بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

دراین کتاب جالب که یک دید اقتصادی از نرم افزار ومهندسی نرم افزار توسط هاوارد باتجر ارائه میشود.فرایند نرم افزاری را درذیل شرح داده است.
ازآنجائی که نرم افزار مثل هر ثروتی دیگری یک دانش نهفته است و از آنجا که دانش پراکنده ، تلویحی ، پنهان و درمقیاس زیاد ناقص است و توسعه نرم افزاری یک فرآیند یادگیری عمومی است.
در حقیقت بنای نرم افزار کامپیوتری یک فرآیند  یادگیری عمومی تکرار شونده ،خارجی و چیزهای دیگری که باتجربه آنرا سرمایه نرم افزاری نامید که در بر گیرنده کلکسیونی  ازدانش خالص و سازماندهی شده که با فرآیند هدایت میشود. 
 

اسلاید 2 :

فرآیند چیست ؟
 
 هنگامی که شما تولید یک محصول یا سیستم را مد نظر دارید نکته مهم این است که وارد یک سری مراحل قابل پیش بینی شوید. نقشه ای که به شما کمک میکند به نتیجه سریع و درخشان برسید . نقشه ای که شما پیگیری میکنید یک فرآیند نرم افزاری نامیده میشود.
 
چه کسی این کارانجام میدهد؟ 
 
مهندسین نرم افزار و مدیران آنها این فرآیند را مطابق با نیازهای خود ساخته و سپس ان را دنبال میکنند.علاوه بر آن مردمی که متقاضی این نرم افزار هستند نقش بزرگی در فرآیند نرم افزاری دارند.

اسلاید 3 :

چرامهم است ؟
 زیرا ثبات ، کنترل و ساماندهی را برای یک فعالیت فراهم می نماید و درغیر اینصورت خارج از کنترل بوده و به یک هرج و مرج تبدیل می گردد.
مراحل کار کدامند ؟
فرآیندی که شما انتحاب میکنید دقیقا به نرم افزاری تولید میکنید بشتگی دارد . ممکن است یک فرآیند برای تولید سیستم الکترونیکی هواپیما مناسب باشد در حالیکه فرایند ی کاملا متفاوت برای تولید وب سایت استفاده می شود.
محصول کار چیست ؟ 
از نقطه نظر مهندسی نرم افزار محصولات کاری برنامه های اسنادو دادههایی است که در نتیجه فعالیتهای مهندسی نرم افزاری که در طول فرآیند صورت گرفته اند تولید شده اند.
 
 

اسلاید 4 :

چگونه مطمئن شوم که کاری که انجام داده ام درست است ؟
یک سری فرآیندها و مکانیزمهای ارزیابی نرم افزار وجود دارد که سازمانها را قادر میسازد تکامل فرآیند نرم افزاری خود را تعیین کنند.
کیفیت بدون زمان بودن و کارائی دراز مدت محصول شما بهترین شاخصهای کارائی فرآیند مورد استفاده شما هستند.
اما از دیدگاه فنی یک فرآیند نرم افزاری دقیقا چیست؟
در مطالب این کتاب ما فرآیند نرم افزاری بعنوان چاچوب کاری تعریف میکنیم که برای ایجاد یک نرم افزار دارای کیفیت مطلوب است .
آیا مفهوم فرآیند با مهندسی نرم افزار یکسان است؟
پاسخ هم بله و هم خیر است فرآیند نرم افزاری روشی را تعریف میکند که در هنگام طراحی نرم افزار بکارمیرود.اما مهندسی نرم افزار نیز در بر گیرنده فناوری های است که در فرآیند وجود دارد یعنی روشهای فنی و ابزار خودکار.
مهمتر اینکه مهندسی نرم افزار بوسیله افراد مبتکر و مطلع صورت میگیرد که در چاچوب یک فرایند کامل و معین کار میکنندکه برای محصولی که تولید میکنند ونیازهای بازار مناسب است

اسلاید 5 :

در فصل 1 یک فرآیند بوسیله مجموعه ای از اعمال ،وظائف و فعالیتهای کاری که محصول کاری تولید میکردند معرفی شد و هرکدام از کارها و وظاعف با یک چارچوب کاری یا مدلی که رابطه با فرایند و یا بایکی دیگرکارها می آیند. فرایند نرم افزاری در شکل 2.1  بصورت تصویری نمایش داده میشود.
در بحث فصل 1 یک چارچوب عمومی فرایند برای مهندسی نرم افزاربا 5 چارچوب کاری فعالیت مشخص میکنند . - ارتباط (تحلیل) – برنامه ریزی (طراحی) – مدل کردن –ایجاد –توسعه . بعلاوه یک مجموعه از گستره وظائف فعالیتهای پروژه ،پیگیری و کنترل ،ریسکهای مدیریتی ،بازبینی تکنیکی و چیزهای دیگری که در سراسر فرایند کاربردی هستند. 
شما بهتر به جنبه ای مهمی از فرایند نرم افزاری که راجع به ان تابحال بحث نشده توجه کنید. این جنبه جریان توصیفی فرایند میباشد که چطور اتفاق افتادن چارچوب کاری ،اعمال و فعالیتها را بیان میکند.که هر چارچوب کاری چطور نسبت به زمان و توالی انجام سازماندهی شده است. شکل 2.2
 

اسلاید 6 :

یک فرایند خطی 
هر یک از 5 چارچوب فعالیتها را بطور متوالی اجراء میکند که با تحلیل شروع می شود و با توسعه پایان مییابد. شکل 2.2a
جریان یک فرایند تکرار شونده
 یک یا چند فعالیت را تکرار میکند قبل از اینکه به مرحله بعد برود. شکل 2.2b
جریان فرایند پویا
 فعالیتها را در یک وضعیت سیکلی اجرا میکند که در طول هر سیکل کل 5 فعالیت برای ساخت یک ورژن کامل نرم افزار کاملا انجام میگیرد. شکل 2.2c
جریان یک فرایند موازی
 یک یا بیشتر از یکی از فعالیتها بصورت موازی با دیگر فعالیتها انجام میدهد شکل 2.2d
 

اسلاید 7 :

هر چند در فصل 1 شرحی از 5 چارچوب فعالیت و یک شناخت پایه ای از هرکدام ارائه شد . ولی یک تیم نرم افزاری به جزئیات بیشتری از اطلاعات قبل از اینکه اماده اجراء کردن هر فعالیت فرایند نرم افزاری باشند نیاز دارد.
بنابراین شما با یک سوال کلیدی مواجع میشوید چه عمالی برای یک چارچوب فعالیتی بطور طبیعی مشکلات را حل میکند و شخصیت استفاده کنندگان و کسانی که سرمایه گزارهای این پروژه هستند چگونه است.
 

اسلاید 8 :

برای یک پروژه نرم افزاری کوچک که توسط یک شخص بطور ساده درخواست میشود عمل تحلیل ممکن است از طریق مکالمه تلفنی با سفارش دهنده انجام شود بنابراین تنها عمل ضروری مکالمه تلفنی می باشد و وظائف کاری که در این عمل جمع اوری میشوند با:
1. برقراری ارتباط با سفارش دهنده با تلفن
2. بحث راجع به درخواستها و یاداشت برداری
3. ساماندهی  یاداشتها در یک نوشته خلاصه از دستورها و درخواستها
4.ارسال میل جهت بازخوانی و تائید.
 

اسلاید 9 :

اگر یک پروژه نسبتا زیاد پیچیده باشد در این حالت سفارش دهنده ها زیاد و هرکدام درخواستهای متفاوت دارند که در این حالت عمل تحلیل 6 مرحله دارد.
1. شروع دریافت 
2. استخراج یا فراخوانی
3. جزئیات 
4. مذاکره
5. خصوصیات
6. ارزیابی یا اعتبارسنجی
در این حالت هرکدام از فعالیتهای مهندسی نرم افزار تعداد زیادی وظایف کاری و یک تعداد محصول کار متمایز دارند.
 

اسلاید 10 :

 در شکل 2.1 هرکدام از فعالیتها میتوانند تشریح شوند با یک تعدادی وظائف و هریک از این وظائف مرتبط هستند با محصول کاری ،اطمینان کیفیت و رخدادهای پروژه. پس شما انتخاب کنید مجموعه وظائفی را که بهترباشد برای پروژه و شخصیت تیم شما.و این مفهومش این است که عمل مهندسی نرم افزار میتواند تطبیق داده شود با احتیاجات نرم افزار و شخصیت تیم پروژه.
 
مثال برای شناسائی وظائف :
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید