بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

:اصلاح الگوی مصرف

تعریف:نهادینه کردن الگوهای صحیح استفاده از منابع کشور.

فرایند اصلاح الگوی مصرف ،سبب ارتقای شاخص های بهره وری و اثربخشی در جنبه های مختلف فردی و اجتماعی،کاهش هزینه ها و بسط وگسترش عدالت می گردد.

سطوح فرایند اصلاح الگوی مصرف از لحاظ اجرایی:

1- تولیدمحصولات و خدمات

2- توزیع

3- مصرف

استقرار نظام های استانداردها و الگوی مصرف در هر سه وجه مربوطه مستلزم فرهنگ سازی پایداراست که خود نیازمند ارائه راهکارهایی است تا همه افراد جامعه نگرش ها و رفتارهای مربوطه را اصلاح نمایند و به تدریج این اصلاح نهادینه شده و به یک رفتار پایدار و نهایتا به یک فرهنگ در تمامی عرصه های مصرف تبدیل شود.

اسلاید 2 :

برای نهادینه سازی و ایجاد بسترهای فرهنگی لازم به منظور استقرار مطلوب الگوی مصرف اولین قدم ارائه آموزش های مناسب و اثربخش است.

بدیهی است که آموزشهای مناسب به تدریج موجب ایجاد شناخت و تغییر نگرش در افرادشده و همگام با تغییرنگرش تک تک افراد جامعه می توان امیدوار بود که نگرش جامعه اصلاح شده و تغيیررفتار مناسب صورت گیرد.

اهميت اين مسئله از زماني آشكار مي شود كه بدانيم علي رغم تاكيد آموزه هاي ديني مبني بر پرهيز از اسراف و تبذيرمتاسفانه نشانه هاي فاحشي از زياده روي در مصرف منابع در ابعادي زندگي فردي،خانوادگي و سازماني ديده مي شود.ازجمله مي توان به ضايعات نان و اتلاف منابع در حوزه مصرف انرژي دربخش خانگي و صنعتي نام برد كه بسيار بالاتر از سطح استانداردهاي جهاني است.بديهي است تا زماني كه منابع ارزشمند و كمياب ،با ارزانترين قيمت و به وفور در اختيار قرار مي گيرد،نمي توان انتظار تحقق شعارهاي صرفه جويي را داشت.لازم است تا در كنار ارائه آموزشهاي لازم و فرهنگ سازي نسبت به منطقي كردن قيمت حامل هاي انر‍ژي اقدام نمود.از آنجايي كه سازمان هاي دولتي از جمله بزرگترين مصرف كنندگان منابع انرژي و امكانات مي باشند هرگونه اقدام در راستاي استقرار نظام اصلاح الگوي مصرف بدون در نظر گرفتن اين سازمانها مفيد نخواهد بود.

اسلاید 3 :

اهميت و ضرورت توجه به استانداردها و الگوهاي مصرف

واژگان و اصلاحات

استاندارد(standard):

 سندي مدون از ضوابط و شاخص هايي است كه به عنوان پايه و اساس معيارها(عموما با ماهيتي كمي و فني)با آزمايش ها و مطالعات گذشته ،مورد توافق و اجماع متخصصين مربوطه قرارگرفته و به عنوان يك نمونه يا مدل پذيرفته شده و مورد استفاده قرار مي گيرد.

الگو(pattern):

موضوعي است قابل برگشت و تكراري ،متشكل از حوادث گوناگون(عموما با ماهيت كيفي و رفتاري)شامل عناصر تشكيل دهنده آن پديده كه مي تواندبه صورت قابل پيش بيني و قابل تكرار درآيد.

مصرف(consumption):

در لغت به معني زمان و منابع را خرج نمودن است و در اصطلاح اقتصادي و مديريتي شامل تخصيص بودجه و هزينه كردن امكانات و درآمدهاي عمومي از سوي دولت نيز مي شود.

اسراف:

در لغت به معني تجاوز و زياده روي در مصرف است ،بنابراين هرگونه عمل انسان كه خارج از حدود باشد،اسراف محسوب مي شود.

تبذير :

استفاده از منابع مالي در مواردي كه سزاور نيست،چه كم باشد چه زياد.

سازمان(organization):

گروهي از افراد كه براي نيل به هدفي مشترك از طريق تقسيم كار و وظايف و از مجراي سلسله مراتب اختيار و مسئوليت اعم از خصوصي و دولتي در كنار هم همكاري  و ارتباط دارند.

خط مشي(policy):

خواسته ها و جهت گيري هاي كلي يك سازمان كه بطور رسمي توسط مديريت ارشد سازمان اعلام مي گردد.

اسلاید 4 :

اهداف(objectives):

مقاصدي كه در قالب عملكرد سازماني است و سازمان خود را مقيد به حصول آنها مي داند .اهداف حتي المقدور بايد كمي باشند.

نيازسنجي(need assessment):

به كار بردن شيوه هايي كه به كمك آن بتوان نيازهاي اهداف سازماني را تعيين كرد.اولين هدف نيازسنجي ،توليد اطلاعات و شاخص ها درباره نيازهاي مردم،سازمان ها و جامعه هدف است.

شاخص(index):

ملاک ها و اصولی است که خصوصیات کیفی را در قالب کمیت بیان کرده و آنها را قابل بررسی و ارزشیابی می کندشاخص ها معمولا از اهداف ،خط مشی ها ،نگرش ها و یا موقعیت ها سرچشمه می گیرند و مانند علائمی که مسیر را مشخص کنند ،در استانداردها و الگوها مورد استفاده قرار می گیرند.

اثربخشی(effectiveness):

میزان تامین مقاصد تعریف شده توسط یک فرایند،شخص،محصول،برنامه یا میزان پاسخگویی به نیازهای جامعه هدف. به عبارت دیگر انجام کارهای درست.

کارایی(efficiency):

بیشینه سازی بهره برداری و دستیابی به بهترین نتیجه ممکن با استفاده از کمترین ورودی ممکن.به عبارت ساده تر کارایی عبارت از انجام درست کارها.

بهره وری(productivity):

استفاده بهینه از منابع با پیاده سازی استانداردها و الگوها ،مطابق با شاخص ها(اعم از نیروی کار،سرمایه،زمین،موادو..)در فرایند تولید کالاها و ارایه خدمات.بهره وری ترکیبی از کارایی و اثربخشی است.

اسلاید 5 :

فرایند(process):

مجموعه ای از فعالیت های مرتبط یا تاثیرگذار که ورودی ها را به خروجی ها تبدیل می کند.

بازمهندسی فرایندها(process Reengineering):

عبارت است از بازاندیشی و بهبود مستمردر فرایندها و روشهای انجام کار(انتخاب و پیاده سازی بهترین الگوها و استانداردها در حیطه فعالیت ها)برای دستیابی به مطلوبترین سطح بهره وری در سازمان.

توسعه پایدار(sustainable Development):

در سال1992 بطور گسترده در ادبیات مدیریت و محیط زیست وارد شد و در کلیه ابعاد اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و فنی مورد توجه قرارگرفت.عبارت است از استفاده بهینه از کلیه منابع برای توسعه نسل امروز با حفظ حقوق نسل های آینده و دیگران.

بهوبد مستمر(continual improvement):

فعالیتی است تکرارشونده برای افزایش توانایی برآوردهای الزامات در یک الگو و یا استاندارد .به عبارتی ساده تر بهبود مستمر همان اصلاح استانداردها و الگوهای موردنظر می باشد.

ممیزی(audit):

بررسی به منظور تعیین اینکه آیا فعالیت ها و نتایج حاصل از آنها با ترتیبات برنامه ریزی شده مطابقت دارد و آیا این ترتیبات بطور موثر و مناسب برای دستیابی به خط مشی و اهداف سازمان اجرا شده اند یا خیر؟

فرهنگ مصرف:

مجموعه ای از عادات ،ارزش ها،اخلاق و الگوهای خاص مصرف در شرایط گوناگون اجتماعی که نماد علمی آن الگوهای مصرف در هر سامانه از قبیل فرد،خانوار ،بنگاه دولت و ملت است.

اسلاید 6 :

برچسب انرژی(Energy label):

صفحه ای است حاوی اطلاعات مربوط به مصرف انرژی و تجهیزات انرژی بر.در این برچسب شاخص مصرف انرژی وسیله موردنظر به همراه رتبه های برچسب انرژی با حروفAتاGکه دارای رنگ بندی ازسبزپررنگ تا قرمزتیره می باشد،نشان داده شده است.این برچسب برای استفاده مصرف کنندگان مختلف برای مقایسه وسیله های پربازده و کم بازده مورداستفاده قرارمی گیرد.از لحاظ هزینه سرمایه گذاری اقلام رتبه انرژیA نسبت به Cپرهزینه ترند اما هزینه بهره برداری(هزینه برق مصرفی) آنها کمترند.

استانداردسازی(standarization):

عبارت است از فعالیت مربوط به استقرار و تثبیت شرایط و مقرارت لازم برای رسیدن به مطلوبترین سطح بهینه در زمینه های مورد انتظار .

اسلاید 7 :

  • دین اسلام بر دوری از ”اسراف“ تاکیدفراوانی دارد.پرهیزگاری ،میانه روی و بهره گیری صحیح از نعمت های الهی به اندازه ای مورد تاکید اسلام است که رعایت این مهم ،مایه سعادت و خوشبختی فرد و جامعه تلقی گردیده است.تبذیر بر خلاف اسراف تنها یک واژه اقتصادی است و در معنای هدر دادن مال و به تعبیر عامیانه ریخت وپاش بکار رفته است.
  • بيش از يك قرن است مباحث مدیریت منابع و مصرف پایدار در دنیا بصورت جدی مطرح گردیده و الگوها ،مدل و استانداردهای مختلفی پیرامون مديريت صحيح منابع ،بهبودمستمر فرايندهاي كاري ، مهندسي مجدد ،يكپارچه سازي و سازگاري در حال پياده سازي مي باشند.

اسلاید 8 :

ديدگاههاي متفاوت درباره مصرف

-در نظام هاي اقتصادي سرمايه داري،هدف اصلي از فعاليت هاي اقصادي را مصرف مي دانند.در واقع هدف از توليد و توزيع در اقتصاد مصرف مي باشدواگر مصرف در جامعه متوقف گردد توليد متوقف مي شود و بيكاري رخ مي دهد.

-ديدگاه مقابل ،نظر اسلام در اقتصاد است كه همواره انسان را به صرفه جويي و پرهيز از اسراف دعوت مي نمايد و ميانه روي در مصرف را مورد تاكيد قرار مي دهد.

اسلاید 9 :

  • با نگاهی به آمار مصرف انرژی و شاخص های مهمی چون سرانه مصرف انرژی،شدت انرژی و بهره وری انرژی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان در می یابیم،در عرصه رقابت جهانی که به سمت مصرف کمتر(بهینه)و تولید بیشتر در حرکت است، اتلاف انرژی زیادی در بخش های عمومی_دولتی از جمله بیمارستانها را شاهد هستیم.

اسلاید 10 :

مصرف گرايي

مصرف گرايي و اسراف دقيقا نقطه مقابل مصرف بهينه قرارگرفته است وبطور كلي هر گونه زياده روي در كميت و اتلاف در مصرف را شامل مي شود.نخستين رگه هاي مصرف گرايي را مي توان از انقلاب صنعتي در جهان غرب پيگيري كرد.نظام تبليغات،امروز بطور مستقيم آدم هاي شاد،موفق و خوشبخت را به عنوان يك مصرف كننده خوب و تمام عيار معرفي  مي كند. قدرت هاي بزرگ صنعتي كه فرا مليتي و جهاني شده اند براي انسان تصميم مي گيرند كه چه چيزي خوب و چه چيز ي بد است و با قدرت عظيم رسانه اي و تبليغات مجهز به آخرين فنون روانشناختي آن را به خورد ملت ها مي دهند.در حقيقت مصرف گرايي عامل تخريب رشد،توسعه و از بين رفتن منابع ملي است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید