بخشی از مقاله

چکيده
امروزه يکي از سود آور ترين و مناسب ترين شيوه هاي گردشگري، مربوط به گردشگري الکترونيک است ، اين نوع گردشگري، فرصت خوبي براي به نمايش گذاشتن قابليت هاي گردشگري هر منطقه است . با گسترش فناوري اطلاعات اين امکان فراهم گرديده است که گردشگران بدون محدوديت هاي زماني و مکاني، از محل مورد نظر بازديد نمايند. نوع تحقيق حاضر، کاربردي و روش تحقيق توصيفي- تحليلي بوده است ، نحوه گرد آوري آمار و اطلاعات نيز به دو شکل کتابخانه اي و مشاهده ميداني انجام گرفته و جامعه آماري تحقيق نيز شهرستان بانه بوده است . در اين تحقيق ، با توجه به ماهيت موضوع ، ابتدا کليات و مفاهيم گردشگري مورد ارزيابي قرار گرفته است سپس با توجه به هدف تحقيق که ارزيابي ميزان توان و ظرفيت الکترونيکي شهرستان بانه در زمينه گردشگري، بيان چالش هاي موجود و ارائه راهکار هاي مشخص جهت رفع موانع گردشگري الکترونيک بوده است مطالعاتي انجام شده است . نتايج حاصل از پژوهش بيانگر آن بوده است که شهرستان بانه ، با وجود موقعيت مناسب تجاري - توريستي و ظرفيت هاي بالقوه متعدد، در زمينه گردشگري الکترونيک ، عملکرد مطلوبي نداشته است ، لذا براي رونق و گسترش اين صنعت ، راهکار هايي پيشنهاد گرديده است .
واژه هاي کليدي: گردشگري، گردشگري الکترونيک ، فناوري اطلاعات ، شهرهاي تجاري، شهرستان بانه
مقدمه :
امروزه صنعت گردشگري به يکي از شکوفاترين صنايع جهاني تبديل شده است ، آمارها رشد سريع و پوياي گردشگري جهان را نشان داداه است . تعداد گردشگران در سال ٢٠٠٦، ٧٥٠ميليون نفر بوده است و در سال ٢٠٢٠ به پيش بيني سازمان جهانگردي به ١٦٠٠ميليون نفر مي رسد( سجادي، ١٣٨٦: ٢٣). گردشگري امروزه سعي بر اين دارد که بسته هاي مسافرتي پويا عرضه کند، اين بسته ها با يک برنامه سفر بايد کاملا مطابقت داشته باشد و همراه با قابليت تغيير مناسب با خواست گردشگر و علايق گردشگر باشد
( ٥١ :٢٠٠٦ ,Cardoso). امروزه صنعت گردشگري و مسافرت ، به عنوان دومين و بزرگترين استفاده کننده از اينترنت بعد از صنعت سخت افزار شناخته شده است ( ٦٧ :٢٠٠٢ ,Robinson). بيشترين درآمد جاري شده از طريق اينترنت به صنعت گردشگري اختصاص دارد و حدود ٢١ درصد از درآمد مبادلات اينترنتي را به خود اختصاص داده است ، ICT و گردشگري رابطه متقابلي با يکديگر دارند، از يک طرف ICT، موجب جهاني سازي و توسعه ي گردشگري مي شود و از طرف ديگر گسترش جغرافيايي و عملياتي گردشگري تقاضاي بيشتري را ايجاد مي کند که بايستي با استفاده از فناوري پيشرفته به آن پاسخ داد. در زمينه تجارت الکترونيک نيز، فناوري اطلاع رساني، مهارت هاي مورد نياز پرسنل بخش تجارت گردشگري را تغيير داده است . در گذشته ، کارمندان عملياتي، با مهارتهاي مهمي نظير برنامه ريزي مسيرها و برنامه ريزي مسافرت ، تاييد برنامه ها، اصلاح تعرفه ها و تهيه و ارائه بليط ها نياز داشتند، امروزه اين کارها توسط رايانه انجام مي شود و کارکنان مي توانند به جاي آن ، روي کيفيت خدمات ارائه شده به مشتريان و فروش و مشاوره سفر متمرکز شوند( ٣١ :١٩٩٧ ,Doswell). توسعه فناوري اطلاعات بي شک هم موجب تغيير عمليات و راهبردهاي تجاري و هم ساختارهاي صنعت شده است . فناوري اطلاعات نقش حياتي را در رقابت پذيري سازمانها و مقصدهاي گردشگري و نيز کل صنعت بازي مي کند و موجب تغيير کارايي و اثر بخشي سازمان هاي گردشگري شده است ( ٢٠٠٨٦٠٩,Buhlis and Law). گردشگري الکترونيکي به معناي ديجيتالي کردن تمام فعاليت ها، فرايندها و زنجيره هاي ارزشي از جمله در صنايع گردشگري، مسافرت و مهمانداري است ، چنانکه سازمان ها قادر به حداکثر سازي کارايي و اثر بخشي خود باشند( ١ :٢٠٠٣ ,Buhlis) و نيز سيستم هاي بازاريابي مقصد وب محور، به صورت گسترده اي به عنوان کانال توزيع و ابزار بازاريابي توسط سازمانهاي بازاريابي مقصد در سطوح مختلف و ترفيع و مديريت مقاصد گردشگري مورد استفاده قرار مي گيرد، اين سيستم از کامپيوتر و فناوري هاي ارتباطي به خصوص اينترنت و شبکه گسترده جهاني استفاده مي کند( ٥٥ :٢٠٠٨ ,Wang). توسعه ، ارزيابي و رونق وب سايت هاي گردشگري از اهميت هاي ويژه اي برخوردار است در واقع توسعه و مديريت سيستم گردشگري الکترونيک ، نيازمند ترفيع ، سنجش عملکرد وب سايت ها، ارزيابي اثرات بازاريابي وب و محيط فناوري سازمان است . گردشگري الکترونيک شامل همه ي کاربردهاي اينترنت ، اکسترانا و اينترنت و همچنين تمامي موضوعات بازاريابي و مديريت راهبردهاي استفاده از تکنولوژي است ( ١٥ :٢٠٠٤ ,Kanell Opoulos,etal).
بوهاليس (٢٠٠٣) گردشگري الکترونيک را استفاده از تکنولوژي هاي اطلاعاتي و ارتباطي در صنعت گردشگري تعريف مي کند، به گونه اي که درگير خريد و فروش محصولات و خدمات گردشگري از طريق کانال هاي الکترونيکي نظير اينترنت ، تلويزيون هاي کابلي و . . . است . گردشگري يک فعاليت به شدت متمرکز بر اطلاعات است . اهميت جمع آوري، دسته بندي، پردازش و استفاده از اطلاعات و ارتباطات براي عمليات هاي روزمره در صنعت مسافرت و گردشگري به نسبت ديگر صنايع بسيار زياد است ( ,Poon ١٩٩٣:٢٥). خدماتي که در صنعت گردشگري ارائه مي شود عبارتند از: اطلاع رساني شفاف ، دقيق و معتبر، انجام تمامي تشريفات اخذ ويزا، رزرو هتها و مراکز تفريحي و سياحتي، رزرو و اجاره وسايل نقليه ، گرفتن بليط هواپيما، اتوبوس و قطار، خريد برنامه هاي سفر و تورهاي مختلف و بسياري از خدمات ديگري که روز به روز اضافه مي شود( حاجي محمدي و همکاران ، ١٣٨٩: ٩٧).
يکي از مهم ترين زمينه هاي کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات ، در صنعت گردشگري بوده است . به دليل نقش و اهميتي که گردشگري مي تواند در ابعاد مختلف اقتصادي و اجتماعي هر کشوري ايفا کند و به منظور استفاده از اين صنعت ، تجهيز امکانات و بهره برداري از فناوري هاي نوين ضروري مي باشد( سرافرازي،١٣٨٩: ٢١) طي دهه هاي گذشته نه تنها صنعت گردشگري رشد سريعي را تجربه نموده بلکه مناطق گردشگري جهان نيز تغييرات بسياري را متحمل شده و تنوع قابل ملاحظه اي يافته است . طي دهه ١٩٥٠، ١٥ کشور اروپاي شرقي و آمريکاي شمالي، حدود ٩٧درصد گردشگران جهان را به خود اختصاص داده اند که اين امر در نتيجه سرمايه گذاري و ايجاد ساختارهاي مناسب در امر بهره گيري از فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي ميسر بوده است ( بلمکي و همکاران ، ١٣٨٦: ٢٧). يکي از مهم ترين فناوري هاي تأثير گذار در سطح گردشگري، ابزار اطلاعاتي و گذرگاههاي مخابراتي( اينترنت ) است (اذاني، ١٣٨٦: ٤٥). ارزش و اهميتي که فناوري اطلاعاتي براي توسعه زير ساخت هاي گردشگري در دنيا ايجاد کرده است ، بسيار جالب و قابل تأمل است ، وقتي يک گردشگر بتواند اطلاعات گردشگري مربوط به بناهاي تاريخي يک کشور را در پهنه جهاني وب ملاحضه کند و درباره ي آنها اطلاعات صوتي، تصويري و متني خوب به دست آورد، نسبت به آن مشتاق مي شود.
عليرغم اينکه ايران جزء ١٠ کشور اول جاذبه هاي گردشگري و تاريخي بوده است اما سهم آن از صنعت گردشگري جزء صد کشور اول است ( ودودي، ٣٠:١٣٨٦). حجم بالاي استفاده کننده هاي اينترنت در کشورهاي مختلف ، امکان اطلاع رساني ارزان تر، سريع تر و بهينه تر را به کشورهاي در حال توسعه در جذب گردشگر مي دهد، براي مثال کشور مالزي در سال ٢٠٠٠ توانست ٣٨٠ ميليون دلار حاصل از گردشگري را به صورت مجازي( از طريق اينترنت ) جذب نمايد( ودودي،٣٤:١٣٨٦) به طوري که اين کشور، ٣٠درصد جذب گردشگر خود را مديون گردشگري الکترونيک است در حاليکه سهم ايران در اين زمينه ، صفر است (ادب و همکاران ،٢:١٣٨٧).
گردشگري ايران به عنوان يک صنعت ، از ظرفيت هاي بسيار بالايي براي رشد و توسعه برخوردار است ، براساس گزارش سازمان جهاني جهانگردي، ايران رتبه دهم جاذبه هاي باستاني و رتبه پنجم جاذبه هاي طبيعي را در جهان داراست و در سال ٢٠٠٨ ، در حدود دو ميليون گردشگر خارجي از ايران بازديد کرده اند و اين در حالي است که در اين سال ٨٤٢ ميليون گردشگر در جهان سفر کرده اند( مختاري ملک آبادي و همکاران ، ١٣٤:١٣٩١). در مقايسه با ايران ، برخي کشورها توانسته اند کارنامه موفقي را در اين زمينه از خود برجاي بگذارند، در سال ٢٠٠٧ ميلادي، حدود ١٥ ميليون گردشگر خارجي از کشور دبي و کشور امارات متحده عربي در جنوب خليج فارس ديدار کرده اند اين در حالي است که کشور ايران با سهمي کمتر از يک پانزدهم تعداد گردشگران کشور دبي در سال مشابه تنها کمتر از يک درصد از سهم درآمد جهاني از صنعت توريسم را به خود اختصاص داده است ( مختاري، ٢:١٣٨٨). گردشگري الکترونيک را مي توان مؤلفه اساسي و از انواع گردشگري هم گام با تکنولوژي اطلاعات به شمار آورد که بيش از ٢ دهه از ظهور آن نمي گذرد، گردشگري الکترونيک ، حضور در دنياي ديجيتال و مشاهده داده هاي صوتي، متني و تصويري از دنياي فيزيکي است که امکان سفرهاي مجازي و غيرواقعي و بهره گيري از جاذبه هاي طبيعي مناطق گردشگري براي برخي کاربران که قصد مراجعه به اين اماکن گردشگري را دارند و يا براي کساني که از اين امکانات محروم مي مانند فراهم مي کند.
شهرستان بانه که از قديم الايام به عنوان شهر آفتابگير شناخته شده است يکي از شهرهاي استان کردستان است که در فاصله ٢١ کيلومتري مرز عراق قرار دارد( شهرداري بانه ،٢:١٣٩٠). اين شهرستان طبق مصوبه ٨٩/١٠/٥ شوراي نگهبان به منطقه ويژه تجاري تبديل شده است و به سبب نزديکي اين شهر به مرز عراق ، تجارت حرفه بسياري از مردمان اين شهر شده است و هم اکنون عرضه انواع کالاها در اين شهرستان با قيمت مناسب ، اين شهر را به يک مرکز توريستي- تجاري تبديل کرده است ،عمده ترين علل پذيرش گردشگر در شهرستان بانه ، موقعيت تجاري آن مي باشد، بازارچه مرزي سيران بند در شهرستان بانه به بخش صادرات و تجارت اختصاص يافته است ( صفرپور . مظفري،٤١:١٣٨٩). برابر آمار در سال ١٣٨٩، سه ميليون گردشگر به شهرستان بانه سفر کرده اند، با وجود تعداد بالاي ورود گردشگران به اين شهر، امکانات موجود، مناسب پاسخگويي به گردشگران نبوده است و در زمينه گردشکري الکترونيک عملکرد ضعيفي را داشته است ، لذا هدف پژوهش حاضر ارزيابي ميزان توان هاي الکترونيکي شهرستان بانه در زمينه گردشگري و بيان چالش هاي موجود و راهکارهاي مشخص جهت رونق گردشگري الکترونيک بوده است ، ضرورت تحقيق در اين است که با توجه به موقعيت گردشگري و تجاري شهرستان بانه بتوان زمينه هاي افزايش ورود گردشگران و همچنين توسعه گردشگري الکترونيک را فراهم نمود تا ضمن جلوگيري از خروج ارز به خارج از کشور اقدام به جذب ارزهاي خارجي در جهت بهبود وضعيت اقتصادي اين شهر کرد.
مباني نظري
پيشينه پژوهش
يکي از ويژگي هاي موفقيت در کار علمي، مراجعه به کار پيشينيان است ، اين کار از دوباره کاري ممانعت کرده و به پژوهشگر کمک مي کند تا به موضوع مورد بررسي اشراف بيشتري داشته باشد، در زمينه تحقيق حاضر، طي چند سال اخير، موضوعاتي انجام شده است ، اين موضوع در کشور ايران يکي از مباحثي است که نوپا بوده و نمونه هاي موردي نيز محدود بوده است ، در زير به تعدادي از مقالات انجام شده ، اشاره کرده و نتايج يافته هاي آن ها، تشريح شده است .
در تحقيقي ديگر، قلندر(١٣٨٦) به تبيين رابطه توسعه گردشگري الکترونيک با رشد اقتصادي در نواحي ساحلي پرداخته است ، پژوهشگر ضمن معرفي چالش ها و مزاياي گردشگري مجازي، به تفهيم گردشگري الکترونيک پرداخته و نتايج بيانگر آن بوده که اقتصاد و اثر گردشگري الکترونيک بر آن و رابطه اين دو متغير به صورت شماتيک ، برهمديگر، تأثير مستقيم داشته و مدل مفهومي و راهکار هاي توسعه گردشگري الکترونيک ، ارائه گرديده است .محمودي نژاد و همکاران (١٣٨٨) تحقيقي را تحت عنوان ، ارائه مدل پيشنهادي جهت پياده سازي گردشگري الکترونيک در طرح هاي توسعه گردشگري روستايي(بررسي تطبيقي و ارائه مدل پيشنهادي با توجه به شرايط معاصر ايران ) انجام داده اند، نتايج پژوهش ، ارائه مدلي براي توسعه گردشگري الکترونيکي روستايي براساس چرخه دمينگ است که به محورهاي طراحي و برنامه ريزي، اجرا، بازرسي و کنترل و اقدام اصلاحي اشاره دارد.
جهانگيري(١٣٨٩)، در تحقيقي به بررسي تطبيقي سايت هاي گردشگري ايران پرداخته است ، در اين تحقيق ، ١٧ سايت گردشگري، با روش تحليل محتوا، مورد بررسي قرار گرفته است ، با توجه به نتايج تحقيق ، ضمن اينکه يکي از عالي ترين زمينه هاي اطلاع رساني و قابليت هاي گردشگري يک کشور را تار نماي اينترنتي معرفي کرده است ، مي توان چنين برداشت کرد که سايت ها از جامعيت و تبليغات برخوردار نبوده است ، صفحه اصلي اين سايت ها که مهم ترين و اصلي ترين بخش است ، براي مخاطب جذاب نيست و بيشتر سايت ها به جاي استفاده از عکس ، صرفا از متن استفاده کرده اند.همچنين در تحقيقي ديگرف علوي(١٣٩٠)، به بررسي آثار استفاده از فناوري اطلاعات در توسعه صنعت گردشگري ايران با استفاده ازDEA پرداخته است ، در اين تحقيق ، پس از بررسي يکسان موضوع و بررسي موردي پنج منطقه مهم گردشگري در جهان ، پنج استراتژي بر مبناي فناوري اطلاعات براي ارتقاء صنعت گردشگري معرفي کرده است و براي تجزيه و تحليل داده ها از روش آزمون دو جمله اي استفاده کرده است .
پورمصطفي خشکرودي و همکاران (١٣٩١)، در مقاله اي عوامل موثر بر پذيرش فناوري اطلاعات در صنعت گردشگري را مورد ارزيابي قرار داده اند، اساس چارچوب مفهومي اين تحقيق ، را بسط مدل پذيرش تکنولوژي، تشکيل داده است ، جامعه آماري آن ، مشتريان هتل هاي شهرستان نوشهر بوده است و براي نمونه گيري از روش تصادفي استفاده شده است ، نتايج تحليل آماري اين تحقيق ، با استفاده از مدل يابي معادلات ساختاري نشان داده است که نگرش و سودمندي درک شده ، عوامل اصلي موثر بر قصد رزرو اينترنتي هتل است و متغير هاي اضافه شده اعتماد، اعتبار و سازگاري از طريق نگرش بر نيت استفاده از رزرو اينترنتي هتل تأثير گذار هستند. يوسفي و همکاران (١٣٩١)، در تحقيقي به بررسي تحليلي – تطبيقي شاخص هاي توسعه گردشگري الکترونيک در شهر اصفهان پرداخته اند، نتايج پژوهش بيانگر آن بوده است که مناطق ٢ و ١٢ داراي پايين ترين و بالا ترين سطح ميانگين شاخص هاي شهروند الکترونيک در بين مناطق چهاردهگانه بوده و شهر اصفهان از نظر شاخص هاي سطح سواد الکترونيک در سطح متوسط ، قرار دارد، از سوي ديگر، شاخص هاي ميانگين ميزان اعتقاد مردم به گردشگري مجازي نشان داده است که مناطق ٦ و ٥ بالا ترين ميانگين اعتقاد به توسعه يافتگي مجازي را دارند.
اسماييلي و همکاران (١٣٩٢) به ارزيابي مقاله اي با عنوان نقش بازاريابي و گردشگري الکترونيک در توسعه گردشگري سلامت ، پرداخته اند، در اين تحقيق با استفاده از يافته هاي فرا تحليل ، موانع رونق گردشگري سلامت را بررسي کرده اند، که نتيجه بيانگر آن بوده که مهم ترين عوامل توسعه گردشگري سلامت ، توسعه زير ساخت هاي ارتباطي، اينترنت ، هتل ها و وجود وب سايت هاي جامع گردشگري بوده است .
تعاريف و مفاهيم گردشگري
لغت گردشگري(Tourism)، از کلمه Tor، به معناي گشتن اخذ شده است که ريشه در کلمه لاتين Turn، به معناي دور زدن و رفت و برگشت بين مبدا و مقصد و چرخش دارد(جهانيان و همکاران ،١٨:١٣٨٨) و ارور معتقد است که گردشگري، مجموعه اي از پديده ها و ارتباطات ناشي از کنش متقابل ميان گردشگران ، سرمايه دولت ها و جوامع ميزبان ، دانشگاه ها و سازمان هاي غير دولتي، در فرايند جذب ، حمل و نقل ، پذيرايي و کنترل گردشگران و بازديد کنندگان است (پاپلي يزدي و سقايي،١٢:١٣٨٦). در کشور هاي توسعه يافته ، گردشگري از قرن ١٩ و به خصوص از اوايل قرن بيستم که وسايل حمل و نقل سريع ، جايگزين حمل و نقل قديمي گرديد، از معناي مردمي، به سوي کليتي جمعي براي سفر، تغيير ماهيت داد، در واقع ، گردشگري به مثابه صنعتي موثر و تأثير گذار از جوامع توانسته است توجه سياست گذاران و برنامه ريزان را به خود جلب نمايد، اين صنعت فعاليتي گسترده است که تأثيرات اقتصادي، اجتماعي- فرهنگي و زيست محيطي مهمي را با خود به همراه دارد و هر يک در جاي خود، قابل بحث و بررسي است (عليزاده ،٥٧:١٣٨٢).
گردشگري الکترونيک
گردشگري الکترونيک ، به معناي کاربرد کسب و کار الکترونيکي در مسافرت و گردشگري و بـه مفهـوم ديجيتـالي شـدن همـه فرايند ها و زنجيره ارزشي در گردشگري( مسافرت ، مهمان پذيري و فروش غذا و مانند آن ) است ( کاظمي و همکـاران ،٦٨:١٣٨٤).
اجزاي گردشگري الکترونيک درجات مختلفي دارند که مي توانند از ساده ترين کارها، مانند دريافت کاتالوگ منطقه ي توريسـتي و يا خريد الکترونيکي بليط شروع شود و تا سفر به دنياي مجازي ادامه يابد. در اين ميان عرضه کنندگان محصول گردشگري، تحـت تأثير تقاضاي گردشگري با گرايش به استفاده از فناوري هاي جديد به عرضه محصول گردشگري مي پردازند( حسـني،١٣٨٨: ١٦).
امروزه ابر متن هاي اينترنتي، تنها با يک کليک امکان پذير شده است . با استفاده از سايت هاي کاخ موزه ها و اماکن باستاني جهان مي توان به دنيايي اطلاعات متني و تصويري از نمادهاي تاريخ باستان و جلوه هايي از گردشگري تاريخي _ باسـتاني دسـت يافـت .
برخي از پايگاه هاي دولتي در اينترنت ، امروزه سيستم هاي دوربين شهري خود را به سرزمين ديجيتال نيز پيوند داده انـد. بـا ايـن دوربين ها مي توان شهرهاي مختلف را به صورت زنده مشاهده کرد و حتي از آن ها عکس يادگاري گرفت . خيلي از علاقمندان بـه بازديد از موزه هاي بزرگ جهان ، از هرميتاژ مسکو تا لوور پاريس ، از تارنماهاي اينترنتي آن ها براي مشاهده اطلاعات اسـتفاده مـي کنند. حتي، رزرو بليط هواپيما، هتل ، مسابقات بين المللي ورزشي و جشنواره هاي فرهنگي _ هنـري جهـاني، امـروز بـا رفتارهـاي سازماني الکترونيکي همراه شده است .
سازمان جهاني گردشگري( UNWTO) واژه ي گردشگري الکترونيکي را اينگونه تعريف مي نمايد: گردشگري الکترونيکي به معناي کاربرد کسب و کار الکترونيکي در مسافرت و گردشگري است . گردشگري الکترونيکي يعني ديجيتالي شده همه ي فرايندها و زنجيره هاي ارزشي در گردشگري، مسافرت و مهمان پذيري و فراغت . سه اصل تشکيل دهنده گردشگري الکترونيک ، مواردي است که درشکل شماره (١) نشان داده شده است که هر يک به فراخور وظايفش ، عملکرد متفاوتي را در اين ساختار در بر مي گيرد.
شکل (١): مفهوم گردشگري الکترونيک و حوزه هاي آن
مزاياي گردشگري الکترونيک
مزاياي گردشگري الکترونيک بسيار حائز اهميت بوده و ما را به استفاده از آن ترغيب خواهد کرد، اين ويژگي ها و مزايا عبارتنداز :
- کمک به توسعه اقتصادي مناطق کمتر توسعه يافته به مدد بازاريابي و تبليغات در جهت جذب گردشگر
- ارائه خدمات مناسب تر و هماهنگي بيشتر با گردشگران و جهانگردان
- فراهم آوردن خدمات اينترنتي با کيفيت و سرعت بالا براي گردشگران
- فراهم سازي کانال هاي آموزشي و محيط آموزشي همگاني براي گردشگران
- تقويت روابط تجاري و ايجاد فرصت هاي تجاري بيشتر در بستر تجارت الکترونيک
- ارتباط بهتر سازمان ها و ارگان هاي وابسته به صنعت گردشگري
- افزايش پتانسيل ها و ظرفيت برد صنعت گردشگري
- عدم نياز به طي مسافت هاي طولاني وخسته کننده ، که در نتيجه براي افراد بيمار و مسن که تحمل طي مسافت هاي طولاني را ندارند قابل استفاده است .
- امکان سفر به مناطق مختلف جهان بدون نگراني از مسائل فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و سياست هاي بين دو کشور.
- حفاظت از ميراث فرهنگي به دليل عدم ارتباط مستقيم با آثار مختلف گردشگري
- ايجاد رقابت در زمينه هتلداري و اقامتگاه ها و بهبود سرويس دهي و امکانات رفاهي براي گردشگران .
- عدم نياز به راهنماي آموزش ديده براي معرفي مکانها و مناطق گردشگري.
- صرفه جويي در وقت و کاهش ترافيک و هزينه هاي غير ضروري.
- تسريع در برطرف کردن مشکلات احتمالي و ارتباط مستقيم با گردشگران
- ايجاد ساختارهاي مناسب از لحاظ اقتصادي براي توسعه بيشتر مناطق گردشگري.
ديدگاه هاي گردشگري
در زمينه گردشگري، ديدگاه ها و مدل هاي مختلفي وجود دارد، برخي از ديدگاه درسال هاي اخير مطرح گرديده و برخي ديگر، زمان زيادي از مطرح شدن آن ها مي گذرد، در زير به برخي از ديدگاه هاي مطرح در زمينه گردشگري اشاره شده است .
ديدگاه بريونز، تجيدا و مورالس
آنها طي مقاله اي تحت عنوان « بطرف تکامل سيستم مفهومي گردشگري » در سال ٢٠٠٩ به تبيين و تکامل سيستم استنتاجي گردشگري بر اساس نگرش نو و انطباق با شرايط جديد و بي نظمي هاي جديد پرداخته اند. در اين مدل عناصر آنتروپي، بازدارنـده ، هم ايستايي( همگن )، سناريوهاي سيستم و عناصر بي نظمي با جزئيات خود بـه صـورت چتـري وحلقـه هـاي تودرتـو از مرکـز ( گردشگري)، سيستم گردشگري را تشکيل داده که عناصر آنها با همديگر ارتباط متقابل دارنـد. در ايـن مـدل بطـور نسـبي تمـامي عناصر مؤثر و تشکيل دهنده گردشگري اعم از حمل ونقل ، اقامتگاه ها، خدمات ترابري ومسافرتي، خدمات پذيرايي، خدمات عمومي و مجازي، تفريح ، فرهنگ و... را مورد بررسي قرار داده و به درک مفاهيم ذهني و واقعيت هاي بيروني با توجـه بـه ارزش و اهميـت عناصرگردشگري پرداخته است (١١-٢٠٠٩٥,Briones.J,Tejeida.P,Morales.M) . مدل ارائـه شـده زيـر بـر پايـه نظريـه سيستمي پرورانده شده است ؛ اين مدل در طبقه بندي مدلهاي نظري- سيستم گردشگري کل از گونه پيش بيني کننده مي باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید