بخشی از مقاله

ویندوز NT

مقدمه اي بر كامپيوتر
توصيفي عمومي از كامپيوتر
كامپيوتر ماشيني الكترونيكي است كه مي تواند داده هاي مختلفي از قبيل اعداد و حروف را بعنوان مشخصات اشخاص و يا اشيا, و غيره ، گرفته و آنها را ضبط و ذخيره نمايد و سپس با امكان بازيابي آنها ، اعمال مختلفي از قبيل اعمال حسابي و مقايسه هاي منطقي را روي آنها انجام داده و نتايج جديدي را به دست آورد . اين نتايج مي توانند به طريق مناسب از قبيل متن ، نمودار ،تصوير ، و يا صدا در اختيار گرفته و در تصميم گيري ها مورد استفاده قرار شوند .


كاري كه كامپيوتر مي تواند انجام دهد شبيه عمل كرد انسان در هنگام كوشش براي حل يك مساله است انسان براي اينكه مساله اي را حل كند نخستين كاري كه انجام ميدهد گوش دادن يا خواندن صورت مساله و سپردن نكات مهم آن در ذهن است . بعد از اين كار ، نوبت به فكر كردن در باره راه حل مساله و تجزيه و تحليل آن مي رسد انسان با توجه به سوابق ذهني و معلوماتي كه در باره مساله دارد ، سعي مي كند راهي براي حل آن بيابد . بعد از پيدا كردن راه حل مساله و حل آن ، نوبت به بيان جواب مساله يا نتايج بدست آمده مي رسد . مراحلي را كه گفتيم به صورت سلسله عمليات " خواندن صورت مساله و معلومات آن " ، "تقكر درباره مساله " و "نوشتن جواب مساله " خلاصه شود .


كاري كه كامپيوتر در حل يك مساله انجام ميدهد شبيه اين مراحل است . بدين معني كه بايد صورت مساله و معلومات آن در اختيار كامپيوتر گذاشته شود . در مورد انسان اين كار از طريق راهها و يا كانال هاي مختلفي نظير چشم ، گوش و حواس ديگر انجام مي گيرد .


براي اينكه بتوانيم اطلاعات اوليه مربوط به مساله را در اختيار كامپيوتر بگذاريم بايد كامپيوتر نيز داراي چنين كانال هايي باشد در مورد كامپيوتر اين كانال ها دستگاههايي هستند كه آنها را " دستگاه ورودي "
مي گويند اين دستگاهها انواع مختلفي دارند و مي توانند اطلاعات اوليه را وارد كامپيوتر كنند .

مروري بر تاريخچه ساخت وتكامل كامپيوتر :



در بررسي تاريخ نكامل كامپيوترها , غالباً تا آنجايي در تاريخ به عقب باز مي گردند كه در زمينه هاي نياز انسان به اعمالي از قبيل شمارش و محاسبه و سپس كوشش براي ساخت وسايلي جهت انجام اين امور مورد بررسي و تحليل قرار گيرند . علايم باقي ماتده از اعصار كهن تشان مي دهند كه شمارش و نمايش اعداد , قبل از پيدايش خط و نوشتن نيز رايج بوده است . در ابتدا اين كار به كمك دست و اعضاي بدن صورت


مي گرفته و در كنار آنها از خطوط و علايمي كه روي گل يا سنگ حك مي شد دانه هاي شني كه در
گوشه اي كومه مي كردند و گره هايي در يك تكه نخ مي زدند و استفاده مي كردند .
نخستين وسيله اي كه براي شمارش و محاسبه در دسترس انسان قرار داشته انگشتان دست بوده است.پژوهندگان انتخاب پايه ده را بعنوان پايه شمارش طبيعي باوجود ده انگشت در دستهاي انساني


بي ارتباط نمي دانند اثر كاربرد انگشتان در شمارش , در ارقام رومي در مورد نمايش 1 با يك انگشت و همينطور 5 با پنج انگشت در شكل اين ارقام كه I,V هستند بخوبي هويدا است V شكل پتجه دست را تداعي مي كند البته پايه شمارش تنها به 10 محدود نمي شود . آثار باقي مانده از تمدنهاي كهن و مطالعه در تاريخ قبايل استفاده از پايه هاي شمارشي ديگر را نشان مي دهد بعضي تمدنها به جاي پايه شمارشي ده دهي از پايه 20 استفاده كرده اند انتخاب پايه 20 به اين خاطر بوده در شمارش تعداد انگشتان دست را كافي
نمي دانستند و از انگشتان پاها نيز استفاده مي كردند.


حتي امروز نيز برخي از اسكيموها , سرخ پوستان آمريكايي و قبايل آفريقايي از پايه شمارشي 20 استفاده
مي كنند. آزتكها و ماياها نيز كه تمدنهاي درخشاني داشتند از پايه 20 استفاده كردند . بابليان و كلدانيان در محاسبات خود پايه 60 را به كار بردند البته كلدانيان در كنار پايه 60 از پايه 10 نيز استفاده كردند . وجود چيزهايي از قبيل نمره 20 وتقسيم بندي درجه به 60 دقيقه و دقيقه به 60 ثانيه مي تواند نشاني از كاربردي از اين پايه هاي شمارشي باشد .
با پيشرفت زندگي اجتماعي وپيچيدگي هايي كه از آن ناشي مي شد ديگر دست را ياراي محاسبه پيچيده نبود بدين علت انسان مجبور شد براي انجام محاسبات روز مره وسايلي را ابداع كند . وسايل ديگري كه به كار گرفته شد دانه هاي شن , تكه هاي نخ بودند كه درروي آنها گره هايي يا شيارهايي ايجاد مي كردند وبدين وسيله شمارش انجام مي دادند . فكر ساختن وسيله اي كه بتواند محاسبات ساده را انجام دهد به 2000 سال مي رسد . چرتكه معمولي يكي از نخستين وسايلي است كه براي اين منظور ساخته شد . ماشينهايي كه هم قادر به محاسبه وهم چاپ نتايج بودند در سال 1890 بوجود آمدند اين ماشينها قادر بودند عمليات مختلفي را تركيب كرده و نتايج را روي نواري بنويسند از اين نوار بعنوان وسيله براي ضبط و بايگاني نتايج استفاده مي شد . كارت منگنه كه تا چندي پيش در كارهاي كامپيوتري به مقدار زياد مصرف


مي شد گرچه بعد از سالهاي 1930 به خدمت كارهاي كامپيوتري درآمد ولي داراي قدمت بيشتري است . نخستين بار , يك فرانسوي به نام ژاكار از آن براي كارهاي بافندگي استفاده كرد. ( اولين ماشين جمع زن مكانيكي در سال 1642 توسط بلز پاسكال در فرانسه ساخته شد )


هرمان هولريث با استفاده از اين ايده , كارتهاي مدرن منگنه را ابداع كرد و ماشيني بر مبناي آن ساخت . هولريث در سال 1896 ماشين ساخت خود را تكميل كرد وآن را به يك شركت آي.بي.ام امروزه بكي از بزرگترين توليد كنندگان كامپيوتر را در اختيار دارد .


در سال 1833 چارلز بابيج استاد رياضي دانشگاه در انگلستان ساختن ماشيني را پيشنهاد كرد كه آن را
" موتور تحليلي " ناميد . طرح ماشين بابيج داراي بيشتر اجزاي كامپيوترهاي امروزي بود , ولي بابيج نتوانست ماشين خود را تكميل كند , زيرا اكثر ايده هاي او در آن زمان دور ازتصور بود . در سال 1937 هوواردآيكن ماشين محاسبه ُ خودكاري ساخت كه از ايده ماشينهاي قبلي در آن استفاده شده بود . اين ماشين " مارك-1 " نام گرفت . كار تكميل اين ماشين در سال 1944 پايان گرفت . مارك-1 , ماشيني الكترومكانيكي بود و تا اندازه اي نيز با ايده هاي بابيج انطباق داشت.


نخستين ماشين الكترونيكي كه مي توان آن را يك كامپيوتر ناميد . در سالهاي 1939 تا 1946 ساخته شد در اين كامپيوتر قريب 19000 لامپ خلاء بكار رفته بود كه خود نشان دهنده بزرگي و حجيم بودن آن است .مصرف انرژي اين كامپيوتر 130000 وات بود كه در مقايسه با كامپيوترهاي امروزي اين مقدار انرژي برتي مصرف 1000000 ترانزيستور كافي است . سالهاي 1954 الي 1964 را مي توان دوره به بازار آمدن كامپيوترها دانست در اين دوره شركت آي. بي. ام ماشينهاي جديدي ساخت وآنها را روانه بازار كرد . اين كامپيوترها از ماشينهاي نسل اول بود كه در آنها در يك لحظه تنها يك سلسله عمليات در حال انجام بود اين مطلب به اين معني است كه اگر جريان حل يك مساله بوسيله كامپيوتر به سه مرحله ورودي , پردازش
داده ها و خروجي تقسيم كرد.

 

كه در آنها در يك لحظه فقط يكي از اين سه مرحله در حال انجام بود به بيان ديگر امكان همزماني كار واحدهاي كامپيوتر وجود نداشت يا زمان كلي براي حل يك مساله بوسيله كامپيوتر برابر مجموع زمان هر كدام از سه مرحله بالا بود در سال 1959 الي 1960 كامپيوترهاي نسل دوم معرفي شدند اين كامپيوترها از كامپيوترهاي قبلي كوچكتر بودند و سرعتشان نيز بيشتر از آها بود در ضمن براي ساختن حافظه آنها از


حلقه هاي مغناطيسي استفاده شده بود در اين كامپيوترها امكان همزماني كار واحدها , تا اندازه اي بوجود آمده بود و صنعت كامپيوترها از اين انقلاب بي نصيب نماند . لامپ هاي خلاء كه گرماي زيادي توليد
مي كردند و عمر كمي داشتند ، جاي خود را به اجزاي الكترونيكي جديدي از قبيل ديود و ترانزيستور دادند .


در سال 1964 كامپيوترهاي نسل سوم به بازار آمدند كامپيوترهاي اين نسل به مراتب ظريفتر ، سريعتر و داراي حافظه بزرگتري از كامپيوترهاي قبلي بودند واحدهاي تشكيل دهنده كامپيوتر هاي جديد عبارت انداز : واحد ورودي كه داده ها را مي گيرد ، واحد حافظه كه داده ها واطلاعات و دستوالعمل ها در آن ضبط مي شود ، واحد حساب و منطق كه عمليات رياضي و منطقي را انجام مي دهد ،واحد خروجي كه نتايج بدست آمده را بيرون مي دهد ، و واحد كنترل كه بر اعمال تمام واحدها نظارت دارد و آنها را كنترل مي كند در صنعت كامپيوتر ، امروزه روي نسل هاي جديدتري نيز كار شده است كه در ادامه بحث درباره آنها صحبت خواهيم كرد .


تحولات جاري در زمينه كامپيوتر ها و انواع كامپيوتر ها در سال هاي اخير كامپيوترهاي جديد وكوچكي توليد و عرضه شده اند " ريز كامپيوتر " يا "كامپيوتر هاي شخصي " معرف شده اند . ريز كامپيوتر ها ، كامپيوتر هاي كوچكي هستند كه به تنهايي داراي تجهيزات لازم براي عمليات ورودي ، پردازش و خروجي هستند . ريز كامپيوترها نتيجه گرايش ايجاد كامپيوترهاي كوچك و قابل حمل و در عين حال ارزان قيمت در صنعت كامپيوتر هستند كه عمدتا" در سال هاي دهه 1980 وارد بازار تجارت كامپيوتر شده اند خود اين گرايش نيز در واقع نتيجه پيشرفت

تكنولوژي توليد " مدار هاي مجتمع " با تعداد عناصر الكترونيكي بيشتر در يك قطعه از آنهاست منظور اين مطلب آن است كه با پيشرفت تكنولوژي تعداد عناصر قابل بسته بندي در يك قطعه از مدار هر روز بيشتر و بيشتر شده و در نتيجه اندازه ها نيز كوچكتر و كوچكتر شده است و اين پيشرفت همچنان ادامه دارد يكي از معيار هاي دسته بندي كامپيوتر ها اندازه آنهاست ريز كامپيوتر ها يا كامپيوتر هاي شخصي از نظر دسته بندي اندازه ، در مرتبه سوم قرار مي گيرند . دسته هاي اول ودوم را بترتيب " بزرگ كامپيوتر ها " و " كوچك كامپيوتر ها " ( ميني

كامپيوتر ها ) تشكيل مي دهند ريز كامپيوتر ها با استقبال زيادي روبرو شده اند و اين بيشتر به سبب كوچك و قابل حمل و در عين حال ارزان بودن آنهاست به طوري كه يك فرد معمولي نيز با امكانات مالي خود توانايي خريد يكي از آنها را دارد در صورتي كه در مورد بزرگ كامپيوتر ها و كوچك كامپيوتر ها به سبب بالا بودن قيمت چنين امكاني وجود ندارد البته اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه اين كامپيوتر ها در عين كوچك و ارزان بود ن ، توانايي هاي محدود دارند ، از جمله در اين كامپيوتر ها سرعت عمليات و ميزان حافظه در درسترس نسبت به كامپيوترهاي بزرگ از خود پايين است البته كوشش اين است كه كامپيوتر هاي شخصي در عين حفظ كوچكي و ارزان بودن به پاي كامپيوتر هاي بزرگتر برسند و در اين زمينه موفقيت

هايي نيز به دست آمده است همچنين كامپيوتر هاي از رده بالاتري كه اصطلاحا" آنها را " ابر كامپيوترها " نيز مي گويند بوجود آمدند امروزه صحبت از ماشين هايي است كه به جاي يك پردانده مركزي ، داراي چندين واحد مركزي باشند و اين پردازنده ها به طور موازي و همزمان با هم كار كنند .


پيشرفت در تكنولوژي ساخت كامپيوترها نسل هاي كامپيوتر ي جديدتري را به ارمغان آورده كه به نسل هاي چهارم و پنجم موسوم هستند .در مورد نسل هاي جديد كامپيوتري اين تقسيم بندي غالبا" از روي تعداد عناصر الكترونيكي كه در يك قطعه از مدار مجتمع مي توان بسته بندي كرد ، معين مي گردد در مورد كامپيوترهاي نسل چهارم ، اين تعداد صد تا هزار عنصر و در مورد كامپيوترهاي نسل پنجم ده هزار تا صد هزار عنصر در يك قطعه مدار است .
سير تحولات در بزرگي و تعداد عناصر الكترونيكي قابل بسته بندي در يك مدار در مورد نسل هاي مختلف كامپيوتري مشخص شده است كامپيوتر هاي شخصي شامل طيف وسيعي از كامپيوتر هاي كوچك است كه اندازه آنها از يك ماشين حساب روميزي تا كامپيوتر هاي كه با تشكيلات خود ، تمام روي يك ميز را اشغال مي كنند متفاوت است . يكي ار هدفهايي كه در ساخت و عرضه اين نوع از كامپيوترها به بازار وجود داشته اين بوده كه استفاده از كامپيوتر را آسان تر و راحتر كنند اين كوشش تا اندازه زيادي با موفقيت همراه بوده است ولي هنوز نيز در استفاده از كامپيوتر هاي شخصي مسائل تخصصي فراواني مطرح است كه يك استفاده كننده معمولي نمي تواند به راحتي بر آن فايق آيد . بدين خاطر ما آن گونه كامپيوتر هاي شخصي را كه تقريبا به راحتي قابل استفاده هستند در دسته بندي خاصي قرار مي دهيم و آنها را كامپيوترهاي خانگي مي ناميم .
مراد ما از اين دسته از كامپيوترها آن كامپيوتر هايي هست كه بيشتر براي انجام بازي و تفريح و نه براي كارهاي جدي مورد استفاده هستند . در واقع مي توان گفت كه توانايي هاي اكثر آنها نيز در همين
حدود هاست البته بعضي از اين گونه كامپيوتر ها نيز قابليت گسترش و محل استفاده جديدتري دارند .
البته دسته بندي قديمي تري نيز در باره كامپيوتر ها نيز وجود دارد كه در زير به آن اشاره مي شود .
كامپيوتر ها را به طور كلي به دو دسته " كامپيوتر هاي قياسي و كامپيوتر هاي عددي " نيز تقسيم مي كنند . كامپيوتر هاي قياسي روي علايم پيوسته يا متغيير هاي رياضي كه بصورت كميت هاي فيزيكي پيوسته هستند كار مي كنند متغيير هاي پيوسته متغيير هايي هستند كه در يك محدوده معين هر مقداري را مي توانند به خود بگيرند مثل تغييرات دما در شبانه روز . اساس كار كامپيوتر هاي قياسي بر مدل سازي قرار دارد كه در آن يك فرآيند واقعي فيزيكي يا عناصر آن با مدلي جايگزين مي شود كه داراي همان خصوصيات است . با استفاده از مدل سازي فرآيند ها به روش ساده ، مناسب و ارزاني اجرا مي شوند در بين تمام تكنيك هاي مدل سازي موجود مدل سازي فيزيكي و مدل سازي رياضي به مقدار بسيار زيادي مورد استفاده است بعنوان مثال دماسنج معمولي ، خط كش محاسبه ، سرعت سنج اتومبيل يا چيز هايي از اين قبيل بر اساس قياس وضعيت يك بخش متغيير يا متحرك آنها با تعدادي عدد و رقم كه قبلا" الكترونيكي مورد استفاده در آنها همراه بوده است . در كامپيوترهاي نسل اول از لوله هاي خلاء , در كامپيوترها ي نسل دوم از ترانزيستورها و در كامپيوترها ي نسل سوم از ترانزيستورها ي مينياتور استفاده شده است . هر كدام از اين اجزاء الكترونيكي نسبت به اجزاء قبلي تكامل يافته تر هستند . در كامپيوترهاي نسلهاي بالاتر اجزاء الكترونيكي تشكيل دهنده به مراتب كوچكتر هستند . كامپيونرهاي قياسي داراي اساس كار ساده اي هستند . اين كامپيوترها ميتوانند مسائل را به تصويري و نموداري حل كنند . اشكالي كه وجود دارد اين است كه دقت كار آنها را محدود و دربعضي موارد كم است. كامپيوترهاي قياسي نيز انواع مختلفي هستند .
آنچه كه قبلا" در مورد كامپيوتر گفته شد وآنجه كه بعد از اين به عنوان كامپيوتر به شرح جزئيات آن خواهيم پرداخت منظور كامپيوتر عددي است كه در زير به شرح خلاصه اي از آن مي پردازيم .اگراز نوع قياسي صحبتي باشد بعنوان كامپيوتر قياسي از آن ياد مي شود .


كامپيوترهاي عددي برروي متغييرهاي گسسته يا متغييرهاي رياضي كه به صورت عدد هستند ومقادير گسسته اي از كميتهاي فيزيكي را مي نمايانند,كار مي كنند . متغييرهاي گسسته متغيرهائي هستند كه در يك محدوده معين تنها مقادير مشخصي را به خود مي گيرند . هر عددي به صورت تركيبي از حالات عناصر جداگانه اي كه هر كدام ازآنها ميتوانند به حالتهاي عناصر جداگانه اي كه هر كدام از آنها ميتوانند به حالتهاي ثابت متعددي درآيند , نشان داده مي شود . كامپيوترهاي عددي قابليت برنامه ريزي دارند . و از دقت زيادي برخورد

وميتوانند انواع مختلف مسائل رياضي و منطقي را حل كنند. گرچه سرعت كار كامپيوترهاي عددي بسيار زياد است . ولي به هر حال براي انجام اعمال يك محدوديت سرعت وجود دارد . اين محدوديت بخاطر آن است كه زمان لازم براي حل يك مساله بوسيله كامپيوتر عددي , مجموع زمانهايي است كه در بعضي موارد صرف كارهاي غير محاسباتي نظير عمليات كنترل شده است . كامپيوترهاي عددي نيز انواع مختلفي دارند از قبيل ماشين حسابهاي رو ميزي , كامپيوترهاي شخصي , ميني كامپيوترها , و سييستم هاي بزرگ كامپيوتري .
اكر كامپيوترهاي عددي و قياسي را در سيستمي تركيب كنيم يك كامپيوتر تركيبي بدست خواهد آمد .


" كامپيوترها ي تركيبي " توانائيهاي هر دو نوع كامپيوتر عددي و قياسي را با هم تركيب مي كند . بطور كلي كامپيوترها در طول دوره تكامل خود از حالتهاي مختلف مكانيكي , الكتريكي و الكترومكانيكي, .الكترونيكي گذشته اند.

نحوه حل مسائل در كامپيوتر:
كامپيوترها حل مسائل را به صورت اجراي دستور العملهايي كه به همراه اطلاعات اوليه ‌‌‌‌‌‌‌‌مورد نياز , به آتها داده مي شود , انجام مي دهند . " دستور العمل " , يك قطعه اطلاعات يا كدي است با طول معين از ارقام كه انجام كار خاصي را از كامپيوتر مي خواهد . هر دستور العمل باعث انجام يك عمل به وسيله كامپيوترها
مي شود و اين عمل مي تواند انجام اعمال حسابي يا منطقي يا تصميم گيري باشد . اين طول معين از ارقام را كه براي نمايش يك دستور العمل به كار مي رود. يك " كلمه " ميگويند.
يك كلمه در اقع بخش معيني از حافظه است كه براي ضبط دستورالعملها يا اطلاعات بكار مي رود .


براي حل مسائل مختلف تنها يك دستور العمل كافي نيست . به بيان ديگر براي حل مساله بايد چندين دستور العمل به ترتيبي خاص اجرا شوند . اما قبل از اينكه بتوانيم دستور العملهايي براي حل يك مساله بنوبسيم بايد يك راه حل مرحله به مرحله براي حل آن پيدا كنيم كه كامپيوتر با دنبال كردن آن مراحل به حل مساله نايل آيد . اين ليست از مراحل مختلف را كه براي حل هر مساله لازم است "الگوريتم" و روند شكستن راه حل مساله به مراحل جزئي تر را الگوريتم كردن مسائل به منظور حل آن به وسيله كامپيوتر مي گويند.


همان طور كه گفته شد , الگوريتم ها در واقع ليستهاي مرتبي از عمليات مختلف هستند. كه بايد به ترتيب نشان داده شده اجرا شود تا حل يك مساله ميسر شود . اما براي اينكه بتوانيم الگوريتم ها را بوسيله كامپيوتر اجرا كنيم . بايد مراحل مختلف آن را بصورت دستورالعملهايي در آوريم .كه بوسيله كامپيوتر قابل اجرا باشند مجموعه اي از چند دستورالعمل را كه بر روي هم منجر به حل يك مساله مي شود," برنامه " مي گويند . برنامه ها شامل دستور العمل ها و داده هاي لازم براي حل مساله هستند . و در حقيقت ترجمه مرحله به مرحله الگوريتم به يك زبان برتامه نويسي مناسب مي باشند .


كوچكترين واحد اطلاعاتي كه در درون كامپيوترها وجود دارد "بيت" نام دارد . اين كلمه اختصار كلمات Binary digit به معني رقم دودويي (0-1 ) است . پس هر بيت يا 0 يا1 است .
بايد اضافه كنيم كه در درون كامپيوترها به جاي استفاده از پايه ده دهي كه داراي ده رقم صفر تا نه است . از پايه دودويي كه داراي دو رقم صفر و يك است استفاده مي شود . زيرا كه نمايش اطلاعات در پايه دو با استفاده از پايه دو دويي , به مراتب آسانتر از پايه ده دهي است . و با استفاده از ادوات الكترونيكي ساختن مدار براي محاسبات در پايه دو آسانتر است .
به علت اينكه بيت واحد كوچكي است و كار كردن با آن مشكل است واحد بزرگتري تعريف شده كه


" بايت " نام دارد . هر بايت مجموعه اي از چند بيت ( معمولاً هشت بيت) است . حروف و ارقام مختلف را با يك بايت نشان مي دهند . و آن را كاراكتر مي گويند . بزرگي كلمه كامپيوتر را نيز كه در بالا مورد بحث قرار گرفت با بيت بيان مي كنند .


همانطور كه گفته شد زبان دروني كامپيوترها زبان علائم الكتريكي يا زبان ارقام يا به بيان ساده تر زبان صفر و يك است . اين زبان را كه در حقيقت بيش از دو حرف الفبا (0,1) ندارد ," زبان ماشين " نام دارد . هر مدل كامپيوتري خاص براي خود يك زبان ماشين مخصوص دارد .كار با زبان ماشين دشوار يا غير ممكن است . زيرا اگر قرار باشد با همين زبان با كامپيوتر ارتباط برقرار باشد بايد دستور العملهايي به صورت رشته هاي طويلي از ارقام 0و1 دراختيار كامپيوتر قرار داد و انجام اين كار از حوصله انساني خارج است.


براي تسهيل ارتباط با كامپيوتر , زبان هاي سمبليكي ابداع شده كه به آنها "زبان برنامه نويسي" مي گويند .هر زبان برنامه نويسي در حقيقت مجموعه اي از قواعد , دستورها وسمبلهايي است كه در نوشتن يك برنامه , يا به بيان ديگر , ترجمه يك الگوريتم به آن زبان برنامه نويسي بايد آنها را مراعات كرد. زبانهاي برنامه نويسي مختلفي ابداع شده و مورد استفاده هستند كه از بين آنها مي توان به زبان "كوبول" براي كارهاي تجاري , "فرترن" براي كارهاي عملي ,"پي ال وان" براي كارهاي عملي _ تجاري و زبان "بيسيك"و"پاسكال" براي انواع مختلفي از كاربردها اشاره كرد.


زبانها را از نظر نزديكي به زبان طبيعي و دوري از زبان اعداد و ارقام يا دوري از زبان طبيعي و نزديكي به زبان ماشين ,به سطوح مختلفي تقسيم مي شوند. از آنجا كه هنگام ابداع زبانهاي برنامه نويسي سعي براين بوده نه سمبلهاي نشان دهنده دستورالعملها به معاني يا نوع كار دستور العملها نزديك باشد , بدين خاطر هر چه اين سمبلها يا كلمات به زبان طبيعي نزديكتر باشند زبان برنامه نويسي سطح بالاتر است. البته بايد گفت كه سطح بالا بودن يك زبان برنامه نويسي تنها به نزديكي آن به زبان طبيعي بستگي ندارد ,بلكه به قدرت محاسباتي و توانائي آن بستگي دارد. به اين تعبير "زبان سطح بالا " و "زبان سطح پائين" وجود دارد.


از زبانهاي برنامه نويسي سطح بالا ميتوان زبانهاي بيسيك ,فرترن ,پي ال وان ,كوبول و غيره را نام برد. زبان ماشين (0,1) يك زبان سطح پائين كامپيوتر است . بر مبناي زبان ماشين زبان نيمه سمبليكي ابداع شده كه آن را "زبان اسمبلي" مي گويند .زبان اسمبلي هر ماشين درواقع زبان ماشين سمبليك شده آن است.از آنجا كه هر كامپيوتر خاص براي خود زبان ماشين خاصي دارد , زبانهاي اسمبلي نيزكه فرم نيمه سمبليك آنها هستند ,يكسان نيستندو خاص ماشينهاي خود مي باشند.


در عمل و در ارتباط با حل يك مساله , كامپيوتر در بخشي از كار درگير مي شود . اين گفته بدين مفهوم است كه حل يك مساله از مراحل مفصل تري تشكيل مي شود كه بخشي از اين مراحل به عهدهً عامل انساني وبخشي ديگر به عهده ماشين است . اصولاً هر كار يا عملي در اين مي تواند به يكي از سه حالت " دستي" "مكانيكي " و يا " الكترونيكي " انجام شود . در يك " سيستم دستي " تنها عامل درگير در حل مساله , مغز و نيروي بدني انسان است . در يك " سيستم مكانيكي " علاوه بر انسان , ماشيني نيز وجود دارد كه از طريق عامل انساني كنترل مي شود . به عنوان مثال يك ماشين حفاري زمين كه به وسيله يك راننده كنترل مي شود يك سيستم مكانيكي تلقي مي شود. با توجه به آنچه كه گفته شد , معلوم مي شود كه عمل كنترل , عمل اصلي در اين سيستم ها است در يك سيستم دستي كنترل كننده و عمل كننده هر دو انسان است در يك سيستم مكانيكي كنترل كننده انسان و عمل كننده ماشين است در يك سيستم الكترونيكي هم كنترل كننده و هم عمل كننده هر دو ماشين است . و استفاده از كامپيوتر در انجام اعمال مختلف مي تواند يك سيستم الكترونيكي را بوجود آورد.


كاربرد كامپيوترها
امروزه در حوزه هاي بيشماري از فعاليتهاي انساني از قبيل تجارت , علم , صنعت , خدمات و غيره از كامپيوتر استفاده مي شود . و روز به روز بر وسعت و دامنه اينگونه كاربردها اضافه ميگردد ما در زير به برخي از كاربرد كامپيوترها در جهان امروزه اشاره مي كنيم . طيف استفاده از كامپيوتر به حدي گسترده است كه حتي نام بردن از همه آنها از حوصله اين مطلب نيست .
در كارهاي تجاري از كامپيوتر مي توان براي كارهاي حسابداري , كنترل امور مالي , كنترل امور انبار , كنترل توليد و غيره استفاده كرد . حسابداري عبارت است از مجموعه اي از تكنيكهاي محاسبه و ثبت كه در يك موَسسه بازرگاني به كار گرفته مي شوند . حسابداري يكي از نخستين كارهاي تجاري است كه در انجام آن از كامپيوتر كمك گرفته شده است . كامپيوتر ها مي توانند حجمهاي زيادي از داده ها را به عنوان ورودي بپذيرند و روي آنها اعمال مختلف محاسباتي انجام دهند يا آنها را مرتب كنند يا درهم ادغام نمايند . از كامپيوتر و دستگاههاي جانبي آن مي توان به عنوان دفتر حسابداري استفاده كرد وهر وقت لاز م شد اطلاعات روي آنها را به صورت اوراق معمولي چاپ كرد .
در بازرگاني , انبار در حقيقت عبارتست از مجموعه اي از مواد موجود در يك جا و برآورد نيازهاي مواد اوليه كه براي توليد لازم است . انبارداري مكانيزه كه با استفاده ازكامپيوتر صورت مي گيرد نگهداري مجموعه اطلاعات مربوط به مواد و كالاهاي مختلف موجود در انبار درحافظه كامپيوتر است . با استفاده از كامپيوتر مي توان معلوم كرد كه از كالاي مشخصي به چه مقدار است يا آن كالا در كجا قرار دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید