بخشی از مقاله

چکیده

حوضه آبریز باهوکلات با مساحت کیلومتر مربع در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان بین ٍِدرجه و دقیقه تا درجه عرض شمالی و درجه و دقیقه تا درجه طول شرقی قرار گرفته است.منطقه مورد مطالعه دارای اقلیمی خشک و بیابانی میباشد و تنها در ارتفاعات از سختی این اقلیم کاسته و به اقلیم خشک و نیمه خشک نزدیک میشود. این منطقه دارای جاذبههای اکوتوریستی منحصر به فردی در کشور استان میباشد که از جمله آنها پدیدههای ژئومورفولوژیکی مثل هزار دره، گل فشانها، سواحل بالا آمده و ... جنگلهای مانگرو، انواع سواحل دریایی، تالابها، باغات منحصر به فرد کشاورزی چون پاپایا، انبه، موز و... گونههای منحصر به فرد گیاهی و جانوری را میتوان نام برد.  در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای میدانی چشم اندازهای طبیعی و اکوتوریستی حوضه آبریز باهوکلات معرفی و مورد مطالعه قرار گرفته اند.نتایج حاصله نشان می دهند که حوضه آبریز باهوکلات دارای قابلیت های اکوتوریستی منحصر به فردی در کشور و بخصوص در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

مقدمه

هم اکنون هیچ منطقه ای در جهان خالی از جهانگرد نیست و حتی قطب شمال و جنوب نیز مورد توجه جهانگردان قرار گرفته است .جاذبه های گوناگون مورد توجه قرار گرفته و مسافران مکان های مختلفی را ازصحرای -گبی -گرفته تا مناطق جنگلی برای مسافرت انتخاب می کنند .هدف جهانگردان امروز یادگیری وماجراجویی است .دیگر امروز دیدار از ونیز ، میدان مارک، آتن، نوتردام پاریس و تاج محل هند تنها بخش کوچکی از جاذبه های گردشگری را به قرن بیست و خود اختصاص می دهند . در این میان گرایش به طبیعت و اکوتوریسم جایگاه .خاصی را در قرن حاضر - یکم - به خود اختصاص داده است.

گردشگرانی که به ایران سفر می کنند بیشتر با هدف آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ، زیارت وبازدید از اماکن مذهبی ، دیدن جاذبه های طبیعی ، فرهنگی و تمدن باستانی اهداف تجاری و بازرگانی و درمانیو پزشکی وارد این سرزمین می شوند .اما در این میان گردشگران محیط زیست یا همان اکوتوریستها رقم قابلملاحظه ای را به خود اختصاص داده اند .اکوتوریسم یا بوم گردی، گونه ای از گردشگری است که در آن گردشگرانبرای دیدار از مناطق طبیعی نامسکون و دس تنخورده جهان سفر م یکنند و به تماشای گیاهان و پرندگان وماهی ها و دیگر جانوران می پردازند .به گردشگرانی که به دیدار از زیس تبوم و طبیعت م یپردازند، نام اکوتوریست یا بوم گرد داده شده است . بسیاری از کشورها بخش هنگفتی از درآمد خود را از بومگردان خارجی تأمین می کنند .همچنین از گردشگری محیط زیست گاهی به عنوان سفر متعهدانه به محیط طبیعی با رعایت اصول حفاظت از محیط زیست و کیفیت زندگی اهالی تعبیر می شود.

مواد و روشها

در این پژوهش، با استفاده از اطلاعات موجود به صورت اسنادی و نیز با استفاده از مشاهدات میدانی پدیدههای و جاذبه - های اکوتوریستی منطقه مورد مطالعه شناسایی و با استفاده از نرم افزار gis موقعیت آنها بر روی نقشه پیاده شده است. و در نهایت جاذبههای برجسته به طور اجمال مورد مطالعه وبررسی قرار گرفتهاند. جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی حوضه آبریز باهوکلات جاذبه و چشم اندازهای طبیعی، عبارت از مجموع ویژگیهای است که انسان با چشم قادر به مشاهده و با دیگر حواس قادر به درک آن است. ویژگیهای اصلی این دسته از منابع تفرجگاهی، چشم اندازهای بدیعی است، که سبب آرامش روحی انسان و احساس رضایت میشود. عوامل طبیعی همچون ساخت توپوگرافیک، شرایط اقلیمی، وضعیت منابع آب، پوشش گیاهی و حیات وحش از مهمترین عواملی است که به چشم اندازهای طبیعی شکل مجزا و مختص به خود می بخشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید