بخشی از مقاله

چکیده

معماری نوعی فرایند است که محصول این فرایند طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با زندگی بشر را در بر می گیرد . بنا به عنوان یکی از محصولات معماری شامل فرایند های مختلفی از طراحی تا ساخت را شامل می شود .یکی از مهم ترین بخش های این فرایند مرحله ساخت می باشد که اهمیت آن از خود محصول کم تر نیست. شیوه های نوین ساخت موضوعی است که بشر از ابتدا تا کنون همواره در حال ارتقاء آن بوده است و با افزایش دانش بشر همواره این مرحله نیز توسعه یافته است . بعد از انقلاب صنعتی و مطرح شدن موضوع سیستم های ساختمانی ،این مرحله از فرایند معماری مورد پژوهش و توسعه قرار گرفت و سیستم های ساختمانی متنوعی ابداع شد که این امکان را برای معماران ایجاد کرد بناهایی با کارایی و سطح کیفی بالایی ساخته شود .شناخت این سیستم های امری ضروری برای معماران است زیرا بدون شناخت این سیستم ها معماران قادر به استفاده از آنها نخواهند بود.

یکی از ابداعات سیستم های ساختمانی استفاده از سیستم های سه بعدی مدولار بود که به دلیل درجات بالای پیش ساختگی امکانات فراوانی در امر سهولت ساخت ایجاد کرده است.سیستم کانتینر به دلیل ساختار هندسی مدولار و قابلیت سازه ای بالا به عنوان نوعی کاربرد خلاقانه از امکانات موجود مورد توجه برخی معماران قرار گرفت به طوری که شیوه نوینی از معماری تحت عنوان کارگوتکچر را ارایه شده است.این تحقیق که در پی ضرروت نیاز به آشنایی با سیستم های ساختمانی انجام شده سعی داشته تا چگونگی استفاده از یک سیستم مدولار به عنوان اجزای ساختمانی را مورد بررسی قرار دهد . این تحقیق که به شیوه توصیفی و جمع آوری اطلاعات آن به صورت مطالعات اسنادی بوده با بررسی مفاهیم اولیه صنعتی سازی به معرفی سیستم کانیتنر و مراحل تبدیل آن به اجزای ساختمانی را می پردازد تا معمارانی که قصد استفاده از این سیستم را دارند با مراحل تبدیل آن به اجزای ساختمانی آشنا شوند.

کلمات کلیدی: صنعتی سازی، مدولار،کارگوتکچر،کانتینر

.1 مقدمه

شیوه ی ساخت ساختمان یکی از ابتدایی ترین مسأله هایی بوده که بشر از آغاز تا کنون همواره به دنبال یافتن مناسب ترین راه حل برای آن بوده است.تامین سرپناه بعد از تامین غذا از اصلی ترین نیاز های بشر می باشد. این نیازهاهمواره در طول زندگی بشر متناسب با دانش ساخت ، فرهنگ و اقلیم هر منطقه به شیوه های گوناگونی پاسخ داده شده است .اهمیت چگونگی ساخت بنا را نباید کمتر از بنا دانست. موضوع بنا همان هدفی است که بنا برای آن طراحی و ساخته می شود و تمام پارمترهای کیفی و کمی مورد نیاز انسان در آن تا حد امکان لحاظ می شود .اما چگونگی ساخت بنا خود بخشی است که می تواند فرایند معماری بنا را تحت تاثیر قرار دهد.تکنیک ساخت همواره متناسب با دانش بشر، پیشرفت کرده است و در طول تاریخ هر جامعه ای متناسب با آن دانش دست به ساخت بناهایی فاخر زده است به طوری که امروز بخش عمده ای از ارزش دهی به بناهای گذشته تنها به شیوه ساخت ,دانش و مهارت به کار رفته در آن است.

همانطور که بعضی از شیوه های ساخت بنا به نام محلی نام گذاری شده و به عنوان بخشی از هویت معماری آن دوره بوده است . همانند سبک های معماری آذری، اصفهانی و خراسانی و غیره که در آنها متد ساخت به عنوان هویت معماری آن بناها در نظر گرفته شده است.بعد از انقلاب صنعتی و دگرگونی در شیوه زنگدی انسان و ایجاد نیاز های جدید برای ساخت بنا دیگر روش های قبلی ساخت جوابگوی نیاز انسان برای ساخت بنا نبوده است. از این رو روش های جدید ساخت و همچنین مصالح نوین برای پاسخگویی به نیازهای جدید ایجاد شده اند . این تلاشها همواره در جهت اهداف خاصی یعنی افزایش سرعت ساخت ،کاهش هزینه ساخت و افزایش کیفیت و سهولت در اجرا صورت گرفته است و این اهداف بنیان های مفهوم جدیدی در معماری به نام صنعتی سازی ساختمان را تشکیل دادند.

صنعتی سازی مفهومی است که زیرشاخه روش های پیشرفته ساخت قرار دارد.و این بدان معناست که هر روش پیشرفته ای در ساخت به معنی صنعتی سازی نیست. صنعتی سازی تکنیک ساختی که در آن اجزا تحت شرایط کنترل شده ای خارج از سایت ساخته شده به محل سایت حمل شده و در موقعیت خود نصب می شود به اضافه این که حداقل کار در سایت انجام خواهد شد.[1صنعتی سازی مفهومی است که به مرور زمان شکل گرفته و دوره های مختلفی را گذارنده است. بعد از جنگ جهانی دوم نیاز به مسکن انبوه علت اصلی به کار گیری روش های صنعتی بر پایه اهداف اقتصادی بود.

بعد از مدتی وقفه تا اواخر 1970 دوباره مورد توجه قرار گرفت اما دیگر تنها اهداف اقتصادی مد نظر نبودند بلکه افزایش کیفیت نیز مورد توجه قرار گرفت. به طور کلی روش های ساخت در بازه ای قرار می گیرند که در یک سو همان روش های سنتی و در سوی دیگر روش های کاملا صنعتی می باشد. تاریخچه صنعتی سازی به طور کلی به سه دوره تقسیم می شود .اولین دوره شامل اواسط قرن 19 تا جنگ جهانی دوم ، دوره ای که در آن تئوریها و نظریه های صنعتی سازی به وجود آمد .دوره دوم از جنگ جهانی دوم تا 1960 به عنوان دوران اجرای تئوری ها بود و بیشتر هدف های اقتصادی در آن پی گیری شد و کیفیت معماری در آن چندان اهمیتی نداشت .بنابر این ساختمانها کمبود هارمونی و تنوع داشتند. سومین دوره صنعتی سازی از 1970 آغاز شد و هدف آن ارتقای کیفیت با به کار بردن تکنولوژی پیشرفت در طراحی ،تولید و کیفیت معماری با سیستم های مختلف بود .[2]

.1-1بیان مسئله

یکی از مهمترین مشکلات معماری امروز ایران مشکل کیفیت ساخت می باشد. ساختمانهایی که توسط عوامل اجرایی غیرمتخصص در زمانی طولانی با کیفیت پایین ساخته می شود باعث از بین رفتن منابع ملی و طبیعی شده اند.هر چند شیوه های به کار رفته در ساخت بنا ها، ظاهرا از روش های نوین ساخت است اما به دلیل این که این روش ها توسط افراد غیر متخصص انجام می شود کیفت ساخت بنا را در کشور به شدت کاهش داده است. برای رفع این مشکل دو راهکار عمده وجود دارد .اول آموزش نیروی کار متخصص دوم استفاده از روش صنعتی سازی ساخت ساختمان. صنعتی سازی ساختمان راهکاری است که با ارایه مبانی نظری و اصول عملی که طی سال ها در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه تجربه شده توانایی حل برخی از مشکلات کیفیت ساخت مسکن را در کشور دارد.

.2-1 ضرورت تحقیق

در ایران تا کنون در جهت تولید ساختمان به روش های صنعتی بار ها اقداماتی به عمل آمده است که عمدتا در جهت انتقال تکنولوژی پیشرفته غرب به بوده است و بدون توجه به شرایط داخلی سعی در تغییر نظام ساخت سنتی در ایران داشته است .این پدید انتقال تکنولوژی و عدم توجه به ساختار های محلی از ایدولوژی مدرنسیت نشات می گیرد.در این ایدلوژی سعی برای ماشینی سازی, یکسان سازی و تولید انبوه بدون توجه به زمینه بوده است. برای رفع این مشکل معماران و طراحان می بایست با شناخت کامل سیستم های صنعتی سازی و تلفیق این شیوه ها با شرایط بومی هر منطقه به ارتقای سطح کیفی ساخت بپردازند.لذا شناخت و معرفی این سیستم ها ضرروت این تحقیق را ایجاد می کند.

.3-1 سوال تحقیق

در میان سیستم های مدولاراستفاده از کانتینرهای باری به عنوان سوپر فریم به نوعی استفاده خلاقانه از امکانات موجود در جهت ساخت ساختمان های مدولار می باشد در همین راستا سعی بر آن شد تا در این تحقیق چگونگی به کار گیری سیستم کانتینر به عنوان اجزای ساختمانی و فرایند طراحی تا اجرای این سیستم به دقت بررسی شود.

.4-1 روش تحقیق

این تحقیق به روش توصیفی و با بهره گیری از مطالعات اسنادی به تشریح مبانی صنعتی سازی، سیستم های مدولار و معرفی سیستم کانتیر باری به عنوان اجزای ساختمانی می پردازد. همچنین نمونه های ساخته شده از این سیستم نیز مورد بررسی قرار گرفته است .این تحقیق اطلاعاتی پیرامون کانیتنر ,نحوه ساخت و برپا سازی این سیستم همچنین الزامات معماری در طراحی با این سیستم را مورد بررسی قرار داده است.به طوری کلی سیستم های صنعتی سازی ساختمان در طراحی به چهار دسته خطی، صفحه ای، مدولار و ترکیبی تقسیم بندی می شوند تصویر - - 1 و اغلب به شیوه ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند.[3] بررسی سیستم های صنعتی سازی و به طور مخصوص سیستم های مدولار به دلیل توانایی انتقال بخش عمده ای از فرایند ساخت به کارخانه نسبت به سایر سیستم ها حایز اهمیت بیشتری می باشد.همچنین امکان استفاده از این سیستم ها برای اسکان در شرایط بحرانی نیز وجود دارد زیرا این سیستم ها در اکثر نقاط جهان قابل دسترس و توانایی برپا شدن سریع را دارند .[4]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید