بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

کاربرد کاتالیزور

کاتالیزور در سه بخش به کار می رود :

1. صنعت اتومبیل .
در این بخش کاتالیزورها بصورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌شوند. در اگزوز اتومبیلها بستری از فلزات جامد مثل پلاتین روی پایه آلومینات قرار گرفته و هیدروکربنهای مضر مثل منوکسید کربن و غیره را جذب می‌کند .

اسلاید 2 :

2. صنعت نفت و پالایش مواد نفتی .
 عمده ترین مصرف کاتالیزورها در صنعت نفت در دو پروسه کراکینگ (شکستن مولکولهای درشت به کوچک) و رفرمینگ )دوباره باز آرائی و ترکیب مولکولهایی برای تولید) می‌باشد .

3 . تولید مواد شیمیایی

اسلاید 3 :

ساخت و ارزیابی کاتالیست های سه جانبه پالادیوم به منظور کنترل آلودگی ناشی از گازهای خروجی از اگزوز اتومبیل ها امروزه از کاتالیست‌های سه جانبه (TWC) به منظور حذف گازهای آلاینده ناشی از موتورهای احتراق داخلی، استفاده می‌شود. این کاتالیست‌ها عمدتاً شامل پلاتین، رودیوم و پالادیوم می‌باشند. از میان این فلزات نجیب، رودیوم بجهت فعالیت بالای آن برای احیا اکسیدنیتروژن (NO) مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاتین و پالادیوم نیز جهت تکمیل فعالیت اکسیداسیون رودیوم به کار گرفته می‌شود.

اسلاید 4 :

یک نمونه قدیمی از کاتالیزورها، پلاتین است که به طور مثال، از آن در سیستم اگزوز ماشین استفاده می‌شود. پلاتین به واکنش‌هایِ تبدیل گاز سمی مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن به دو گاز سمی دی‌اکسید کربن و نیتروژن کمک می‌کند. هر چند کاتالیزورهای قدیمی هنوز هم کارایی دارند، ولی با پیشرفت علم نانو، کاتالیزورهای کارآمدتری در صنایع نفت و گاز ایجاد شده است.

اسلاید 5 :

پژوهشگران در پژوهشگاه ملی اوک ریج، نانوکریستالی طراحی کرده‌اند که وقتی دی‌اکسید کربن روی نانوکریستال تهیه شده از کادمیم، سلنیم و ایندیم می‌نشیند، نانوکریستال یک الکترون به دی‌اکسید کربن می دهد، و این الکترون اضاقی سبب می‌شود، دی‌اکسید کربن با دیگر مولکول‌های موجود در دودکش واکنش دهد، و به گازی با خطر کمتر تبدیل شود.

اسلاید 6 :


از دیگر چالش‌هایی که پژوهشگران امیدوارند بتوانند با نانوکریستال‌ها از پس آن برآیند، بخار جیوه است. نیروگاه‌های برق زغال سنگی، بخار جیوه منتشر می‌کنند. یکی از روش‌های جلوگیری از انتشار آن، استفاده از نانوکریستال‌های اکسید تیتانیوم در زیر تابش پرتو فرابنفش است، که باعث تبدیل بخار جیوه به اکسید جیوه که ماده‌ای جامد است خواهد شد.

اسلاید 7 :

یکی دیگر از روش‌های تصفیه آب که از روش پالادیم ارزان‌تر است، تزریق نانوذرات آهن به درون آب‌های آلوده است، پس از تزریق، نانوذرات آهن با اکسیژن موجود در آب تبدیل به زنگ آهن شده و آلاینده ها در تماس با این زنگ آهن خنثی می‌شوند. برای مثال، تتراکلرید کربن که ماده‌ی سمی بسیاری از شوینده‌هاست، در تماس با این زنگ آهن تبدیل به کلروفرم که ماده‌ای بی‌ضررتر است می‌شود.

اسلاید 8 :

بيشتر خودروهاي جديد، مجهز به مبدل كاتاليزور سه راهه‌اند.( اصطلاح سه راهه، بيانگر كاهش سه آلاينده مونواكسيد كربن، مولكول‌هاي هيدروكربن و اكسيده اي ازت در مبدل است. ) در اين مبدل‌ها، از دو نوع كاتاليزور مختلف استفاده مي‌شود. كاتاليزور احياء كننده و كاتاليزور اكسيدكننده . هر دو گونه، شامل ساختمان سراميكي بوده كه با كاتاليزوري فلزي (معمولاً پلاتين، روديم و يا پالاديم) پوشانده شده است.

اسلاید 9 :

در ساخت مبدل‌ها، معمولاً رعايت دو نكته مد نظر قرار دارد:1. سطح مبدل به منظور افزايش تماس با گازهاي خروجي، بايد حداكثر باشد. 2. به دليل قيمت بسيار بالاي مواد كاتاليزور، استفاده از اين مواد بايد در حداقل باشد.

اساساً مبدل‌هاي كاتاليزور به دو صورت ساخته مي‌شوند: شبكه لانه ‌زنبوري و بستر سراميكي. امروزه بيشتر خودروها از ساختمان شبكه لانه زنبوري استفاده مي‌كنند.

اسلاید 10 :

مراحل فراینددر اولين مرحله مبدل، كاتاليزور احياء كننده قرار دارد. در اين مرحله، به منظور جلوگيري از انتشار اكسيدهاي ازت، از پلاتين و روديم استفاده شده است. هنگامي كه يك مولكول NO يا NO2 در تماس با كاتاليزور قرار گيرد، به مولكول‌هاي نيتروژن و اكسيژن شكسته مي‌شود، يعني:

2no n2 + o2

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید