بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه

 Ajaxمخفف کلمه Asynchronous JavaScript And XML

است به معنی ترکیب نامتقارن  جاو اسکریپت و XML  در تراکنش های همگام . در حقیقت ای جکس تکنولوژی جدیدی نیست ، بلکه فقط تکنیک های شناخته شده برنامه نویسی وب را به وب این امگونه ای غیر معمول ترکیب می نماید تا به برنامه نویسان کان را بدهد که برنامه های وب را به صورت جذابتر از آن چیزی که به صورت معمول رواج دارد ، تولید کنند.

در برنامه های Application انتظار داریم ، عملیاتی را که انجام میدهیم ، فورا تولید و نمایش داده شود ، بدون آنکه منتظر باشیم تا کل صفحه نمایش برنامه دوباره تولید شود.

اینگونه عملیات در برنامه های تحت وب بسیار کم در دسترس بوده است .

اسلاید 2 :


در فرم های تحت وب ، باید آنها را پر کرد ،کلیک کرد وسپس منتظر ماند تا کل صفحه مجددا بار شود و به نمایش درآید.

ای جکس نوید حل این مشکل را به کاربران اینترنت میدهد.

ای جکس به صورت یک لایه اضافی بین مرورگر کاربر و سرویس دهنده عمل نموده و ارتباطات سرور را در پس زمینه پیاده سازی میکند، درخواست ها را به سرور ارسال و نتایج آن را پردازش میکند و به نمایش درمی آورد بدون آنکه نیاز به بارگذاری مجدد تمام صفحه باشد . این معنی کلمه غیر همگام ”Asynchronous“ در ای جکس میباشد.

اسلاید 3 :


پیشینه

واژه ای جکس را برای اولین بار  Jesse James Garrett در فوریه سال ۲۰۰۵ در مقاله Ajax: A New Approach to Web Applications  استفاده کرد. اگرچه نام ای‌جکس برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ ابداع شد، اما تاریخچه اکثر فناوریهایی که به ای‌جکس منتهی شدند به حدود یک دهه قبل و ابتکارات مایکروسافت در اسکریپت نویسی از راه دور بازمی‌گردد. با این حال تاریخچه فناوریهایی برای بارگذاری غیرهمروند محتویات یک صفحه وب، بدون نیاز به بارگذاری دوباره صفحه، به عناصر )IFRAME که در سال ۱۹۹۶ در نسخه 3 IE ارائه شد(و عناصر LAYER  که در سال ۱۹۹۷ در نسخه ۴ مرورگر Netscape  ارائه شد،( اما در نسخه‌های اخیر موزیلا متروکه شده‌است) باز می‌گردد. هردوی این عناصر، یک خصوصیت src  دارند که می‌تواند یک آدرس URL  خارجی را شامل شود و به این ترتیب اگر صفحه‌ای شامل یک کد جاوااسکریپت بارگذاری شود که صفحه والد را دستکاری ‌کند، نتیجه‌ای شبیه ای‌جکس خواهیم داشت.

اسلاید 4 :


مایکروسافت در نسخه ۵ اینترنت اکسپلورر شیء XMLHttpRequest  را ارائه کرد و برای اولین بار در Outlook Web Access  که در Microsoft Exchange Server ۲۰۰۰ ارائه شد، از این روش با استفاده از شی  XMLHttpRequest بهره جست.

در نهایت با تغییر و تحولاتی که در این مسیر به وجود آمد و جایگزینی شیء    XMLHttpRequest به جای Java Applet، اکنون روشی برای اسکریپ نویسی از راه دور متداول شده که آن‌را با عنوان ای‌جکس می‌شناسیم.

اسلاید 5 :


وب

در خلال 15 سال اخیر وب تحولات و پیشرفتهای شگرفی داشته است. زبانهای وب بسیار قدرتمند و قابل انعطاف شده اند. سرویس های وب خدمات بسیار قدرتمند و وسیع تری را عرضه مرورگرها روز به روز جذاب تر و مجهز به امکانات بیشتر و کارامدتر شده اند .

امروزه همه جا صحبت از تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک، دولت الکترونیک و بسیاری چیزهای الکترونیکی دیگر است.

مفهوم وب : یک نظام برای ذخیره سازی، سازماندهی و دسترسی به مستندات به هم پیوند خورده ای است که روی هزاران ماشین در کل جهان پراکنده و توزیع شده اند؛ هریک از این مستندات پیوند خورده حاوی متن، صدا، تصویر، کد اجرایی، اسکریپت و نظایر آن هستند و میتواند به سند یا اسناد دیگر واقع بر ماشینی در دیگر نقطه ای از این جهان بزرگ اشاره نماید .

بزرگ ترین مزیت وب سادگی استفاده از آن است؛ کاربر با وارد کردن آدرس یک سایت

اسلاید 6 :


صفحه اصلی آن را روی کامپیوتر خود منتقل میکند. آن را نگاه میکند مطالعه نموده و اگر مایل باشد با استفاده از لینک ها به صفحات دیگر میرود.

کاربر عموما متوجه نیست که هر صفحه از چه نقطه ای از جهان روی کامپیوترش منتقل شده است.

برنامه سمت مشتری“مرورگر کاربر“ تقاضایی را برای دریافت یک صفحه ویا فایل به سرویس دهنده مورد نظر ارسال میکند، برنامه سرویس دهنده با دریافت تقاضا و در صورت داشتن مجوز آن را پذیرفته و داده ها و پاسخ مناسب را به مرورگر بر میگرداند .

اسلاید 7 :


معماری وب

به طور کلی سسیستم وب در دو بخش سازماندهی میشود:

Øبرنامه سمت سرویس دهنده وب و برنامه سمت مشتری وب

Øمجوعه اطلاعات توزیع شده از صفحات ابرمتن، فایلهای داده مثل صدا و تصویر یا هر منبعی

صفحه چیزی نیست جز یک فایل متنی ساده که با یکی از زبانهای نشانه گذاری ”ابرمتنی“ مثل DHTML,XHTML,HTML یا XML  تدوین میشود .

کاری که مرورگر به عنوان مشتری وب انجام میدهدآن است که تقاضای دریافت یکی از

اسلاید 8 :


این صفحات یا فایل ها را در قالب قراردادی استاندارد(پروتکل HTTP) به سرویس دهنده ارسال میکند.در سمت مقابل سرویس دهنده وب این تقاضا را پردازش کرده و در صورت امکان، فایل مورد نظر را برای مرورگر ارسال میکند. مرورگر پس از دریافت فایل ابرمتنی آن را تفسیر کرده و به صورت صفحه آرایی شده، در خروجی نشان میدهد.

زبانهای نشانه گذاری وب

اولین زبان نشانه گذاری رسمی وب، HTML بود که در سال 1989 توسط تیم برنرزلی ابداع شد. تمام وب سایتهای دنیا به نحوی از زبان HTML برای نمایش همزمان متن، تصویر، انیمیشن، فیلم و صدا بهره میگیرند. این زبان تحت نظارت کنسرسیوم جهانی وب (با عنوان w3c) قرار دارد و در خلال دهه گذشته چندین بار بازبینی و به روز شده است.

اسلاید 9 :


زبانهای نشانه گذاری وب

عموما فایلهای این کد نویسی با پسوند htm و html ذخیره میشوند. هر فایل html حاوی tag های نشانه گذاریست واین برچسب ها هستند که به مرورگر بیان میکنند که صفحه را چگونه نمایش دهد.

و از css برای صفحه آرایی صفحه استفاده میشود.

HTML  ß----- DHTML پویا

این زبان در حقیقت نسخه مبتنی بر شی از  HTML می باشد. در این زبان نشانه گذاری، قابلیت های جدیدی تعریف شده است که بر اساس آن میتوان کنترل بیشتری روی مولفه های موجود در صفحه وب اعمال کرد. بیشتر امکانات این زبان در راستای ایجاد جلوه های بصری، کنترل حرکات موس و تغییر پویای رنگها است. درون صفحات DHTML که عموماٌ .dhtml ذخیره میشوند ، از زبانهای اسکریپت نویسی مانند Vbscript

یا JavaScript استفاده میشود.

اسلاید 10 :


XHTML:

نسخه بعدی HTML4 با عنوان XHTML عرضه شد که در حقیقت بازنویسی و فرموله سازی  ‌HTMLطبق قواعد XML است.

این زبان برخلاف HTML سختگیر و دقیق است و انعطاف زیادی از خود نشان نمیدهد. چراکه قرار بوده XHTML به معنای واقعی کلمه قابلیت جابه جایی “Portability“

و عدم وابستگی به نرم افزار یا سخت افزار داشته باشد تا بتوان از آن در دستگاه هایی مانند تلفن همراه و PDA نیز استفاده کرد. 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید