بخشی از مقاله

چکیده

مقدمه:خداونددر بسیاری ازآیات قرآن کریم به کیفیت آفرینش احسن مخلوقاتش، انسان پرداخته و اساس آفرینش او را از ماده و روح بیان کرده و هدف از آن را تکامل انسان و رسیدن او به درجات والای وجودی و در نهایت، بهرهمندی او از این کمالات و رشد و پیشرفت آدمی بیان میکند.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی»چگونگی آفرینش انسان در قرآن کریم« انجام شد. روش: تحلیلی اسنادی بودکه با جمع آوری آیات وبا استناد به کتب وترجمه تفاسیر معتبر،با رویکرد استنتاجی به تجزیه و تحلیل آیات پرداخته شد.

یافته ها ونتایج: یافته ها و تجزیه و تحلیل تفاسیرمتعدد و معتبرآیات قرآن نشان میدهد که خداوند اساس انسان را با تعابیری مختلف مانند:طین - گل - ، تراب و ماء - خاک و آب - ،حَماءمَسنُون - گل بدبوی - وصلصال - گل خشکیده - بیان میدارد که این تعابیربیانگرمراحل مختلف آفرینش حضرت آدم - ع - است و تناقضی دربین آن ها دیده نمی شود بلکه به این معنی است که خداوند، خاک را برای خلقت انسان برگزید و سپس آن را به گِل مبدّل ساخت و آنگاهگِل بدبوی،سیاه خشک شد و از آن انسان را آفریدو سپس از روح خویش در کالبدش دمید و به فرشتگان فرمان داد بر او سجدهکنند سپس ذریّهی آدم را از طریق ازدواج و تناسل ازعصاره آب ضعیف ناچیزی - نطفه - طی مراحلمی آفریند.

کلید واژه ها :قرآن کریم، آفرینش، آدم،خاک،آب

مقدمه

خداوند در قران کریم در سوره ی الرّ»حمن« از میان همه ی مخلوقات،اوّل خلقت انسان را یادآوری و بدان اشاره فرموده استعلّت. این توجه جایگاه متمایزی است که انسان در مقایسه با سایر مخلوقات دارد. انسان یا یکی از عجیب ترین مخلوقات است و یا از تمامی مخلوقات عجیب تر. البته عجیب تر بودن او وقتی روشن می شود که خلقت او را با خلقت سایر مخلوقات مقایسه کنیم و در طریق کمالی که برای او ترسیم کرده اند، دقت لازم به عمل آوریم؛ طریق کمالی که از باطنش شروع و به ظاهرش منتهی می شود، از دنیایش آغاز و به آخرتش ختم می گردد. - طباطبایی،1363، ج 9، ص . - 157 قرآن کریم در آیات بسیاری به کیفیت آفرینش انسان پرداخته و اساس آفرینش او را از ماده و روح بیان کرده است.

بر اساس آیات قرآن کریم» وقتی انسان جنین است روح در او دمیده میشود، و نفس یا روان به وجود میآید« - ابن کثیر،1988 ،الجزء5،ص . - 116 جسم و روح دو چیز جدا و مستقل از هم نیستند بلکه در یک کل متکامل و هماهنگ امتزاج و ترکیب یافته و ذات انسان را به وجود می آوردند. بنابراین، ذات انسان مرکب از جسم و روح است با طبیعت و سرشت دوگانه و مزدوج که دارای جنبه ی مادی - مشتی خاک یاگِل - «» و جنبه ی معنوی - نفخه ای از روح الهی - آفریده شده است.این وحدت و امتزاج و انسجام و یکپارچگی کامل در انسان او را بر سایر موجودات حتی فرشتگان برتری داده است.

خصوصیات جسمانی انسان در فعالیت ها و امور غریزی و مادی و تبعیت از هوی و هوس و شهوات و لذایذ جسمانی متبلور است، و جنبه روحی اش در همه ی فعالیت های معنوی،مانند:گرایش به شناخت خدا و بندگی او، داشتن تقوی و پرهیزگاری،و نیاز به کسب ارزشها و فضائل والای اخلاقی،مانند:خیر و نیکی،مهربانی،دوستی،صداقت،امانت داری،عدالت،و اشتغال به فعالیتهای فکری و عقلی متبلور است.

بنابر این» این دو نوع از فعالیت انسان نشان دهنده ی دو گانگی و امتزاج روح و جسم در طبیعت و سرشت اوست. و این طبیعت با توجه به دوگانه بودن روح و جسم چنان نیست که یکی از آنها از دیگری جدا بشود. یا هریک از آنها فقط در مسیر خاص خود حرکت کند بلکه او در آن واحد از طبیعتی مادی - جسمانی - و روحی - معنوی - برخوردار است. و این دو حالت مادی و معنوی چنان با هم آمیخته و امتزاج یافته اند که با هم در یک وحدت کامل همه ی فعالیت ها و اعمال انسان را بوجود می آورند« - معروف،1993،ص . - 1

هدف و روش تحقیق:

این تحقیق با روش،تحلیلی - اسنادی در ابتدا به تبیین و توصیف»چگونگی آفرینش انسان از دیدگاه قرآن کریم« می پردازد،سپس با تحلیل محتوای آیات قرآن کریم با اسناد به کتب و تاسیر معتبر و با رویکرد استنتاجی به تبیین و توصیف مراحل تکامل آدم ابوابشر - ع - از خاک، سپس ذریه ی او طی مراحلی از نطفه می پردازد.

آفرینش انسان از خاک در قرآن کریم

قرآن کریم ما را آگاه ساخته که خداوند سبحان و متعال انسان را از دو بعد روح و جسم آفریده است چنانکه در آیات ذیل به روشنی و وضوح آن را بیان داشته است: وَ جَعَلْنا مِنَ» الْماءِ کُلﱠ شأَءٍیْفَلاحَیﱢیُؤْمِنُونَ - «الأنبیاء: . - 30 و هرچیز زنده ای را از آب آفریدیم چرا ایمان نمیآورند. ابن حنبل از ابوهریره روایت میکندکه پیامبر - ص - فرمود: » کل شیء خلق من ماء « - ابن حنبل،1999،الجزء13ص . - 314 همه موجودات زنده از آب آفریده شده اند. ْماءِ بَشَرًاوَ فَجهُو»َعَلَهُالﱠ نَسَبًا وَ صِهْرًا وَ کانَ رَبﱡکَ قَدیرًا - .«الفرقان:. - 54 و اوست که از آب بشری آفرید است سپس برای او نسب و سبب قرار داد،و پروردگار تو همواره توانا است. َکُمْ مِنْ تُرابٍ» ثُمﱠ مِنْ نُطْفجَعَلَکُمْهٍثُمﱠ أَزْواجًا - .«فاطر:. - 11 خداوند شما را از خاک و سپس از نطفه بیافرید آنگاه شما را به صورت زوجهایی قرارداد. کُمْ مِنْ تُرابٍ» ثُمﱠ إِذا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ - .«الروم: . - 20 خداوند شما را از خاک و سپس از نطفه بیافرید سپس شما را بصورت زوجها درآورد آنگاه شما انسانها پراکنده گشتید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید