بخشی از مقاله

چکیده:

هدف گرایی و معنی خواهی امری فطری در انسان است، انسان اگر از طبیعت حیات خود فراتر رود و نظاره گر آن باشد با پرسش چیستی حیات و چیستی هدف و معنی حیات مواجه می شود. مشکل اصلی انسان ها ناتوانی از تفسیر زندگی و غفلت از هویت خود است. دین مهم ترین عامل کشف معنا در زندگی است زیرا هدف اصلی بعثت انبیاء، تأمین حیات حقیقی و تضمین جامعه سالم انسانی است و معنا بخشیدن به زندگی فقط با رسیدن به حیات حقیقی فراهم می شود. حیات حقیقی، راهی جهت دستیابی به حقیقت حیات است که با به فعلیت رسیدن ابعاد اصیل زندگی در مسیر کمال، شخصیت رفیع انسانی را می سازد و به هدف عالی حیات می رساند. پس انسانی که به حیات حقیقی نرسد به هدف حیات دست نمی یابد و حیات او پوچ و بی معنا خواهد بود. هدف از تحقیق بررسی حیات حقیقی و راههای رسیدن به آن است که معنا بخش زندگی انسان می باشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی می باشد.

واژگان کلیدی: اهداف بعثت، حیات حقیقی، معنا بخشی به زندگی، فلسفه زندگی

مقدمه

هدف گرایی، غایت انگاری و معنا خواهی امری فطری در انسان است که برای ادامه هستی به آن نیازمند است تفسیر و معنی زندگی چیست، چرا زندگانی به من داده شده، در زندگی دنبال چه باید بود ، چه باید کرد و به سمت کدام هدف باید حرکت کرد؟ این پرسشها همیشه در ذهن انسانی که نسبت به زندگی خود می اندیشد وجود دارد. سؤال از هدف زندگی، مسأله ای است که آفریننده زندگی در ذهن انسان وارد کرده و چنین سؤالی را هرگز نمی توان با پاسخ های ناشی از معلوماتی که خود از آثار و معلولات زندگی است حل و فصل کرد، انسان زمانی با این سؤال مواجه می شود که از حیات بالاتر رود و این بالاتر رفتن از حیات، ریشه در ماوراء طبیعی دارد. - جعفری..1385ج6 ص655- 654 ، جعفری..1396ص - 73- 69

عمده تفاوت انسانها در بینش آنها به دنیا و حیات دنیوی و در نوع رابطه با دنیا و بهره گیری از آن و به طور کلی در انگیزه ها و اهداف مادی و معنوی آنهاست، ارزش ها و ضد ارزشها در نظر انسانها از این رهگذر شناخته و تشخیص داده می شود.درکات و درجات انسان در گرو فهم و ادراک او در تعیین اهداف است و در نتیجه، اختلاف در معرفت به تعدد در اهداف می انجامد. - جوادی آملی..1387ص - 179مشکل انسان، مشکل چرایی است نه چگونگی یعنی تمام مشکلات انسان مربوط به آرمانها و اهدافند نه راه های وصول به آنها . - باقی، 1387، ص - 27در تاریکی ها دست و پا زدن و فریب دروغ را خوردن، معلول ناتوانی از تفسیر زندگی و ناتوانی از تفسیر، معلول گم کردن هدف اعلای زندگی است. - جعفری..1384ج19 ص - 97- 96

مراد از معنی زندگی، هدف، ارزش و فلسفه وجودی زندگی است نه سبک، مفهوم و ویژگی های زندگی.زندگی معنی دار وهدف دار است و هدف و معنی آن را باید از خالق زندگی پرسید پس هدف زندگی به معنی هدف و خواسته هر انسان از زندگی شخصی خود نیست بلکه به معنی هدفی است که خداوند در پی افاضه حیات از ما انسانها می خواهد تا به آن دست پیدا کنیم، به دیگر بیان، پرسش ما از باید و نبایدهای هدف است نه است و نیست های آن.دین مهم ترین منبع معنابخش زندگی و مهم ترین عامل کشف معنا در زندگی انسانهاست و بدون آن نمی توان برای زندگی، فلسفه پیدا کرد - جعفری..1367جلسه21 ، جعفری..1373ص - 87

هدف از بعثت انبیاء، جدا از هدف از زندگی افرادی که انبیاء برای آنها مبعوث شده اند نیست چون انبیاء مبعوث شده اند تا بشر را به سوی اهدافی سوق دهند - مطهری،.1390 ص - 9خداوند در این مسیر تابلوهایی قرار داده تا ما را در مسیر زندگی به سمت هدف حقیقی راهنمایی کنند و الگوهایی گمارده تا راه و روش و عوامل زندگی معنی دار را از آنان بیاموزیم، این تابلوها و الگوها، پیامبران، امامان و حجج الهی اند.دقت و بررسی در سخنان معصومان دست می دهد که آنان، ارشاد و هدایت مردم در معرفت بخشی و تحریص عملی به هدف واقعی زندگی را جزو رسالت و وظیفه اصلی خود می دانستند. - جوادی آملی..1387ص - 180

از این فراتر، هدف اصلی دین الهی را می توان در دو مطلب کلی خلاصه کرد: -1 تأمین حیات حقیقی و فراحیوانی -2 تضمین جامعه سالم انسانی - جوادی آملی..1387 ص - 165متفکرین دو قرن اخیر بسیار در فلسفه و هدف حیات، بحث کرده اند ولی لازم است که اصل چیستی حیات روشن شود. تبیین معنای زندگی از این جهت ضرورت و اولویت دارد که اگر انسان به معنای زندگی توجه نکند و هدف زندگی را نشناسد نمی تواند رفتارهای اعتقادی و عملی خویش را بر اساس الگوهای برگرفته از واقعیت های هستی سامان دهد و باید شاهد از دست رفتن سرمایه حیات خود باشد. - محمدی احمدآبادی،1395، ص - 72 انسانی که متوجه معنای زندگی خود نباشد درجا می زند و در غل و زنجیر است و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید