بخشی از پاورپوینت

 اسلاید 1 :

ابوجعفر محمد بن علي ابن بابويه قمي ملقب به شيخ صدوق از پيشتازان علم حديث و از مردان نامي جهان اسلام در سال 305 ه.ق چون ستاره اي در آسمان روايت و فقاهت در شهر مقدس قم طلوع کرد. ولادت اين عالم فقيه با آغاز نيابت حسين بن روح سومين نائب خاص امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) هم زمان بوده است.

پدر بزرگوار شيخ صدوق علي بن الحسين بن بابويه قمي، از فقهاي بزرگ اسلام و در زمان امام حسن عسگري (ع) و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) مي زيسته و مورد احترام آن امامان بوده است. در نامه اي که امام حسن عسگري (ع) به علي بن بابويه نوشته وي را با کلماتي چون: شيخ معتمد و فقيه من خطاب کرده است. پدر شيخ صدوق در قم بدنيا آمد و زندگي را آنجا گذراند و در همان شهر نيز وفات کرده است. پدر شيخ صدوق در ايام زندگي پر برکت خويش نزديک دويست جلد کتاب تأليف کرده است.

اسلاید 2 :

عمر با برکت علي بن باويه پدر شيخ صدوق از پنجاه مي گذشت و هنوز فرزندي نداشت و بسيار دوست مي داشت که خداوند به او فرزند صالحي عنايت کند، از اين رو به حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه) متوسل شده طي نامه اي به وسيله حسين بن روح که يکي از نمايندگان خاص امام زمان بود تقاضاي دعا کرد تا آن حضرت از خداوند، فرزند صالحي براي او بخواهد. ولي عصر (عج) دعا کرده و براي ابن بابويه نوشتند: «براي تو از خداوند خواستيم دو پسر روزيت شود که اهل خير و برکت باشند.» پس از دعاي امام زمان بود که ابن بابويه صاحب فرزندي شد که نامش را محمد ناميد و بعدها عالمي بزرگ و فقيه اي نام آور شد. او همان شيخ صدوق است.

اسلاید 3 :

شيخ صدوق دوران کودکي و آغاز جواني را در دامان علم و فضيلت و تقواي پدر بزرگوارش علي بن بابويه سپري کرد. صدوق در محضر پدر، علوم و معارف را همراه با تربيت هاي عملي و اخلاقي فرا گرفت. پدري که در اوج علم و فقاهت و شهرت، زندگي خود و فرزندانش را از راه مغازه اي کوچک در بازار قم و در نهايت زهد و قناعت مي گذرانيد. شيخ صدوق بيش از بيست سال از دوران پر برکت حيات پدر را درک کرد و در سن 22 يا 23 سالگي بود که دست روزگار دامان پر مهر محبت پدر را از او گرفت!
 

اسلاید 4 :

خانواده اصيل و اهل علم شيخ صدوق و پرورش يافتن در دامان پدري فقيه و وارسته از يک سو، و نيزهوشي، ذکاوت، حافظه فوق العاده قوي و استعداد ذاتي او از سوي ديگر موجب گرديد در مدتي کوتاه به قله هاي بلندي از کمالات انساني دست يابد و در کمتر از بيست سالگي هزاران حديث و روايت با راويان آن ها را به حافظه بسپارد. استاد صدوق محمد بن علي الاسود درباره حافظه و اشتياق وافر شيخ صدوق به آموختن مي فرمود: «اين ميل و اشتياق به علم و دانش که در صدوق وجود دارد مايه شگفتي نيست زيرا او به دعاي امام زمان متولد شده است.» خود شيخ صدوق بارها مي فرمود: « من به دعاي صاحب الامر متولد شده ام».

اسلاید 5 :


شايد بتوان گفت يکي از عوامل مؤثر در موفقيت صدوق استادان بسيار زيادي است که ديده و از خرمن علوم آن ها خوشه ها برگرفته است. او ابتدا از محضر پدر خود علي بن بابويه درس آموخت و افزون بر آن در مجالس و محافل درسي بزرگان علم و ادب حاضر مي شد، به گونه اي که بعضي از علما گفته اند: تعداد استادان صدوق از دويست نفر متجاوز است. از جمله بزرگاني که صدوق از محضر آنها بهره برده مي توان به ابوجعفر محمد بن يعقوب کُليني نويسنده متاب گرانمايه اصول کافي اشاره کرد.

اسلاید 6 :

پس از مرحوم کليني نويسنده کتاب ارزشمند اصول کافي، صدوق از بزرگترين محدثان عصر خود به شمار مي آيد که علاوه بر ضبط و نقل حديث، در علوم ديگر نيز تبحر داشته و تأليفات بسياري از خود به جاي گذاشته است. صدوق سالها از محضر کليني استفاده نموده و به شنيدن و جمع آوري احاديث ائمه (ع) مشغول بوده است؛ اما بر خلاف شخصيت علمي کليني که بيشتر از جهت جمع آوري، بررسي و نقل حديث مشهور است، شيخ صدوق در سه زمينه روايت، مباحث کلام و فقه برجسته و ممتاز بوده است.

اسلاید 7 :

صدوق، به خوبي دريافته بود که بهترين شيوه براي حفظ و حراست از سخنان پيشوايان دين که در هر زمان ممکن است مورد تعرض و دستبرد قرار گيرند، انتقال به سينه دلسوختگان مکتب اهل بيت مي باشد؛ از همين رو با پرورش شاگردان و طالبان دانش، به نگهداري و صيانت از اين ميراث گران بها پرداخت. از ميان مهم ترين شاگردان وي مي توان به دانشمند بلند آوازه، محمد بن نُعمان معروف به شيخ مفيد اشاره نمود که خدمات بسياري به جهان اسلام ارائه کرد و آثار به جاي مانده از وي حکايت از وسعت معلومات او دارد.

اسلاید 8 :

       شيخ صدوق اين عالم بزرگ و محدث گران قدر تأليفات با ارزش بسياري از خود به جا گذاشت. شيخ طوسي در اين باره مي نويسد: « او سيصد کتاب تأليف کرده است» کتاب هاي شيخ صدوق همه در نهايت نيکويي و استحکام و در زمينه هاي متنوعي نوشته شده اند که اين خود نشانگر قدرت علمي و آشنايي گسترده او با علوم اسلامي است. برخي از مهمترين آثار ايشان عبارتند از:
1ـ من لا يحضره الفقيه (دومين کتاب از چهار کتاب روايي معتبر شيعه در زمينه احکام الهي و فقه)
2ـ علل الشرايع (درباره فلسفه احکام و علت تشريع آن ها است)
3ـ کمال الدين و تمام النعمه (درباره اثبات وجود امام زمان و غيبت طولاني آن حضرت از نظر عقلي و نقلي)
4ـ الخصال
5ـ الامالي
6ـ عيون اخبار الرضا و ......

اسلاید 9 :

   فقها و بزرگان مسلمان، شيخ صدوق را بيشتر با لقب رئيس المحدثين شناخته اند؛ زيرا او در شناخت احاديث، آگاه و در حفظ منابع و جمع آوري آن ها تلاش فراوان مي کرده است. شيخ صدوق احاديث را به تناسب موضوعات مختلف دسته بندي و براي هر موضوع، باب جداگانه اي باز مي کرد، مانند کتاب من لايحضره الفقيه يا عيون اخبار الرضا يا کتاب هاي ديگر صدوق که وي در هر يک از آن ها طبق اختلاف موضوعات و مزايا، باب هاي جداگانه اي گشوده است.

اسلاید 10 :

   براي آشنايي با اسلام ناب محمدي (ص) و شناخت حقايق قرآن ناگزير به شناخت سنت پيامبر (ص) و اخبار و احاديث امامان معصوم هستيم، از سويي نيز وجود دروغگويان و حديث سازان و درهم آميختگي احاديث صحيح و جعلي، اين شناخت دقيق را براي مردم مشکل مي سازد؛ از اين رو سه تن از بزرگان شيعه، کمر همت بسته و اقدام به جمع آوري و نوشتن چهار کتاب روايي ارزشمند کردند. اين کتاب ها معروف به «کتب اربعه» و مؤلفان آن ها را «محمد بن ثلاث» مي نامند؛ زيرا اسامي هر سه محمد و کنيه هر  سه ابو جعفر بوده است.
1ـ اصول کافي، تأليف ابو جعفر محمد بن يعقوب کليني، داراي 16199 حديث؛
2ـ من لايحضره الفقيه تأليف ابوجعفر محمد بن علي بن بابويه قمي ملقب به شيخ صدوق شامل 5963 حديث؛
3ـ تهذيب، تأليف ابوجعفر محمد بن الحسن معروف به شيخ طوسي داراي 13590 حديث و استبصار که اين کتاب نيز تأليف شيخ طوسي است و 5511 حديث دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید