بخشی از پاورپوینت

 اسلاید 1 :

6-1 خط لوله – دید دو بعدی

6-2 پنجره برش

6-3 نرمالیزه کردن و تبدیلات دریچه دید

6-4 توابع دید دو بعدی در OPENGL

6-5 الگوریتم های برش

6-6 برش نقطه دو بعدی

6-7 برش خط دوبعدی

6-8 برش سطوح – پر چند ضلعی

6-9 برش منحنی

6-10 برش متن

6-11 خلاصه 

اسلاید 2 :

  • یک بسته گرافیکی این امکان رابه کاربر میدهد تا مشخص کند کدام قسمت از تصویر تعریف شده باید نمایش داده شود ودر کجای دستگاه نمایش باید این قسمت از تصویر قرار داده شود.
  • کاربر میتواند ناحیه واحدی را برای نمایش انتخاب کند یاچندین ناحیه را میشود برای نمایش همزمان یا برای سکانسی از حرکتهای پویا نمایی در صحنه انتخاب کرد.
  • آن قسمتهایی از تصویر که داخل نواحی انتخاب شده قراردارند به نواحی مشخص شده در سیستم مختصات دستگاه نگاشته میشود.زمانی که چندین ناحیه دید انتخاب میشوند آنهارامیتوان در مکانهای نمایش جداگانه ای قرارداد.

اسلاید 3 :

  • خط لوله-دید2بعدی
  • پنجره برش قسمتی که برای نمایش انتخاب میشود
  • پنجره برش پنجره جهانی
  • پنجره دید

اسلاید 4 :

—مثال:

—یک سیستم مدیریت پنجره میتواندچندین ناحیه برروی صفحه نمایش ویدئویی که هرکدام پنجره نامیده میشود برای نمایش  گرافیکی ومتنٰ خلق ومدیریت نماید(شکل 1*6)

—

—

اسلاید 5 :

ما اصطلاح پنجره برش را برای یک ناحیه انتخاب شده ازصحنه بکار میبریم

—این ناحیه نهایتا به الگوهای پیکسلی در داخل پنجره نمایشی بر روی  صفحه نمایش ویدئویی تبدیل خواهد شد.

—بسته های گرافیکی  همچنین میتوانند  قرار دادن اشیاء در داخل پنجره نمایش را با استفاده از«پنجرهء» دیگری به نام دریچه دید،کنترل کنند.اجسام داخل پنجره برش به دریچه دید نگاشته میشود واین دریچه دید است که سپس در داخل پنجره نمایش قرارداده میشود.پنجره نمایش، آنچه را که مامیخواهیم  ببیینیم انتخاب میکند؛ دریچه دید میگوید که در کجای دستگاه خروجی باید آنرا دید.

اسلاید 6 :

—باتغییر موقعیت دریچه دید میتوانیم اجسام را در جاهای مختلفی در ناحیه نمایش دستگاه خروجی ببینیم.

—چندین دریچه دید را میتوان برای نمایش قسمتهای مختلف صحنه  در جاهای  مختلف صفحه نمایش بکاربرد

—همچنین با تغییر اندازه دریچه دید،اندازه ونسبتهای  اجسام نمایش داده شده را میتوانیم تغییر دهیم.

—معمولا پنجره های برش ودریچه های دید،مستطیلهایی در مواضع استاندارد هستند.

اسلاید 7 :

پنجره برش ودریچه دید مربوط به صورت مستطیلهایی در وضعیت استاندارد

اسلاید 8 :

برای‌مستقل‌کردن‌‌فراینددیدازملزومات‌هردستگاه‌خروجی‌،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سیستمهایگرافیکی،نخست توصیفات جسم رابه سیستم مختصات نرمالیزه تبدیل میکنند سپس روتینهای برش رااعمال میکنند.دامنه برای سیستم مختصات نرمالیزه دربعضی از سیستمها از0تا1ودربعضی دیگراز1-تا1 است.باتوجه به کتابخانه گرافیکی مورداستفاده،دریچه دید خواه در سیستم مختصات نرمالیزه تعریف شود یابعداز فرایند نرمالیزه کردن،درسیستم مختصات دستگاه نمایش تعریف میشود.دراخرین مرحله ازتبدیل دید،محتویات دریچه دید به مواضع داخلی پنجره نمایش منتقل میشوند.

عمل برش معمولا درسیستم مختصات نرمالیزه انجام میشود.این کار ماراقادر میسازد تادرنخستین گام،ماتریسهای تبدیلات مختلف راباهم ادغام کنیم ومحاسبات راکاهش دهیم.    

اسلاید 9 :

پنجره ‌برش

برای پدید آوردن جلوه دیدی خاص دربرنامه کاربردی،پنجره برش خودرا میتوانیم باهرشکل،اندازه و وضعیت دلخواهی طراحی کنیم.برای مثال ممکن است بخواهیم یک الگوی ستاره ای،یایک بیضی،یایک شکل بامرزهای اسپلاینی راپنجره برش در نظر بگیریم.ساده ترین حالت برای برش نسبت به اضلاع مستطیل زمانی است که این اضلاع موازی محورهای مختصات باشند.بنابراین،بسته های گرافیک عموما فقط پنجره های برش مستطیلی بااضلاع موازی محورهای مختصات رااجازه میدهند.

اگربخواهیم شکل دیگری راپنجره برش در نظربگیریم وآنرا به کار ببریم باید الگوهای برش  وتبدیل مختصات خاص آنرا پیاده سازی کنیم. پنجره های برش مستطیلی در وضعیت استاندارد باارائه مختصات دوگوشه متقابل هرمستطیلی به راحتی تعریف میشوند.اگربخواهیم دیدی دوران یافته ازصحنه ای رابدست آوریم میتوانیم پنجره نمایشی مستطیلی در سیستم مختصات دید دوران یافته تعریف کنیم.

اسلاید 10 :

پنجره برش درسیستم مختصات دید

روش عمومی برای تبدیل دید دوبعدی قراردادن سیستم مختصات دیدی درداخل سیستم مختصات جهانی است.پنجره دید،مرجعی برای مشخص کردن پنجره برش مستطیلی باهرموقعیت و وضعیت دلخواه به گونه نشان داده شده درشکل زیر به وجود می آورد.برای بدست آوردن دیدی ازصحنه سیستم مختصات جهانی به گونه ای که در شکل نشان داده شده است کافیست که توصیف صحنه رابه سیستم مختصات دیدمنتقل کنیم.هرچنداکثربسته های گرافیکی توابعی برای مشخص کردن پنجره برش درسیستم مختصات دید دوبعدی فراهم نمی آورند ولی این،روشی استاندارد  برای تعریف ناحیه برش برای صحنه سه بعدی است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید