بخشی از مقاله

ذخيره سازي اطلاعات در حجم بالا


به نام خدا


با توجه به اين اصل كه رشد اطلاعات غير قابل پيشگيري می باشد پياده سازي راه كارهايي كه توسط آن موفق به ذخيره سازي اطلاعات در حجم بالا شود كاملاً بصورت يك نياز حياتي براي حفظ و دسترسي به اطلاعات مورد نياز مي باشد .
بنا به آمارهايInternal and Data Corporation ) IDC(حجم سيستم هاي ذخيره سازي برحسب (Terabytes) در هر سال 50% افزايش خواهد داشت كه اين مقدار در سال 2008 نسبت به 2005 پنج برابر خواهد بود. به نمودار زير دقت فرمائيد .


در اينجا قابل ذكر مي باشد كه در هر شركت و يا سازمان احتياج به نيروهاي متخصص براي پشتيباني و نگهداري از اطلاعات مورد نياز مي باشد طبيعتاً با رشد اطلاعات تعداد پرسنل به كار رفته درسازمان براي پشتيباني از اين امر مهم افزايش مي يابد . شــركت انديشه نگار در ارائه راه كارهاي خود ، سخت افزارهايي را در نظر مي گيرد كه ميزان افزايش نيروي متخصص در آينده براي حفظ اطلاعات ، به حداقل خود برسد . دنياي امروز دنياي اطلاعات است . فراموش نكنيم كه حفظ اطلاعات بسيار مهم مي باشد اگر در سازمان و يا شركتي قرار داريم كه حفظ اطلاعات به حيات آن سازمان بستگي دارد و فقدان آن به منزله فاجعه اي قلمداد مي شود اهميت راه كارهای حفظ و بازيابي سريع اطلاعات كاملاً براي ما محسوس مي باشد شركت انديشه نگار افتخار دارد كه با در دست داشتن نيروهاي فني مجرب راه كارهاي قابل پياده سازي و اطمينان براي حفظ اطلاعات ارائه نمايد . راه كارهاي فوق كاملاً سازگار به استانداردهاي مـــديريت اطلاعات و مديريت ذخيره سازي مي باشد .


در ارائه راه كارهاي مختلف سه امر مهم كاملاً مورد بررسي قرار گرفته است اين سه مهم شامل امنيت ، سرعت دستيابي به اطلاعات در حجم هاي وسيع و مديريت اطلاعات مي باشد.

پارامترهاي مناسب Storage Management infrastructure :
- ميزان Physical Deviceها براي مديريت كم باشد .
- احتياج به Administrator كمتري داشته باشد .


- قدرت به نمايش گذاشتن حجم اطلاعات وسيع با دسترسي بالا را دارا باشد .
- امنيت ، سرعت دستيابي و مديريت اطلاعات را كاملاً در آن بتوان منظور كرد .
از هنگامي كه Storage Network تبديل به يك واژه حياتي براي محيط هاي كاري گشت ، راه كارههاي NAS و SAN نيز بوجود آمده است تفاوت شماتيك اين راه كارها در شكلهاي زير نشان داده شده است .

 

SAN يا Storage Area Network يك شبكه بسيار پر سرعت است كه با پهناي باند 2Gb/s يا 1Gb/s كار مي كند و در آينده نزديك با سرعتهاي حدود 10Gb/s ارائه خواهد گرديد .
شبكه SAN با هرنوع سيستم عامل و سخت افزار به طور همزمان قابل استفاده است .ارتباطات در محيط SAN به گونه اي است كه سرورها و Storage ها از چندين مسير مي توانند به يكديگر متصل گردند .


شبكه هاي SAN ازتعداد زيادي سرور ، اتصالات و تجهيزات ذخيره سازي كه شامل Tape Drive , Disk و Optical Storage است تشكيل شده اند .
Storage ها مي توانند نسبت به سرورها در فاصله دورتري قرار داشته باشند . يك سرور و يا چندين سرور با مشخصات سخت افزاري مختلف مانند Mainframe , Super Computer , PC و حتي كامپيوتر SUN مي توانند يك Storage و يا چندين Storage را به اشتراك بگذارند .
ميزان پايداري در محيط SAN بسيار بالا است به اين صورت كه از هر Storage مي توان يك كپي به صورت همزمان در يك محيط ديگر گرفت و يا از چندين مسير ، اطلاعات را از سرور به Storage انتقال داد .


در صورتيكه يكي از سرورها بطور ناگهاني از سيستم خارج گردد و يا يك خرابي باعث اين اتفاق باشد User ها و يا Client ها هيچ وقفه اي در انتقال و دريافت اطلاعات مشاهده نخواهند كرد و سرور دوم به سرعت كنترل سرويس دهي را بعهده مي گيرد ودراين حالت مي توان رفع اشكال سرور اول پرداخت .

دلايل نياز :
دلايلي كه باعث مي شود محيط SAN مورد استفاده قرار گيرد عبارتند از :
• قابليت مديريت : پياده سازي اين سيستم باعث مي شود كه پراكندگي مديريت سيستمهاي ذخيره ســــازي به حداقل برسد و در نتيجه زمان كمتري براي مديريت سيستم مصرف خواهد شد .


• قابليت دسترسي : پياده سازي اين سيستم باعث مي شود تادفعات Down شدن يك سيستم به حداقل ممكن برسد و به عبارت ديگر سيستم هميشه قابل دسترس باشد و همينطور با استفاده از قابليت Disaster Recovery پايداري به 100% افزايش مي يابد .
• قابليت توسعه : پياده سازي اين سيستم باعث بوجود آوردن محيطي مي شود كه بتوان سيستم را بدون توقف گسترش داد .
• افزايش سرعت : اين سيستم با بوجود آوردن Load Balancing از لحاظ سرعت بسيار تاثير گذار خواهد بود .

فوائد متمركز كردنStorage ها :

- Storage Subsystem قابل استفاده فقط براي يك server نبوده در نتيجه تعداد كثيري server از ده ها تا صدها server مي توانند با اين سيستم storage كار كنند .
- ظرفيت Storage ها قابل اضافه كردن و يا كاهش مي باشد كه اين عمل بدون ايجاد هيچگونه وقفه اي در سيستم كاري خواهد بود .
- به سادگي مي توان ساختارهاي Redundancy Clustering و QOS را اجرا كرد .
- تحقيقات نشان داده است كه توانايي يك Administrator تا 20 برابر در سيستم هاي SAN , NAS افزايش مي يابد .
- قابليت Customize شدن در حداقل محدوديت .

فوائد استفاده از Fiber chanel switch
1 – امکان بوجود آوردن Zoning.
2 – قابليت مديريت بر اساس پروتکلهای MIB , SNMP.
3 – قابليت failover بصورت اتوماتيك برروي پورتها .
4– قابليت تعريف N+1 hot swappable براي ايجاد fault – Tolerance

فوائد اختصاصي SAN

1- SAN داراي نرم افزار هاي management اختصاصي مي‌باشد كه توسط آن مي‌توان Reporting و يا mapping topologyشبكه SAN را بدست آورد.
2- قابليت Trouble shooting در SAN بسيار آسانتر مي‌باشد.
3- قابليت QOS در بالاترين و بهترين مدل كاركرد وجود دارد.
4- افزايش قابليت دسترسي به deviceهاي ذخيره‌سازي ممكن مي‌باشد.


5- افزايش امنيت در ذخيره‌سازي اطلاعات بصورت قابل توجه افزايش مي‌يابد.
6-كاهش Recovery time در SAN solution.
7 – كاهش زمانی بهتر و موثر در upgrade و Configure كردن مجدد سيستمها.


8- استفاده بهتر از hard disk و Tape drive ها مخصوصاً كاهش ميزان استفاده از Tape drive ها.
9- backup server هاي كمتري در شبكه مورد استفاده مي‌گيرد.
10- كاهش هزينه پشتيباني و نگهداري شبكه.
11- كاهش تجهيزات خنك كننده محيط server ها.
12- قابل اطمينان بودن ذخيره‌سازي اطلاعات و دسترسي به اطلاعات بيشتر با سرعت بسيار بالاتر و ساده‌تر.


٭ با استفاده از معماري SAN دسترسي به اطلاعات (Uptime )از 99.99% به 99.999% افزايش مي‌يابد در واقع ميزان Downtime از 53 دقيقه در سال به 5 دقيقه در سال كاهش پيدا مي‌كند.


٭ با استفاده از معماري SAN هر گونه Replication اطلاعات از هر Engine به Engine ديگر با سرعت بسيار بالايي انجام مي‌شود.
٭ قابل توجه است كه 30% از مشكلات downtime سيستم به data storage failure مربوط مي‌شود با استفاده از SAN به صورت كلي مي‌توان اين downtime را در نظر نگرفت.

به نظر شما آيا downtime در يك سيستم اطلاع رساني قابل توجه است؟

جدول زير ميزان زمان downtime را در يك سري از كمپاني‌ها به نمايش گذاشته و ميزان هزينه اين downtime را بر حسب ميليون دلار به شما نشان مي‌دهد.


در پايان لازم به ذكر است كه شركت انديشه نگار با سابقه طراحي ، پياده سازي و پشتيباني پروژه هاي NAS,SAN در تعدادي از سازمانهاو بهره گيري از متخصصين با تجربه آمـــاده ارائه مشاوره به شما مي باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید