بخشی از مقاله

چکیده

فضاهای با کاربری فرهنگی هنری - در این پژوهش مرکز آفرینش هنرهای پویا نمایی و رسانهای - ، یکی از مهمترین نوع این فضاها محسوب میشود و افراد در طول زندگی خود به شکلی با این فضاها در ارتباط خواهند بود. توجه به طراحی این گونه فضاها و در کل، سایر فضاهای انسان ساخت با توجه به پیامدهای ناشی از افزایش رشد جمعیت و توسعه مصالح و روشهای ابداعی جدید، حرکت به سوی ساختمانهایی با کارایی بالاتر و صرفه جویی در مصرف انرژی و سازگار با محیط زیست را امروزه امری ضروری دانسته، اینجاست که ضرورت اهمیت به نگرش پایداری و لزوم گسترش و دستیابی به آن در حوزه معماری به عنوان دغدغه پژوهشگر مطرح و برای خواننده آشکار میگردد.در معماری پایدار، طراحی و ساخت بر اساس ملاحظات محیطی است که برای رسیدن به آن، باید مصرف منابع غیر قابل تجدید را کاهش داده و به غنیسازی محیط طبیعی خود همت نمود.

طراحی پایدار در یک نگاه کل نگر، دستیابی به کیفیت برتری برای زندگی نسل کنونی و میراث مناسبی را جهت آیندگان فراهم ساختن است.حال با توجه به اینکه تکنولوژی و فناوری های روز آمد امکانات جدیدی را در اختیار معماران قرار داده است که در این میان مصالح هوشمند به عنوان بخشی از اجزای معماری، بیشترین ارتباط را با کاربران فضاهای معماری تشکیل می دهند. مصالح هوشمند، ظرفیت هایی را در اختیار ما قرار میدهند که تا کنون وجود نداشته یا اینکه مصالح سنتی قادر به ایجاد آنها نبوده اند. شناسایی و کاربرد این امکانات، افق وسیعی را در پیش روی معماران قرار میدهد که فضاهایی با کیفیتهای متنوع و جدید برای استفاده کنندگان ایجاد کنند.در مقاله حاضر از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و راهکارهای ترکیبی استفاده شده است. روش جمع آوری اطلاعات به شکل تحلیل محتوا، برآیندی از روش گردآوری کتابخانه ای و مطالعات موردی می باشد. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد. با بکارگیری مصالح هوشمند با ویژگی های خاص خود در محیطهای اداری واقع در اقلیم سرد در بطن خود پیوند دهنده انسان، طبیعت و معماری بوده و منجر به ساخت محیط زیستی سالم هم از لحاظ بصری و روانی و هم از لحاظزیست محیطی می گردد.

واژه های کلیدی: مرکز آفرینش، هنر پویا نمایی و رسانهای، معماری پایدار، مصالح هوشمند

مقدمه

تحولات عظیم اجتماعی ، فرهنگی و فناوری در دوران حاضر سبب تغییر تفکرات بشر در باب اندیشهها، باورها و سنن اجتماعی گشته و بر تمامی نهادها و ارکان زندگی انسان تاثیر گذارده است. قافله تمدن با اختراعات، اکتشافات و دستاوردهای نوین فکری روز به روز در حال حرکت است و تبادلات فرهنگی، گسترش دنیای مجازی و کشمکشهای حوزههای مختلف اجتماعی، سطح دانستنیها و آگاهی افراد را بالا برده و با وجود استقامت و انعطاف ناپذیری بخشی از جامعه، تمامی جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. حال اگر جامعه ای در صدد آن باشد تا تمامی سنتها و تفکرات بجای مانده از گذشته خود را حفظ کند، یک انجماد عظیم فکری بر آن جامعه سایه می افکند و این جمود میتواند خسارت های جبران ناپذیری بر پیکره جامعه و نسل های بعد وارد آورد. در جوامع توسعه یافته، مرحله گذر از ارزش های پیشین و سنت های کهن به دوران تعقل گرایی و تفکر مدرن تا حدود زیادی صورت پذیرفته و بنابراین گذار این جوامع به دوران نوین تمدن بشری، تدریجی و گام به گام است.

اما در جوامعی همچون ایران که در آن مدرنیته بسیار ناقص و سطحی درک شده و مورد توجه قرار گرفته، این روند گذر و تغییر مشکلتر است و می تواند مسایل بسیاری را در پی داشته باشد. به تعبیری ایران جامعه ایست که با ملغمهای از سنتها و باورهای کم اثر دیروز و تغییرات و تحولات امروز ناشی از مدرنیته ، می بایست به استقبال جهان فردا برود، جهانی که به تعبیر مک لوهان در حال تبدیل به"دهکده جهانی" است. حال بر اساس رشته تحصیلی یکی از هزاران دغدغهای که در این مسیر است تفاوت میان نیازمندیهای معماری مدرن با معماری متداول در قرون اخیر است. این تفاوت بنیادی نه تنها در استفاده کاربردی از فضا بلکه در نوع کاربری و رویکرد مفهومی نوینی که امروزه نسبت به استفاده از فضا و قسمت های مربوط به آن وجود دارد نیز انعکاس مییابد تقابل نیازهای منحصر بفرد در تامین رفاه و آسایش و تامین خواسته جوامع امروزی در چنین قسمت هایی منجر به اعمال طراحی بناهای با کاربریهای جدید و سیستمهای ساختمانی به مراتب انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفهتر شده است.

همواره در طول تاریخ رابطه ای تنگاتنگ بین سه عامل انسان، طبیعت و معماری وجود داشته است، در گذشته معماری پل ارتباطی میان انسان و طبیعت بوده است که بقای انسان را تضمین می کرد. اما امروزه به نظر می رسد که علاوه بر سه عامل ذکر شده، عامل چهارمی نیز باید بر آن افزوده شده و آن عامل تکنولوژی است، عاملی که مداخله گر محسوب می شود و می تواند به تقویت و ارتباط میان این سه فاکتور بینجامد. در آخر توجه به عامل تاثیر گذار دیگر که باعث محدودیت های بر طراحی معماری و مرتبط به موضوع پایداریست هماهنگی بنا با فضای پیرامون و عدم تقابل با طبیعت می باشد، حال با عنایت به گفته های فوق بر آن شدیم که در انتخاب موضوع مورد پژوهش، موضوعی نو، هم در کاربری و هم در رویکرد ساخت،گزینش، و اقدام به پژوهش و طراحی در این زمینه نمائیم.

بیان مسئله

امروزه نقش رایانه و تلفیق آن با هنر در زندگی انسان امروز غیرقابل انکاراست و پیشرفتهای روز افزون بشر در این عرصه تغییرات شگرفی را در نوع نگرش انسان به هستی و تفکرات وی ایجاد کرده که پیامد این تحولات در اجتماعات انسانی به وضوح دیده شده، تاثیرات ناشی از این پیشرفت بر زندگی بشر به حدی بوده است که از این تحولات به عنوان انقلاب اطلاعات در زندگی بشر یاد می کنند. از این رو ابزارهای انتقال اطلاعات میان انسانها که به تعبیری می توان از آنها با عنوان رسانه یاد کرد در جهان پسامدرن اهمیتی ویژه یافتهاند که امروز حیات جوامع بدون آن به نحوی امکان پذیر نیست، استفاده گسترده رسانهها از هنر به عنوان عاملی تاثیرگذار و موثرتر، وسیعتر و جذابتر سبب شکل گیری شاخه های جدیدی در هنر شده است که آنها را هنر پویا نمایی مینامند. حال مسئله اصلی طراحی، ایجاد بستری با تکیه بر روح زمان خود بوده، که قدم در جهت خلق مرکزی با تکیه بر تکنولوژی و رویکردهای فکری نوین و با ارائه الگوی خاص خود، که هم شاخصههای پایداری - ابعاد اجتماعی-اقتصادی و زیست محیطی - و هم بهرگیری از مصالح هوشمند درآن منظور شود اقدام نمائیم.

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید