بخشی از مقاله

چکیده

برای تمام ناظرین خورشید ما شیئ ساکن، آرام، گرم و نورانی است. خورشید یک دیگ آتشین می باشد، که از مرکز آن از میان هر لایه ای، به سوی سطح خود شعله-ور میشود. حتی آن سوی ماوراء: با تابیدن خرده های باردار به سوی فضا که منجر به نمایش نور شمالی می شود، که ما این نور را با نام لاتین خود aurora borealis یا همان شفق شمالی می شناسیم.میدان مغناطیسی زمین معمولاً ما را از این تابش های خطرناک حفظ می کند. در 13 ماه مارس، سال 1989 خورشید بیلیون تن گاز هیدروژن شعله ور را در اطراف زمین پخش کرد . اثر شدیدی را در طی سه روز بر روی زمین گذاشت، که شامل جریان الکتریکی بزرگی با موجهای بلند در خطوط جریان قوی در سرتاسر شرق کانادا، که مبدل به دود و به صورت مخلوط مذاب باز پخش شد . و تمام شبکه جریان برق کوبک در شرق کانادا را قطع کرد. خورشید میدان مغناطیسی بسیار قوی دارد، نه یک جسم با جهتیابی ثابت مانند زمین، اما در بسیاری م وارد ظاهر و یا ناپدید می شود در مکانهای بسیاری بدلیل آشفتگی داخلی که بوسیله انتقال گرما به سطح ظاهر میگردد.

کلمات کلیدی: تاج خورشید،

مقدمه

خورشید یک ستاره نسل سوم است که بر اساس یک نظریه قوی، شکل گیری آن ممکن است در اثر امواج پراکنده شده حاصل از شکل گیری یک یا چند ابرنواختر که منجر به فشرده شدن غبار میانستاره ای شده، به وجود آمده است. منشا شکل گیری این نظریه، کشف وجود مقادیر فراوانی از عناصر سنگین در منظومه شمسی مانند طلا و اورا نیوم بوداین عناصر به شکل قاب  ل  قبولی می توانند از واکنشهای هسته ای گرماگیر یک ابرنواختر تولید شده باشند و یا در جریان تغییرات هسته ای از طریق جذب نوترون در داخل یک ستاره غول پیکر نسل دوم تولیدشده باشند.سپس نتایج تمام عکس ها در قالب یک عکس کنار هم قرار داده شود، مشاهده خواهد شد که مسیر حرکت خورشید شبیه به عدد 8 انگلیسی است. آشکارترین تغییردر مسیر حرکت خورشید در آسمان در طی یک سال،تغییر زاویه 47 درجهای آن بین شمال و جنوب - به دلیلکج بودن 23/5 درجهای محور زمین نسبت به خورشید - است که همین امر، اصلی ترین عامل پیدایش فصول درزمین محسوب می شود.

همچنین، طبق قانون دوم کپلر به دلیل بیضوی بودن مدار حرکت زمین به دور خورشید، هنگامی که زمین در مدار خود به خورشید نزدیک میشود، بر شتاب حرکت آن افزوده شده و با دور شدن از خورشید از سرعت آن کاسته میشود.خورشید از نظر میدان مغناطیسی یک ستاره فعال مشاهدات از روی زمین نشان داده است که مسیر حرکت  محسوب می شود و دارای قطب های مغناطیسی بسیار ورشید در آسمان در طی یک سال دائماً در حال تغییر قوی و متغیری است که هر سال تغییر می کنند و هر 11 است، به صورتی که اگر در طی یک سال هر روز درسال جای آنها به کلی عکس میشود. با استفاده از مدل  ساعت و دقیقه معینی از خورشید عکسی گرفته شود و های شبیه سازیشده رایانه ای و با در نظر گرفتن سیر تکامل و نابودی ستارگان تخمین زده می شود که تا به حال در حدود 4/57 میلیارد سال از عمر خورشید سپری ده است و تقریباً می توان گفت خورشید در نیمه عمر خود قرار دارد.

تخمین زده میشود که حدود 4/59 میلیارد سال پیش، از همپاشی سریع یک ابر مولکولی هیدروژنی عظیم باعث پیدایش خورشید یعنی پیدایش یک ستاره نسل سوم شد که این ستاره جوان در یک مدار تقریباً دایره ایشکل گردشش را به دور مرکز کهکشان راه شیری آغاز کرد؛ گردشی که هر یک دور آن 26000 سال نوری است.ورشید در حال حاضر تقریباً در دوران میانسالی خود بهسر میبرد و نیمی از عمر خود را سپری کرده است . این ستاره با سرعتی باور نکردنی ج رم را در هسته خود به انرژی تبدیل می کند؛ یعنی در هر ثانیه بیش از    4/26میلیون تن ماده در هسته خورشید به انرژی تبدیل میشود که این امر موجب درخشندگی و پرتوافشانی شدید خورشید میشود. با توجه به سرعت تبدیل جرم به ماده در خورشید، می توان این گونه نتیجه گرفت که تا به امروزخورشید جرمی معادل با 100 برابر جرم زمین را به انرژی تبدیل کرده است .

خورشید از آغاز شکل گیری چیزی در حدود 10 میلیارد سال تحت عنوان یک ستاره رشته اصلی به سوختن ادامه خواهد داد.خورشید از جرم کافی برخوردار نیست تا بتواند در پایان عمرش به عنو ان یک ابرنواختر منفجر شود . اما 5 الی 6 میلیارد سال دیگر خورشید وارد مرحله ای می شود که به آن مرحله غول سرخ گفته می شود. همچنان که سوخت هیدروژنی خورشید مصرف میشود و هسته آن منقبض و هر لحظه گرم تر می شود، لایه خارجی خورشید شروع به بزرگ شدن می کند. پیش از شر وع همجوشی هلیوم درهسته خورشید، همجوشی هیدروژن در لایه  ای اطرافهسته آغاز می شود. سپس در اثر بالا رفتن دمای هستهمرکزی خورشید همجوشی هسته ای هلیوم آغاز می شود که منجر به تولید کربن و اکسیژن درون هسته میشود.ناپایداری دمای داخلی خورشید منجر به از دست رفتن جرم از سطح خورشید میشود. از طرفی بزرگ شدن لایه خارجی خورشید تا جایی ادامه می یابد که این لایه به

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید