بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
اسلاید 2 :
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
اسلاید 3 :
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
اسلاید 4 :
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
گام ششم (سده 17- 18): پیدایش فلسفه نو بر اساس تعقل و علم جدید، عقب نشینی ایمان در برابر آشتی دادن ثنویت دکارتی.
گام هفتم (سده 18): سیطره فلسفه نو بر روابط اجتماعی، سروری تعقل بر تعبد
گام هشتم (سده 19- 20): نهادینه شدن فلسفه نو، فراگیر شدن عقل مدرن در اروپا
گام نهم (سده 20- 21): نقد مبانی تفکر مدرن، بن بست تفکر مدرن- کثرت گرایی
الزامات معماری مدرن:
- رنسانس
- دین پیرایی
- علم مداری
- عصر روشنگری
- انقلاب صنعتی
دلایل عقب ماندگی معماری از تحولات مغرب زمین:
دوره اول: زایش مؤلفه های معماری مدرن.
دوره سوم: پیدایش مکتب مدرن.
دوره چهارم: از هم پاشیدگی مکتب مدرن.
دیدگاه فلسفی مدرن راجع به آثار تاریخی: موزه، حاصل تفکر و فلسفه جدید.
اسلاید 5 :
اولین ساختمان های مدرن:
پل فلزی سورن با سی متر دهانه: 1779
کاخ بلورین:
برج ایفل: 1889
اسلاید 6 :
مدرن اولیه
مکتب شیکاگو: اولین تلنگر: آتش سوزی شیکاگو و نیاز شدید به ساخت و ساز.
پیدایش تدریجی اصول معماری جدید در ساخت و ساز های شیکاگو:
استفاده از اسکلت فولادی برای ساختار بنا.
عدم تقلید از سبک های گذشته
استفاده بسیار اندک از تزیینات
استفاده از پنجره های عریض که کل دهانه بین ستون ها را می پوشاند.
افول سبک مدرن با آغاز جنگ جهانی و رجوع مجدد به تاریخ گرایی.
اسلاید 7 :
معماران نامدار: سالیوان، ریچاردسون، فرانک لوید رایت (بعدها معماری ارگانیک را به وجود می آورد.)
اولین بار فرم تابع عملکرد توسط سالیوان استفاده شد.
اسلاید 8 :
نهضت هنر نو: نام مغازه ای در پاریس از سال 1885
به جای تقلید از گذشته در پی ابداع احجام و فرم های جدید
توجه به آینده و تکنولوژی ابداعات جدید
آراستگی فرم های طبیعی و گیاهی
زمینه های فکری این سبک در سبک هنرها و صنایع دستی نیمه قرن نوزده.
رد کردن تولید صنعتی و بازگشت به معماری روستایی و محلی.
اصول این مکتب:
انتقاد شدید از اشیا و مکتب های تقلیدی
جدایی از گذشته
ابداع فرم های جدید
هنر مناسب زمان
استفاده از تولیدات مدرن
تزیینات و فرم های طبیعی و رمانتیک.
اسلاید 9 :
معماران این سبک: ویکتور اورتا (بلژیک) طراحی سردرهای متروی پاریس در 1900
چارلز رنه مکنتاش (انگلستان): معمار و طراح مبلمان و نقاش
واگنر (اتریش)
آنتونی گادی (اسپانیا): خلاق ترین معمار این سبک. با اجداد مسگر. کارهای بسیار زیبا در محوطه سازی و آهنگی و طراحی مبلمان. «در طبیعت هیچ خط مستقیمی وجود ندارد.» وی از سبک های گوتیک مراکشی و موریش الهام گرفته است. همواره گذشته را به صورت جدید و بدیع و با طرح ها و جزییات نوظهور اجرا می کرد. به همین دلیل وی پدر معماری پست مدرن محسوب می شود.
نهضت هنر نو در اوج اقتدار سبک های تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک و رومانتیک و التقاط گرایی در اروپا ظاهر شد و روش و طریقی را برای اولین بار در اروپا پایه ریزی کرد که پس از چندین قرن، به جای نگاه به گذشته به عنوان منبع الهام، به تکنولوژی زمان و آینده نگری را مورد توجه قرار می داد. به همین دلیل نهضت هنر نو یکی از زیرمجموعه های معماری مدرن محسوب می شود. اگرچه در آن از تزیینات به افراط استفاده شده است.
اسلاید 10 :
سبک Art Deco: نمایشگاهی در پاریس در 1925 به نام هنر تزیینات و صنعت که هدف آن آشتی بین هنر و صنعت بود. سعی در تلفیق هنر با تولیدات و مصنوعات صنعتی. ساختمان کرایسلر و مرکز راکفلر.
تلاش معماران در نزدیک کردن حرفه معماری و صنعت مدرن: صنعت خشن مدرن از امریکا آمده بود و معماران سعی
می کردند که حرفه معماری را با این صنعت پیوند داده و از عقب ماندگی و جمود فکری رهایی یابند.
سه تن از معماران مهمی که در این مسیر گام برداشتند: آگوست پره در فرانسه، آدولف لوس در اتریش. پیتر بهرنز در آلمان.
ساخت ساختمان کارخانه عظیم توربین برای AEG توسط بهرنز که اولین بار بود که طرح کارخانه به عنوان یک موضوع معماری مطرح می شد. . 1901