بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هر دستگاهي كه قادر به نگهداري اطلاعات باشد به نحوي كه استفاده كننده از آن بتواند، در هر لحظه كه لازم باشد، به اطلاعات مورد نيازش دستيابي داشته باشد، حافظه ناميده مي‌شود.

اسلاید 2 :

انواع حافظه

حافظه اصلی:

الف-RAM

ب-ROM

حافظه جانبی:

الف-دیسکهای مغناطیسی

 ب-دیسکهای نوری

ج-حافظه های فلش

 

اسلاید 3 :

چیستRAM

RAMيكي ازانواع حافظه ها والبته پركاربردترين آنهاست که مخفف اصطلاح (Random Access Memory) يا حافظه با دستيابي تصادفي بوده و حافظه‌اي قابل خواندن و نوشتن مي‌باشد .حافظه RAM ، يك تراشه مدار مجتمع(IC)  بوده كه از ميليون ها ترانزيستور و خازن تشكيل شده است.

اسلاید 4 :

چیستROM

Read Only Memory )ROM ( يک حافظه دائم که از آن برای ذخيره سازی اطلاعات مهم  در کامپيوتر استفاده می گردد. حافظه ROMيک نوع مدار مجتمع  است که در زمان ساخت داده هائی در آن ذخيره می گردد. حافظهROM از انواع حافظه های الکتریکی بوده که اطلاعاتش با قطع برق پاک نمی شود . اين نوع ازحافظه ها علاوه بر استفاده در کامپيوترهای شخصی در ساير دستگاههای الکترونيکی نيز استفاده می شوند.

اسلاید 5 :

دیسکهای مغناطیسی

دیسک‌های مغناطیسی صفحات گرد پلاستیکی، فلزی یا سرامیکی هستند که سطح انها به وسیله ماده مغناطیس شونده مثل اکسید آهن پوشانیده می‌شود .اگر جنس دیسک مغناطیسی شده، پلاستیک باشد به آن دیسک نرمFloppy Disk) )و اگر فلز یا سرامیک باشند به آن دیسک سختHard Disk) )می‌گویند. دسترسی در این دیسک‌ها مستقیم است یعنی هر اطلاعاتی را که خواستیم بتوانیم آن را از روی سطح دیسک انتخاب کنیم.

اسلاید 6 :

فلاپی دیسک ، یک نوع وسیله ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوتر است . درایوهای موجود در کامپیوتر مسئول خواندن و نوشتن اطلاعات برروی فلاپی دیسک ها براساس یک ساختارمشخص شده می باشند. جنس فلاپی دیسک ها ازپلاستیک نرم بوده که با یک ماده مغناطیس شونده مانند اکسید آهن پوشانده شده اند.متداول ترین دیسک نرم ، دیسکت3/5اینچی است که ظرفیت آن 44/1MB است .

فلاپی ديسک  را " ديسکت "  نيز  می گويند

اسلاید 7 :

هارد ديسک در سال 1950 اختراع گرديد. هارد ديسک های اوليه شامل ديسک های بزرگ با قطر 20 اينچ ( 50/8 سانتيمتر) بوده و توان ذخيره سازی چندين مگابايت بيشتر را نداشتند. به اين نوع ديسک ها در ابتدا " ديسک ثابت "  می گفتند. در ادامه بمنظور تمايز آنها با فلاپی ديسک ها از واژه " هارد ديسک " استفاده گرديد.

اسلاید 8 :

هارد ديسک يک محيط ذخيره سازی دائم برای اطلاعات را فراهم می نمايد . اطلاعات ديجتال در کامييوتر می بايست به گونه ای  تبديل گردند که بتوان آنها را بصورت دائم بر روی هارد ديسک مغناطيسی ذخيره  کرد. ديسك سخت به عنوان يكي از حافظه هاي پر كاربرد در سيستم هاي امروزي يكي ديگر از انواع حافظه هاي مغناطيسي مي باشد.

اسلاید 9 :

استفاده ازنوربه جای مغناطیس برای ذخیره سازی داده‌ها، این مزیت را دارد که فضای لازم برای ذخیره کردن یک بیت خیلی کمتر می‌شود. دردیسکهای نوری ازتکنولوژی لیزری برای ضبط اطلاعات استفاده می‌کنند. درنیمه دوم دهه ۸۰-۷۰ پژوهشهایی به منظور ایجاد اینگونه دیسکها آغازوبه نظر می‌رسد اولین دیسک ازاین نوع در ۱۹۷۹ساخته شد. دیسکهای نوری سبب کاهش فضای ذخیره سازی می‌شوندوجهشی است در جهت میل بیشتر به اهدافی که بشرهمیشه دنبال کرده‌است: کاهش هرچه بیشتر فضای ذخیره سازی، سرعت دستیابی بالاتربه داده‌های ذخیره شده وهزینه کمتر.

اسلاید 10 :

اولین نمونه از دیسکهای نوری به منظور ذخیره اطلاعات را می توان CDها دانست. قطر این دسته ازحافظه ها درحدود ۱۲۰میلی متروضخامت آن یک دوم میلی متر است و در حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ مگا بایت اطلاعات را می توان روی آن قرار داد که این حجم ازاطلاعات در حدود ۷۴ دقیقه موزیک با کیفیت بسیار عالی خواهد بود. 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید