاعات و نظرات خود را بیان می کنند - آواي سازمانی - 1 و سایر اوقات ساکت می مانند - سکوت سازمانی - . موریسون و میلیکن - 2000 - سکوت سازمانی را به عنوان انتخاب سخت کارمندان برخی از سازمانها براي حفظ افکار و نظرات و دور نگه داشتن خود از تصمیمات استراتژیک شرکت؛ تعریف کرده اند. آنها همچنین بیان می کنند که سکوت سازمانی اصطلاحی است که براي اشاره به پدیده اي در سطح جمعی به کار می رود که در آن کارکنان به دلیل واکنش هاي منفی مافوق خود، با کم کاري یا کم صحبتی نسبت به مشکلات قابل توجه و یا مسائل پیش روي سازمان یا صنعت واکنش نشان می دهند. درواقع وقتی بیشتر کارکنان ترجیح می دهند درباره مسائل سازمانی ساکت بمانند، سکوت به رفتاري جمعی تبدیل می شود که سکوت سازمانی نامیده می شود. سکوت تنها به معناي سکوت افراد نیست، بلکه علاوه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید