بخشی از مقاله
خلاصه
این مقاله به بررسی کار اورت و ترمبلای و سهم آنها در حسابداری انتقادی می پردازد. آنها سه معضل اخلاقی که حسابداری مدرن با آنها مواجه است را مورد بررسی قرار می دهند. اورت و ترمبلای با استفاده از مصاحبه های صورت گرفته و زندگی نامه معاون سابق حسابرس داخلی ورلدکام، سینتیا کوپر و مدارک موسسه حسابرسان داخلی اصول اخلاقی حسابداری و حسابرسی را مورد بررسی قرار می دهند . به عقیده آنها معضلاتی که حرفه حسابداری با آنها مواجه است پیچیده می باشند، که در زمینه های اجتماعی و اقتصادی با استفاده از ایده های پیر بوردیو اتفاق می افتند.
همچنین این مقاله به بررسی ایده های لاویباند - 2004 - ، مک اینتایر - 1984 - و مک داول - 1993 - و همچنین نمونه کار حسابرسی انجام شده توسط جر فرانسیس می پردازد. به عقیده گلن لیمن حسابدارها مانند فرونموس رفتار می کنند. اصطلاح فرونموس منسوب به ارسطو است که برای فردی عاقل و با اخلاق که شایستگی لازم برای قضاوت و رفتار مناسب را دارد به کار می رود.
این حالت ایده آل از فرونموس برای بررسی ابهامات اخلاقی در حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد، که با تجزیه و تحلیل آن می توان به این نکته پی برد که دوره های آموزشی حسابداری نقش حیاتی در انجام قضاوت بهتر دارند. اورت و ترمبلای ما را به سوی اهمیت و نقش حسابداری و نیاز جامعه به آن برای قضاوت های بهتر و آگاهانه هدایت می کنند . یافته های تحقیق نشان می دهد که تصور ارسطو از فرونموس ایده آل است که به ترویج و رعایت اخلاق حرفه ای در حسابداری می پردازد.
-1 مقدمه
تمرکز واحدهای تجاری برای به حداکثر رسانیدن سود 1، مقابله با چالش های رقابتی، تأکید بر نتایج کوتاه مدت و ارائه خدمات متنوع حسابداری 2، حسابداران را در محیطی مملو از تضاد و فشار قرار داده که منجر به پیامدهای غیراخلاقی برای آنها گردیده است
اورت و ترمبلای3 در مقاله خود تحت عنوان " اراده اخلاقی4 و اراده مهارتی5 در یک حوزه هترونومس"6 فشارهایی که باعث بوجود آمدن معضلات اخلاقی در حسابرسان7 می شود، را مورد بررسی قرار می دهند. آن ها چند روش را بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از مصاحبه ها، زندگی نامه و اطلاعات ارائه شده در وب سایت پیشنهاد می کنند. همچنین آن ها در بررسی هایشان از مصاحبه صورت گرفته و زندگی نامه معاون سابق حسابرسی داخلی وردلد کام8، سینتیا کوپر9 و همچنین مدارک موسسه حسابرسان داخلی - IIA - 1 استفاده می کنند. هدف این استراتژی یافتن رویکردهای مختلف اخلاقی است که می توانند برای توسعه حسابرسی مورد استفاده قرار بگیرند
اورت و ترمبلای این رویکردهای متنوع را با استفاده از نظریه قدرت پیر بوردیو2 و اصطلاح او در مورد حوزه اجتماعی3 گرد هم می آورند. تصور او از حوزه اجتماعی فضایی را منعکس می کند که مردم با یکدیگر تعامل دارند. بوردیو این مفهوم حوزه اجتماعی را توسعه داد. او استدلال کرد که موقعیت هر عضو در حوزه اجتماعی، یک پیامد از تعاملات بین قوانین خاص حوزه اجتماعی، عادات مردم و سرمایه اجتماعی4 آنها است. سرمایه اجتماعی شامل عامل های اجتماعی، اقتصادی5 و فرهنگی6 است
پیشرفت های نظری بوردیو افراد را برای انتخاب کردن مسیرهای مشخص راهنمایی می کند، زمانی که دیگر عوامل اخلاقی و معنوی در این حوزه کاربرد ندارند و این چنین استدلال می شود که حسابداری و تصمیمات گرفته شده توسط مردم در این حوزه معمولاً با عقاید شخصیشان تناقض دارد
-2 پیشنهاد نگران کننده السدیر مک اینتایر
اورت و ترمبلای در بکارگیری نظریه بوردیو در مورد حوزه اجتماعی، با بینش های کلاسیک ارسطویی9 مک اینتایر روبرو می شوند. مک اینتایر هفت دلیل در مورد نیاز به آموزش اخلاقی و یک زندگی مقدس10 را مطرح می کند. او کتابش را با مثالی از آینده آغاز می کند. در دنیای آینده مک اینتایر، تمام علوم بی استفاده شده اند و ابزاری برای تفسیر نمودارها، سمبل ها و علایم علمی وجود ندارد
مک اینتایر مشاهده می کند: تصور کنید که فاجعه ای در علوم طبیعی رخ داده است و مردم، دانشمندان را در بوجود آمدن این فاجعه مقصر می دادند. شورش های سراسری اتفاق افتاده اند، آزمایشگاه ها سوزانده شده اند، فیزیکدان ها اعدام شده و کتاب ها نابود شده اند. در نهایت، یک جنبش سیاسی قدرت را بدست گرفته و آموزش علم را در مدارس و دانشگاه ها بصورت موفقیت آمیزی با اعدام و زندانی کردن دانشمندان از بین برده است.
هنوز واکنشی در برابر جنبش ویرانگر وجود دارد و مردم روشن فکر بدنبال زنده کردن علم هستند. با این وجود، عمده آنها فراموش کرده اند علم چه بوده است. مک اینتایر می پرسد که علوم باقیمانده اگر دوباره مونتاژ می شدند چگونه به نظر می رسیدند. او ادعا می کند که علم جدید، هر چند با نوع قدیمی اش بطور سطحی شباهت دارد در حقیقت، از محتوای علمی واقعی به دور می باشد زیرا فرضیات و نگرش ها در حال حاضر وجود ندارند و از بین رفته اند
اورت و ترمبلای، مانند مک اینتایر مدعی هستند که جهان تجاری در وضعیت بی نظمی و اختلال11 قرار دارد. مسئله این است که آیا اصول اخلاقی و حسابرسی همانند زبان علوم طبیعی است و آیا ما می توانیم به همان روشی که دانشمندان نتایج حاصل از علوم تجربی را پیش بینی می کنند عملکرد حسابرسی را مدیریت کنیم؟
مک اینتایر این معضلات بین نظریه اخلاقی و علم رویه ای را در سال 1987 پیش بینی کرده بود. تمایل به انجام حسابرسی و حسابداری با مفاهیم علمی در حال افزایش است. برای حسابدارها، مسئله اخلاقی این است که چگونه تشخیص دهیم که آنها تعهدات اخلاقی دارند و سپس آنها را راضی کنیم. موضوع تئوری حسابداری12 این است که چگونه اصول اخلاقی را در رویه های بیشتری می توان بکار برد مانند حسابرسی داخلی در فرایندهای سازمانی. البته، حسابداری و حسابرسی همدست13 هستند، اگر در کشف کردن بین چیستی گزارش های حسابداری و این که چه کاری انجام می دهد شکست بخورند
آموزش حسابداری بی اهمیت شده است و ارتباط به علوم اجتماعی نادیده گرفته شده اند - نیمارک 1، . - 1996 به عنوان مثال، آموزش دوره های اخلاقی حسابداری به علت هزینه زیاد آن حذف شده است و دوره های اصول اخلاقی با تکنیک های بیشتر در مورد تجارت که نشان دهنده چگونگی ترکیب اصول اخلاقی و سود می باشند، جایگزین شده اند. این گونه برداشت می شود که می توان از انتخاب های سخت اخلاقی با ترکیب های برد اجتناب نمود. این هدف زمانی بدست می آید که سود به منبع درآمد پایدار منجر شود. پرسشی که باقی می ماند: آیا حسابرسان باید داوران2 نهایی انصاف3 باشند؟
در زمان های اخیر، فرآیندهای آموزش متمرکز تحت سرمایه داری4 رقابتی افزایش پیدا کرده است. یک تمایل آشکار این است که آموزش اخلاقی دیگر سودمند نیست. به عنوان مثال در اقتصادهای پیشرفته مانند استرالیا فرد با گرفتن مدرک کارشناسی ارشد حسابداری، موفق به اخذ امتیاز شهروندی می شود . این امتیازات می تواند توسط افراد آینده نگر به پول تبدیل شود. این مقاله به مشاهدات اورت و ترمبلای اضافه می کند که آموزش حسابداری در یک چهار راه اخلاقی قرار دارد
شکست حسابرسی، مشکلات ملموس را نه تنها در آموزش حسابداری بلکه در ساختارهای اجتماعی نیز بازتاب می دهد. اورت و ترمبلای به درستی به این معضلات اخلاقی اشاره کرده اند و ما می بایست این گفتگوها را ادامه دهیم. این مقاله یک گفتگوی فلسفی می باشد که با هدف ایجاد مسیرهای جدید در جهت ایجاد نتایج اخلاقی تلاش می کند. علاوه بر این، آموزش حسابداری و اصلاح تئوری حسابداری در حال سپری نمودن تجربه ای دشوار می باشد. حوزه اخلاقی به دلیل تقاضا برای تولید سود بیشتر و افزایش بازگشت سهام به بازار تحت فشار می باشد. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که ناشران عمده مجلات حسابداری، برای بدست آوردن سود بیشتر در حال حاضر از پرداخت دستمزد ویراستاران ناتوانند. با این وجود سودها و منافع باعث عدم موفقیت در رسیدن به شاخص ها و عملکردهای کلیدی مورد نظر شده است. به طور مثال در سال مالی گذشته میزان سود عملیاتی السیور36 5 درصد بوده است
با این وجود آیا حسابرسان آموزش های اخلاقی دیده اند که سوالات جامعه و مردم درباره سود شرکت ها و همچنین نیاز به محدود کردن آنها را بپرسند؟ چه موقع به اندازه کافی واقعاً به اندازه کافی می باشد؟ هیچ تجزیه و تحلیل در مورد صحت فرایند حسابرسی وجود ندارد
علاوه بر این، هیچ تجزیه و تحلیل انتقادی یا تفسیری در مورد شرکت و فرایندهای آن ارائه نشده است. جوامع مدرن، تعصب و غیرت انقلابی خود و تلاش برای جلوگیری از جامعه ای منحرف را فراموش کرده اند. اخلاق، حسابرسی و تفکر اخلاقی کاهش یافته است و نئولیبرال ها7 امیدوارند بازارهای غیر قابل تنظیم، معضلات زیست محیطی، اخلاقی و معنوی ما را حل کنند. شاید آخرین امید برای بهبود اخلاق و معنویت این است که جایگاه خود را در جهان تغییر دهیم
-3 فرونموس: مک داول8 و مک اینتایر
مقاله اورت و ترمبلای در اشاره به تفکرات مک اینتایر، توجه گلن لیمن را به فرونموس ارسطو در ایجاد یک راه حلی برای این معضل اخلاقی به خود جلب کرد - مک اینتایر، . - 1984 فرونموس به فردی گفته می شود که قادر به گرفتن تصمیم های عاقلانه می باشد. به عقیده گلن لیمن عمل ها به عنوان یک نوع ایده آل، تفکرات اورت و ترمبلای را گسترش می دهند. اورت و ترمبلای ذکر نمودند حوزه اخلاق ممکن است بیشتر یا کمتر مبنی بر استقلال متکی باشد، بیشتر یا کمتر با فضیلت باشد، اما نوعی از اخلاق است که همیشه موجود می باشد. به عقیده گلن لیمن روش مبتنی بر فسلفه کانت9 و سودگرایانه به شکست می انجامد و باعث تعامل استدلال و انگیزه های عمیق تر در اندیشه اخلاقی می شود